t5 el. t8 heltäckande 4rörs ramp till 540L?

#1 - 14 mars 2010 06:14
God morgon därute!
Tänkte bara kolla vad som rekommenderas till ett 540L's kar?
Ska köpa ny ramp tänkte jag till ett projekt och prisskillnaden är såpass lite egentligen
men vad är mest ekonomiskt att köpa till ett 150x60x60?

Dom 2 ramper jag tittar på är båda på 4 rör och heltäckande.
T5an ligger på 4x80w medans T8an på 4x36/40.

Val av rör är också en fråga som är aktuell.
Vad rekommenderas till ett kar som ska husera Malawis? Är det Aquarelle hela vägen eller ska man köra något annat och/eller variera sig med andra rör också?

Ha en bra söndag! :)
#2 - 14 mars 2010 07:42
Ska du ha aquarelle rör så får du välja t8 för dom finns inte i 80w t5 mvh chricka
#3 - 14 mars 2010 08:08
Hej!

Om du vill värna miljön ska du köpa T8, bara halva energiförbrukningen där och dessutom blir det ju billigare i längden :-)

Ha en fortsatt fin söndag!
#4 - 14 mars 2010 08:25
Dåliga råd är i sig en dödsynd men att dessutom servera ett dåligt miljöval i tider som dessa, T8 är alltså på inget sätt ett bättre energi/miljö/ljusval än T5 då transformatorerna på en höft drar lika mycket energi som rören.
#5 - 14 mars 2010 08:28
Dåliga råd är i sig en dödsynd men att dessutom servera ett dåligt miljöval i tider som dessa, T8 är alltså på inget sätt ett bättre energi/miljö/ljusval än T5 då transformatorerna på en höft drar lika mycket energi som rören.
Bilagor:
#6 - 14 mars 2010 11:14
Har haft ett 540 lit med 4 st 36W i heltäckande ramp och irriterade mig hela tiden över det svaga ljuset för växterna. Körde med mäsk-CO2 och PMDD, bild på akvariet i min profil.

Det är väl dyrare men hade jag köpt ramp idag skulle jag valt T5 helt klart.

[Edit]: Nu ser jag att du ska ha malawi. Då spelar ljuset ingen roll för växter antar jag.
#7 - 14 mars 2010 11:30
Jag stod inför samma val, jag valde 6st 54w T5 sylvania aquastar men nu kör jag växtkar.

Nästa gång jag ska välja ljus till ett större kar så kommer jag ta MH lampor för att få ljusspeglingarna i karet, blir mycket mer liv då.
#8 - 15 mars 2010 01:45
Tack för alla svar!
Då får det nog bli dom där hundralapparna extra för T5! :)

Vad för rör rekommenderas? Visst, kommer vara begränsat med växter men vill ha ett bra ljus. Sen vet man ju inte hur framtiden ser ut :P

Annons