T5 eller T8?

#1 - 15 augusti 2007 20:00
Hej alla glada!
Det är nästan som man skäms över att behöva fråga. Men vet man inte och inte lyckas hitta svaret på egen hand måste man ju fråga!
Frågan är ju då först och främst vad är skillnaderna mellan de två och vilken ska man föredra?

Tack på förhand för era svar!
#2 - 15 augusti 2007 20:41
T8 är tjockare än T5-rören och tar då större plats. T5 behöver du ingen glimmtändare till, men det gör du till T8. T5 har högre wattantal än T8.
Så T5 är absolut att föredra, dock är det också rätt så mycket dyrare.:(
#3 - 15 augusti 2007 21:05
Tjena!
Tack för svaret! Grejen är att jag ska bygga ett heltäckande lock till mitt kar och satt och funderade på vilken sorts lysrör jag skulle ha.
Tror ni att det räcker med två st 58w till ett kar på 480 liter?
#4 - 15 augusti 2007 23:46
Den enda fördelen med T5 jämtemot T8 är att du får in mer effekt (ljus) på ett givet utrymme. T5 lyser starkare per cm rör kan man säga...

Dessutom så har glimtändarna ingenting med T8 att göra. Det är bara att köpa ett modernt HF-drivdon för vanliga T8, så behövs det ingen glimtändare där heller !

Den största fördelen med HF-don jämfört med drossel och glimtändare är att det inte blir lika stora värmeförluster ! Ett 58 Watts lysrör drar kanske 80 Watt med vanlig drossel. Med ett modernt HF-drivdon så drar samma rör kanske 65 Watt istället...

En av "fördelarna" med T5 är ju att själva lysrören finns i lite mer "speciella" färgtemeraturer. Typ 20.000 Kelvin, som ger ett ganska blått ljus. Men det är mer avsett för saltvattensakvarium där det finns djur som kräver sådant ljus för att överhuvudtaget överleva...

Så för ett vanligt sötvattensakvarium så ser jag inga direkta fördelar med T5-rör alls faktiskt !

Mvh/Janne
#5 - 15 augusti 2007 23:51
slusken skrev:
Tjena!

Tack för svaret! Grejen är att jag ska bygga ett heltäckande lock till mitt kar och satt och funderade på vilken sorts lysrör jag skulle ha.

Tror ni att det räcker med två st 58w till ett kar på 480 liter?

Det beror ju lite på vad du skall ha i akvariet. Skall du ha mycket ljuskrävande växter så kanske det är i underkant. Men annars så räcker det alldeles utmärkt !

Jag tycker själv att många har för starkt ljus i sina akvarier.

Mvh/Janne
#6 - 16 augusti 2007 21:08
Nej jag hade väl inte tänkt mig att anlägga ett växtkar direkt men en del grönsaker blir det väl.
Så om jag fattar det rätt så är det bättre enligt din mening att kanske ha fler T8-rör än ett fåtal T5-rör om man ska ha ett vanligt sötvattenkar med inte allt för mycket växter i? Om du förstår vad jag menar?!

// Jim!
#7 - 16 augusti 2007 21:56
slusken skrev:
Nej jag hade väl inte tänkt mig att anlägga ett växtkar direkt men en del grönsaker blir det väl.

Så om jag fattar det rätt så är det bättre enligt din mening att kanske ha fler T8-rör än ett fåtal T5-rör om man ska ha ett vanligt sötvattenkar med inte allt för mycket växter i? Om du förstår vad jag menar?!

// Jim!

Det spelar ingen större roll enligt mig ! Men skall du ändå köpa nytt, så tycker jag gott att du kan köpa en armatur med T5-rör ! Det finns ingen direkt nackdel med T5 om vi säger så... Förrutom att dom är lite dyrare tyvärr !

En fördel med T5 är att alla armaturer har HF-don, istället för drosslar. Detta ger en bättre ekonomi om man slår ut driftkostnaden på ett par år...

Det finns T8 med HF-don också, men dom är ovanliga tyvärr.

Mvh/Janne

Annons