T5 Gloramp

#1 - 19 juni 2010 06:06
[SIZE=5]Hejsan![/SIZE]
Är det någon som har haft denna armatur, [SIZE=4]Glo T5[/SIZE] och bytt [SIZE=5][COLOR=Red]glimtändare?[/COLOR][/SIZE]
Man kan ju blir rätt jättemycket besviken om man måste kasta en armatur som man har betalat 1200:- för när den bara är knappt 2 år gammal. [:(!]

Vänligen Caroline
#2 - 19 juni 2010 06:23
vad jag vet så har du ingen glimtändare på T5 armaturer, de drivs av elektriska drivdon.
Bilagor:
#3 - 19 juni 2010 08:45
Stämmer, finns ingen glimtändare att byta. Däremot så kan man ju byta rör och då också fundera på om det kan vara ett defekt nytt rör om man byter. Ibland kan det också vara värt att prova att vända röret och att lirka lite så att det säkert har kommit i rätt läge, jag vet att det kan vara lite lurigt med de där ramperna eftersom man får ta i lite mer än man tror innan röret klickar in på rätt plats.

Om det inte funkar trots lirkande och prov med ett par olika rör så skall du ta rampen dit du köpt den och reklamera. Det finns i vart fall inget i den som en vanlig amatörelektriker kan göra nåt åt.
#4 - 19 juni 2010 10:12
Eftersom GLO T5 är en påhängsramp är det förhållandevis enkelt för dig att lossa och åka ner till en lamp eller zooaffär om du har någon av dessa butiker på orten och be att få prova med andra rör men innan du gör det så tycker jag att du ska kolla så att det inte är en sladdskada eller helt enkelt att kanske båda rören måste vara fungerande för att rampen ska lysa!

Hur slutade rampen fungera?

http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=105&PROD_ID=01039120030101
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/GLO-T5H0-manual-CE.pdf
#5 - 19 juni 2010 16:59
Är det en dubbelramp så kan det fungera med ett fräscht rör men det är definitivt värt att prova med två nya rör så man är säker på att det inte är rören det är fel på. Eventuellt så kan det också hjälpa att se till att rören är vända lika, alltså att texten på rören är i samma ände på rampen.
#6 - 20 juni 2010 15:12
Det är en dubbelramp som slöt efter fungera 2 dagar med nya fräscha lysrör, Just like that.
Finns inga synliga skador på sladdar eller övrigt.

Lysrören är det inga fel på, utan det är rampen som är fel på.

Vänligen Caroline
#7 - 20 juni 2010 15:24
Då låter det som att det är reklamationsdags. Bara att springa tillbaka med rampen och be dem fixa fram en ny.
admin
Christian Alfredsson
#8 - 20 juni 2010 17:26
Jag fick reklamera min efter ett par månader. Den startade ibland, och det tog tid. Upptäckte inte det direkt då jag körde med timer. Fick en ny som funkat kanon därefter.
#9 - 21 juni 2010 06:00
Okey, reklamera. Tror inte jag har någon större garanti på den, men värt ett försök.
Tack för så snabba svar!

Vänligen Caroline

Annons