Hoj!
Får förhoppningsvis råd att köpa min 200X60 lysramp vid löning.
Frågan är då om jag ska ta T5 eller T8? Vad jag har hört inom andra branscher än akvaristikens är att T8 lever längre?
Mot och för?
Please enlighten me!
Markus1984 skrev:Hmm...rampen kostade ungefär 500kr mer med T5 än T8, så det är väl inte jätte stora pengar man kan tjäna där.
Hur tror du att det är med livslängden?
Galne-Gurra skrev:Sitter nog inte HF don i dom...men det går ju att byta senare om du vill...
Dr.Larssa skrev:Tänkte bara flika in med en grej angående T5 rören.
På mitt jobb (industri) har dom i en av lokalerna bytt ut alla T8 mot T5.
Jag som jobbar på underhållsidan skulle ge vad som helst för att få tillbaka T8 igen.
Lysrören går sönder precis hela tiden, Hf donen flippar ur så det blir stroboskopseffekt.
Det var ett riktigt dåligt byte.
Men det är ju skillnad på 4 och 400 rör, sen vet jag inte om det var någon ÖB variant:D
Bara en personlig upplevelse.
flygrc skrev:Räknar du då på att köra med elektroniska HF-don eller den gamla varianten med ballast? för det har rätt stor betydelse både när det gäller effekter och livslängden på rören, elektroniska HF-don sliter mindre på rören.
flygrc skrev:Ja då kan det kanske gå på ett ut, byta rör eller hf-don, men då har man i alla fall haft ett shysst ljus under tiden med mindre energiförbrukning.
Är det så att man vet att HF-donen är värme och/eller fukt känsliga behöver man inte placera dom i sådan miljö.
Just det - är det inte akvariemiljö vi pratar om :)Är det så att man vet att HF-donen är värme och/eller fukt känsliga behöver man inte placera dom i sådan miljö.
storfiskarn skrev:Jag skulle nog satsa på t8 med elektroniska drivdon. Bra reflektorer (kanske måsvingeform)är också ett måste. Det finns svensktillverkade armaturer av denna typ på Jula (tror att de heter "tuben"). Bygger man sedan själva kåpan själv så kommer man billigt undan.
T8 finns i många former, färger och spektra. Har man tur kanske man hittar något billigt alternativ som passar ens fiskars färger eller plånbok.
Jag har själv ett kar med t8 hf, två kar med t5 HE, några järnkamin t8, nåt kar pl11, lågenergilampor mm. Sålunda inga t5 HO men av de jag har så är jag mest nöjd med t8 hf avseende ljus, energiåtgång, driftsäkerhet mm.