Ursprungligen skickat av jimmy
Tror aldrig att man lyckas något vidare med att hålla så pass stabila värden i ett så litet kar så att man kan hålla stenkoraller.
Kan ju då berätta att även om jag inte skulle rekommendera det till en nybörjar har jag hållit bland annat Porites i ett 30 liters. Med 150W metallhalid på. Jag hade iofs ingen fisk, men dock lite räkor o dyl.
Många stenkoraller (t.ex. Trachyphyllia geoffroyi) är direkt lätta att hålla, om man har bra ljus, bra vattenrörelse, bra med levande sten, och håller nere den biologiska belastningen. Samt, i de storpolypiga arternas fall, matar dem regelbundet.
Större akvarier är enklare, förstås - enligt min åsikt är 200L en närmast idealisk storlek för en nybörjare - fast ju större akvarium desto dyrare blir det.
Den som är intresserad av att försöka med ett litet akvarium kan lämpligen söka efter info på google - det engelska namnet för såna akvarier är "nanoreef". En bra plats att börja på är denna: http://www.nano-reef.com/articles/
(Tyvärr är lämpliga kompaktlysrör ("Power Compacts") som de rekommenderar mycket svåra att få tag i, och mycket dyra, i Europa, annars är de mycket riktigt perfekta för små akvarier)