T-Sprit mattar glaset?

#1 - 4 mars 2008 14:45
Hej!

Hur tar man bäst bort kalkavlagringar och skit på insidan av akvariet?
Har hört att ättika skall fungera men mattar inte den glaset då som T-sprit. Vill ju inte att glaset ska se flammigt ut!
#2 - 4 mars 2008 14:57
Natalie-86 skrev:
Hej!

Hur tar man bäst bort kalkavlagringar och skit på insidan av akvariet?

Har hört att ättika skall fungera men mattar inte den glaset då som T-sprit. Vill ju inte att glaset ska se flammigt ut!

Kan inte tänka mig att t-sprit mattar glaset. Det är inte ovanligt att man använder det när man putsar fönster.

Ättika ska också vara safe att använda
#3 - 4 mars 2008 14:58
Nope, blir inte matt av ättika (möjligtvis om du använder en grön disksvamp då dom repar glaset)
Ett annat alternativ är citronsyra, eller "plast-citron"

Men det kan väl inte vara så jätte mycket avlagringar på insidan väl? lite uppe i kanten möjligtvis.
#4 - 4 mars 2008 15:07
JA, precis, inte så jättemycket, då får jag kila o köpa ättiksprit, för det är väl ättiksprit och inte ättiksyra man använder?
#5 - 4 mars 2008 17:33
Ättikssprit.
#6 - 4 mars 2008 17:44
VARNING!! VARNING!! VARNING!! VARNING!! VARNING!! VARNING!! VARNING!!
Vi har avhandlat ämnet tidigare och ättiksprit eller ättiksyra är samma sak..

Eftersom det i dagsläget inte är helt säkert på hur mycket silikonet påverkas av ättika vid avkalkning av glas rekomenderar jag ingen eller väldigt försiktig användning.
#7 - 4 mars 2008 20:32
ok, men jag ska nog silicon om ändå.

Men jätte bra att du varnar så ingen annan gör misstaget!!!
#8 - 4 mars 2008 20:38
Silikon kan vara ättiksyra-baserad men påverkas den verkligen av ättiksyra efter härdning? Och isf av vilken koncentration.

För avkalkning funkar egentligen vilken syra som helst, men ättikssyran och sitronsyran ärju lättilgänglig. I viss mån kanske man kommer över saltsyra, HCl, hyfsat lätt också.
#9 - 4 mars 2008 23:52
som sagt, vilken syra som helst, eller rakbladsskrapa... jag har kört med sera pH minus (fosforsyra)
#10 - 5 mars 2008 06:14
CocaCola.
Billigt och bra samt att man får tillbaka 50öre vid pant:D
Rena guldgruvan för grabben min...Han gillar cocacola och jag fick rent mina täckglas samt han dricka och dessutom pant:D
#11 - 5 mars 2008 07:10
=)
#12 - 5 mars 2008 08:42
Ättika eller ättiksyra är ämnet. Ättiksprit eller isättika är ättika av olika koncentrationer. Isättika är koncentrerad och synnerligen obehagligt att hantera. Ättiksprit är trevligare att handskas med, men har då inte heller samma möjlighet att lösa. Om man skall lösa upp någonting, t ex kalkfläckar på glas börjar man med en svag syra, t ex citronsyra ("plastcitron") eller fosforsyra (Coca-cola) och trappar sedan upp till saltsyra (om det är kalk man skall lösa) men då får man vara försiktig om fingrarna. Saltpetersyra fräter på allt organiskt och är farligt att använda. Fluorvätesyra etsar glas och gör glaset helt grått. Silikonet kan påverkas av syror - mer ju starkare de är - och därför undviker man att syran kommer i kontakt med silikonet. Syran, eller några kemikalier alls, bör inte komma i kontakt med djur, växter, sand eller akvarievatten, så fläckar tar man bort när akvariet är helt tomt, och sedan sköljer man väl. Man kan naturligtvis ta bort fläckar från glaset även i ett akvarium i drift, men de bör man kunna så mycket kemi att man vet exakt vad man gör. Vissa fiskarter och ryggradslösa djur är otroligt känsliga för vissa kemikalier, även i små mängder.

Sprit (etanol, T-sprit, vodka) är ganska dåligt på att lösa kalk. Borde vara något sämre än vatten. Sprit är däremot bättre på att lösa fett. Det är därför man använder sprit när man limmar akvarier. Om glaset är fett, fäster inte silikonet. Aceton löser fetter ännu bättre än sprit. Sprit är dessutom, jämfört med vätskorna ovan, inte särskilt giftigt - om man inte dricker den förstås.
#13 - 5 mars 2008 08:53
firefox75 skrev:
CocaCola.

Billigt och bra samt att man får tillbaka 50öre vid pant:D

Rena guldgruvan för grabben min...Han gillar cocacola och jag fick rent mina täckglas samt han dricka och dessutom pant:D

[:D] Tror att min äldsta dotter (8 år) också skulle älska om jag började göra rent akvariet med Coca-Cola. Får du bort kalkavlagringarna med den?
#14 - 5 mars 2008 10:08
Jepps...cocacolan verkar fräta bort den...bubblade som attans...
Jag spädde ut en halvliter med lika mycket vatten i badkaret och la ner mina täckglas där:D
bubbla o spraka...men sen var det bara att ta upp täckglasen och skölja och torka:D

Lät som ett halv fyrverkeri i badkaret dock eftersom badkar inte är speciellt resonans vänliga.
Hursom helst så är mina rena och fina...utan kalkavlagringar:D
Badkaret blev också rent...och förresten...jag lade ner mina fiskedrag som var aningens rostangripna...:D ...så allt blev rent:D
#15 - 5 mars 2008 13:18
:D säg något som cocacola inte fräter bort *sa den tandlöse*
#16 - 5 mars 2008 18:25
Jag gjorde rent mina täckglas med avkalkningsmedel till kaffebryggaren :-) Funkade också bra

Annons