T5 Armatur, färdig eller bygga egen?

#1 - 19 mars 2011 12:07
Hej

Jag har ett kar på ca: 180 L, det är 60 cm högt och ca: 1 m brett.

Behöver uppgradera min belysning, kör nu på en standard dubbel lysrörsramp med 2 st. T8 Aquarelle rör på vardera 30 W.

Om det finns någon trevlig ramp med plats för 2 eller 4 rör med möjlighet att köra på rör upp till 54 W så vore det nice, om inte 4 rörs ramp finns funkar 2 dubbla. Använder täckglas och skulle helst ha en ramp som ligger på karet, inte armatur som hänger...

Tänkte försöka haffa åt mig lite Aquarelle innan de tar slut, men behöver fixa armaturen först ;)

Kommer bli ganska tät växtmassa med ljuskrävande växter men även mindre ljuskrävande växter, PMDD och Co2 som gödning...

Om jag kan bygga en egen ramp, vilka lysrörshållare rekommenderas? Hur bygger man rampen, hur fäster man elektroniken (får man göra det utan elektriker) reflektorer vilka är bäst?

Det är ett aluram så rampen kan vila på ramen...

Dessa kanske? Erfarenheter om kvalité någon?

Eller de här?

Hur långa rör kan man ha med dessa?

Tacksam för alla tips, gärna bilder och länkar ;)

MVH Nicke
#2 - 19 mars 2011 12:21
Du får nog hålla dig till 39w t5or för väljer du 54w så blir ju rören 115cm långa och ditt kar va ju bara 100cm. Har du kollat på dom här ramperna http://www.pwss.se/product.php?productid=6484&cat=1029&page=1 .
#3 - 19 mars 2011 12:39
chricka skrev:
Du får nog hålla dig till 39w t5or för väljer du 54w så blir ju rören 115cm långa och ditt kar va ju bara 100cm. Har du kollat på dom här ramperna http://www.pwss.se/product.php?productid=6484&cat=1029&page=1 .

Jaha är det så pass, så behövs antagligen inte mer än 39 W, har dessutom bara 30 W T8 nu så blir ju en rejäl skillnad oavsett ;)

Jag såg precis de, men de är ju 91 cm, och fästs på akvariets kanter, jag har ju täckglas och dessutom alu ram...

Nicke
#4 - 19 mars 2011 13:03
Dom är Justerbara 89-132 cm så det borde nog funka iaf
#5 - 19 mars 2011 13:28
chricka skrev:
Dom är Justerbara 89-132 cm så det borde nog funka iaf

Jag som inte kan läsa står ju klart och tydligt "justerbara" :p

Men hur funkar det med täckglas och aluram, ser inte på bilden precis hur den är monterad?
#7 - 19 mars 2011 14:26
chricka skrev:

Känns som att den är utesluten, aluramen funkar inte och dessutom måste täckglas på, går ej ta bort täckglas då katten hoppar i då :p
#8 - 20 mars 2011 16:25
ApeviaX skrev:
Känns som att den är utesluten, aluramen funkar inte och dessutom måste täckglas på, går ej ta bort täckglas då katten hoppar i då :p

Det blir att bygga en egen armatur har jag bestämt mig för, ska lysrörshållarna vara Arcadia eller Glo? Vilka är bäst etc?

Tänkte mig en "låda" gjord i konstruktionsplywood 1,2 cm tjock med 4 T5 rör i. Sedan relfektorer måsvinge eller vanliga "kupade"?

Man måste kunna komma åt enkelt för skötsel av karet, vattenbyte etc. Är någon av de "vattentäta" (alltså lysrörshållarna) så att man kan fimpa täckglasen?

EDIT: Efter ett par timmar i Google SketchUp och därmed många vredesutbrott senare så har jag en "snabbskiss" med någorlunda dock inte helt korrekta mått. Har kommit på massvis saker för att förenkla kommande "skisser" i SketchUp, är dock inte alls vän med programmet och hur musen flyttar på saker men inte rätt sätt....

Hur som helst, tänkte mig nåt i stil med bilderna, men man måste kunna "öppna" armaturen för skötsel av karet...

Bild 1

Bild 2

Nicke
#9 - 27 mars 2011 11:52
Jag har kört Glo sedan i somras, först 2x39 watt och har nyligen bytt till 2x24W (för att minska ljusstyrkan, har kanske bara 120-130 liter fiskyta. Har ett enormt bakgrundsfilter) och jag är fantastiskt nöjd med dem! Enkla att hantera och mycket funktionabla!
#10 - 27 mars 2011 14:00
Jag har kört Glo sedan i somras, först 2x39 watt och har nyligen bytt till 2x24W (för att minska ljusstyrkan, har kanske bara 120-130 liter fiskyta. Har ett enormt bakgrundsfilter) och jag är fantastiskt nöjd med dem! Enkla att hantera och mycket funktionabla!

Fan underbart med denna typ av kritik och tips från de som vet, tackar :D

Nicke
#11 - 27 mars 2011 17:26
#12 - 27 mars 2011 17:42
Vill inte lusa ner forumet med mina dumma frågor så därför testar jag här istället, hoppas det är lugnt.

Ska beställa ett akvarium efter egna mått inom kort. 102/75/35 (ej bestämt de exakta siffrorna ännnu men ska va högt). Förstår ingenting om belysning, men man ska väl köpa en armatur(?) där man sen sätter lysrör? Har intresserat mig för "hagen power glo", vad ska jag ha att sätta lysrören i med tanke på mina akvariemått? Vilken styrka (watt?) gäller? Eller vad vore det bästa? Jag är beredd att betala mycket för de bästa sakerna, finns det något bättre? Vill ha naturligt ljus med ett mycket litet inslag av blått. Skulle uppskatta om någon tog sig tid att svara på detta? :)

/n00b.

EDIT: http://www.pwss.se/product.php?productid=2003&cat=205&page=1
Den "ser" bra ut med mina totalt okunniga ögon, har en storlek som verkar passa mitt akvarium. Är den bra? Eller vad ska man ha egentligen?
#13 - 27 mars 2011 17:59
play skrev:
Vill inte lusa ner forumet med mina dumma frågor så därför testar jag här istället, hoppas det är lugnt.

Ska beställa ett akvarium efter egna mått inom kort. 102/75/35 (ej bestämt de exakta siffrorna ännnu men ska va högt). Förstår ingenting om belysning, men man ska väl köpa en armatur(?) där man sen sätter lysrör? Har intresserat mig för "hagen power glo", vad ska jag ha att sätta lysrören i med tanke på mina akvariemått? Vilken styrka (watt?) gäller? Eller vad vore det bästa? Jag är beredd att betala mycket för de bästa sakerna, finns det något bättre? Vill ha naturligt ljus med ett mycket litet inslag av blått. Skulle uppskatta om någon tog sig tid att svara på detta? :)

/n00b.

EDIT: http://www.pwss.se/product.php?productid=2003&cat=205&page=1

Den "ser" bra ut med mina totalt okunniga ögon, har en storlek som verkar passa mitt akvarium. Är den bra? Eller vad ska man ha egentligen?

Det är en helt okej standard ramp du har tittat på, men jag skulle nog ändå vilja rekommendera att bygga egen med bra reflektorer, du får då dessutom chansen att själv välja mått. Om inte så kan jag ta fram lite förslag på belysning om du vill, säkerligen alla andra mer kunniga också ;)

Jag skulle dock rekommendera runt 60-65 max i höjd och mer på djupet, blir knöligt att nå vi inredning, inte lika lätt för ljuset att nå ner till växterna och dessutom får du inte riktigt något djup på karet om det är för grunt... Lite tips och funderingar från min sida.

Jag ska själv måttbeställa ett kar förhoppningsvis inom ett år men det får ekonomin avgöra, då med följande mått: Bredd: 125 cm Djup: 55 cm och Höjd: 60 cm. Glaset kommer vara 10-12 mm så då blir volymen ca: 395 liter med 10 mm glas & 391 liter med 12 mm glas.

Så ca: 400 liter med för mina idéer schyssta mått ;)

Nicke

Nicke
#14 - 27 mars 2011 18:31
ApeviaX skrev:
Det blir att bygga en egen armatur har jag bestämt mig för, ska lysrörshållarna vara Arcadia eller Glo? Vilka är bäst etc?

Tänkte mig en "låda" gjord i konstruktionsplywood 1,2 cm tjock med 4 T5 rör i. Sedan relfektorer måsvinge eller vanliga "kupade"?

Man måste kunna komma åt enkelt för skötsel av karet, vattenbyte etc. Är någon av de "vattentäta" (alltså lysrörshållarna) så att man kan fimpa täckglasen?

EDIT: Efter ett par timmar i Google SketchUp och därmed många vredesutbrott senare så har jag en "snabbskiss" med någorlunda dock inte helt korrekta mått. Har kommit på massvis saker för att förenkla kommande "skisser" i SketchUp, är dock inte alls vän med programmet och hur musen flyttar på saker men inte rätt sätt....

Hur som helst, tänkte mig nåt i stil med bilderna, men man måste kunna "öppna" armaturen för skötsel av karet...

Bild 1

Bild 2

Nicke

Varför måste du välja mellan GLO eller Arcadia, kan inte förstå varför det inte skulle fungera med att bygga in en vanlig lysrörs armatur, finns i alla möjliga effekter och längder ju, betydligt billigare, borde även blir bättre då hållare och reflektorer redan finns.
Eller har jag missat något?
#15 - 27 mars 2011 21:52
Richards skrev:
Varför måste du välja mellan GLO eller Arcadia, kan inte förstå varför det inte skulle fungera med att bygga in en vanlig lysrörs armatur, finns i alla möjliga effekter och längder ju, betydligt billigare, borde även blir bättre då hållare och reflektorer redan finns.

Eller har jag missat något?

Därför att jag vill ha en armatur anpassad till mitt kar, med önskade reflektorer etc.
#16 - 27 mars 2011 21:55
Nej du har inte missat något direkt, men du verkar heller inte förstå min idé? Alltså jag vill ha en specialbyggd armatur med rätt sorts reflektorer och rör för mitt kar, jag kan ju styra design och antal rör samt se till att få rätt längd på rören. Därav önskar jag bygga en gen armatur, och jag undrade vilken av glo eller arcadia so mär bäst...

Nicke
#17 - 28 mars 2011 10:39
ApeviaX skrev:
Det är en helt okej standard ramp du har tittat på, men jag skulle nog ändå vilja rekommendera att bygga egen med bra reflektorer, du får då dessutom chansen att själv välja mått. Om inte så kan jag ta fram lite förslag på belysning om du vill, säkerligen alla andra mer kunniga också ;)

Jag skulle dock rekommendera runt 60-65 max i höjd och mer på djupet, blir knöligt att nå vi inredning, inte lika lätt för ljuset att nå ner till växterna och dessutom får du inte riktigt något djup på karet om det är för grunt... Lite tips och funderingar från min sida.

Måtten är inte bestämda helt ännu, funderar på att köpa frigolit och såga ut en modell för att se hur det kommer att bli och på den vägen försöka komma fram till de bästa måtten. Kan man bygga en egen ramp att sätta lysrören i? Jag vill ha det bästa i alla fall och är beredd att göra vad som krävs för att fixa det. Just nu förstår jag ingenting, vad rampen ska sitta fast i när den ska hänga över akvariumet t.ex då jag inte vet hur det kommer se ut när de har byggt det. (Bild: http://www.akvariemiljo.se/img/vard11_big.jpg) Det är den designen det lutar åt i alla fall, när det gäller själva akvariumet (men mitt kommer inte vara lika långt). Vad skulle ni använt för lösning på belysningen?

Men bygger gärna eget om det är det bästa, reflektor är säkert bra och jag kan kanske även bygga in månljus med dimmer.
#18 - 28 mars 2011 12:09
play skrev:
Måtten är inte bestämda helt ännu, funderar på att köpa frigolit och såga ut en modell för att se hur det kommer att bli och på den vägen försöka komma fram till de bästa måtten. Kan man bygga en egen ramp att sätta lysrören i? Jag vill ha det bästa i alla fall och är beredd att göra vad som krävs för att fixa det. Just nu förstår jag ingenting, vad rampen ska sitta fast i när den ska hänga över akvariumet t.ex då jag inte vet hur det kommer se ut när de har byggt det. (Bild: http://www.akvariemiljo.se/img/vard11_big.jpg) Det är den designen det lutar åt i alla fall, när det gäller själva akvariumet (men mitt kommer inte vara lika långt). Vad skulle ni använt för lösning på belysningen?

Men bygger gärna eget om det är det bästa, reflektor är säkert bra och jag kan kanske även bygga in månljus med dimmer.

Vill först säga att jag inte är någon expert på belysning. Men vill du har bra ljus så är det T5 & eller MH (Metallhalogen) som gäller, det sistnämnda är dock väldigt dyrt, drar mycket ström och avger en del värme.

Men det finns bra lösningar i handeln med färdiga armaturer. Det finns också som jag är inne på lysrörshållare och separata reflektorer för olika rör som man kan bygga eget med, tanken är ju att bygga som jag har skissat i SketchUp (se Bild 1 & Bild 2 ovan).

Hade tänkt mig en "trälåda" som på insidan målas vit och dessutom med måsvingereflektorer, sedan 4 stycken T5 rör och voila en bra armatur ;).

Var det ett bra svar? Om inte vad exakt vill du veta? Vill du ha länkar till förslag på ramp etc?

Nicke
#19 - 28 mars 2011 13:00
Behövs det fyra rör? En trälåda kan jag nog bygga, men hur gör man med det elektriska? Borrar och kopplar i något slags uttag för rören? Lättaste vore nog en färdig, men blir det bättre att göra en egen så är jag beredd att göra det, vill som sagt att det ska bli så bra som möjligt. Tack för svaret. :)

Vad är skillnaden mellan t5/t8?
#20 - 28 mars 2011 14:53
play skrev:
Behövs det fyra rör? En trälåda kan jag nog bygga, men hur gör man med det elektriska? Borrar och kopplar i något slags uttag för rören? Lättaste vore nog en färdig, men blir det bättre att göra en egen så är jag beredd att göra det, vill som sagt att det ska bli så bra som möjligt. Tack för svaret. :)

Vad är skillnaden mellan t5/t8?

Det måste inte vara 4 men skulle inte ha mindre än 2 lysrör. Du monterar en sådan lysrörshållare som jag funderar på, antingen arcadia eller glo. Glo varianten har jag sett irl och den verkar ganska enkel att montera.

Skillnaden mellan T5 & T8 rent utseendemässigt är tjockleken, ett T5 är 1,6 cm i diameter och ett T8 är 2,6 cm i diameter. Annars är väll att T5 lysrör har högre wattstryka och andra längder, ger mer ljus per watt.

Läs följande om du vill veta mer ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137064&p=1367316&viewfull=1#post1367316

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56018

Nicke
#21 - 28 mars 2011 15:54
ApeviaX skrev:
Nej du har inte missat något direkt, men du verkar heller inte förstå min idé? Alltså jag vill ha en specialbyggd armatur med rätt sorts reflektorer och rör för mitt kar, jag kan ju styra design och antal rör samt se till att få rätt längd på rören. Därav önskar jag bygga en gen armatur, och jag undrade vilken av glo eller arcadia so mär bäst...

Nicke

Ok, bara nyfiken då jag själv ska snikra ihop något liknande framöver, har gott om beganade T5 i liggande i olika längder....någon mh också.
Har också varit undrande över avsaknandet av reflektor i en del armaturer, ringde faktiskt min belysnings leverantör och frågade.
Svaret jag fick var, att det svåra förutom få ljuset dit man vill är att undvika att något reflekterar tillbaka på rören och skapar onödig värme som förkortar livslängden, och när trender går mot mera slimmade armaturer så blir det ibland bättre utan reflektor.
Men det vet ni säkert redan, lycka till!
#22 - 28 mars 2011 18:59
Richards skrev:

Svaret jag fick var, att det svåra förutom få ljuset dit man vill är att undvika att något reflekterar tillbaka på rören och skapar onödig värme som förkortar livslängden, och när trender går mot mera slimmade armaturer så blir det ibland bättre utan reflektor.

Men det vet ni säkert redan, lycka till!

Det visste jag inte, men kanske därför en del kör med endast vit målad insida och ej reflektor, får undersöka lite i detta...

Nicke
#23 - 8 april 2011 19:52
Hur går det, fått fram någon intressant info i ämnet?
Själv kan jag inte släppa tanken på att bygga ljus ramp med dimbart tändon för lysrör, men misstänker att även det minska livslängden på rören!
#24 - 9 april 2011 18:51
Richards skrev:
Hur går det, fått fram någon intressant info i ämnet?

Själv kan jag inte släppa tanken på att bygga ljus ramp med dimbart tändon för lysrör, men misstänker att även det minska livslängden på rören!

Hejsan

Jag har funderat mycket, men också jobbat massor sedan jag började på Plantagen i Linköping i slutet av Mars. Därför inte hunnit planera klart. Men cashen till detta kommer inte finnas föränn absolut tidigast juli om ens då så jag har tid att fundera ;)

Angående dimmer vet jag inte, men misstänker att det kanske sliter på rören? Någon som vet?

Nicke
#25 - 17 januari 2012 16:27
Haha

Många trådar blir det, inte så långa men med intressant info. (jag skapar alltså många trådar med mycket fundering men lite verkstad p.g.a ingen ekonomi för det hela) är ju i och för sig inte fel att undersöka till dess att man väl kan sätta igång med alla idéer...

Men här har det som sagt stått still, får väll börja undersöka lite kostnader för färg, trä, etc. Blir nog dock utan reflektorer till att börja med, b.la. p.g.a att vit färg reflekterar bra och ovan nämnda kommentar angående att värmen från reflektorerna eller snarare den värme som reflekteras kan korta rörens livslängd...
#26 - 17 januari 2012 17:41
sitter också och funderar på dom där GLO hållarna till min kub, du hade sett dom irl va? är det som man misstänker lösa "ändar" som man placerar i rätt mått för rören? såg dom bra ut?
tycker de är en jäkla djungel de här med belysning :/
#27 - 17 januari 2012 18:04
MrH skrev:
sitter också och funderar på dom där GLO hållarna till min kub, du hade sett dom irl va? är det som man misstänker lösa "ändar" som man placerar i rätt mått för rören? såg dom bra ut?

tycker de är en jäkla djungel de här med belysning :/

Nog fanken är det en djungel alltid :p

Japp det är lösa ändar, så du placerar de precis som du säger i lagom avstånd för att få plats med önskat rör, sålänge de håller sig inom den för armaturen befintliga Watt spec. ex. 24W 39 W eller 54 W armatur. ;)
#28 - 17 januari 2012 18:11
aha, då blir de å investera i ett par sådana när det är dax.

Annons