T-koppling för CO2-slang

#1 - 11 januari 2007 15:32
Någon som sett en T-koppling för CO2-slang (den tunna svarta hårda modellen) tillsalu någonstans?
#2 - 11 januari 2007 20:34
vad gör den bättre än de vanliga?
#3 - 11 januari 2007 20:56
den svarta CO2-slangen tål högre tryck än vanlig luftslang, och (så som jag fattat det, men jag tycker det låter konstigt) så läcker den vanliga silikonluftslangen ut CO2 :confused:

Jag skulle också vara intresserad av T-koppling om nån vet vart det finns, borde inte typ Cleas Ohlsson eller nåt liknande ha det? Det finns säkert som akvarieillbehör nånstans också, typ www.aquaristic.net (petnym:du skulle väl beställa därifrån, det ska iaf jag) eller nån större butik.
#4 - 12 januari 2007 06:47
Leonard skrev:
Jag skulle också vara intresserad av T-koppling om nån vet vart det finns, borde inte typ Cleas Ohlsson eller nåt liknande ha det? Det finns säkert som akvarieillbehör nånstans också, typ www.aquaristic.net (petnym:du skulle väl beställa därifrån, det ska iaf jag) eller nån större butik.

Min tanke var att koppla in ytterligare en slang (med backventil) till reaktorn på mitt befintliga trycksatta CO2-system. Då skulle jag kunna grunda med koldioxid från mäsk och låta pH-kontrollern fylla på med gas från flaskan till önskad nivå. Inovativt va? :)
#5 - 12 januari 2007 11:07
Förstår inte alls meningen med det? Varför kladda med mäsk för att spara på tuben?
#6 - 12 januari 2007 11:24
Jodahl skrev:
Förstår inte alls meningen med det? Varför kladda med mäsk för att spara på tuben?

Pengar, pengar, pengar... Alltså samma orsak som att folk överhuvudtaget kör med mäsk istället för trycksatt koldioxid. Det kostar en massa pengar att ständigt åka och fylla tuben med koldioxid...
#7 - 12 januari 2007 14:50
Gissar på att "CO2-slangen" är en vanlig slang för tex trycklufts utrustningar. Skulle kunna vara så att den har lite bättre motståndskraft mot CO2 dock.
Hursom helst så borde vilken tryck-och-pys-firma ha det du söker.
En vanlig industri-förnödenhets-affär har det säkert också (tex Livab Verktyg eller Wik & Wall Järnhandel i Linköping)
#8 - 12 januari 2007 16:31
petnym skrev:
Min tanke var att koppla in ytterligare en slang (med backventil) till reaktorn på mitt befintliga trycksatta CO2-system. Då skulle jag kunna grunda med koldioxid från mäsk och låta pH-kontrollern fylla på med gas från flaskan till önskad nivå. Inovativt va? :)

Jo, du har nog pratat om det nån gång innan, jag funderade mer på att dela på slangen, så att man kunde leda CO2 till 2 kar, iof skulle man behöva en pH-controller till det andra karet för att det skulle funka tror jag. Det är väl alltid bra att ha en T-koppling hemma =)

Hur tror ni att slangen med artikelnummer: 15-300 (från Biltema) kommer funka till CO2-tuben?
#9 - 12 januari 2007 16:54
jag köpte en koppling 12-16 med en 4mm ingång på i mitten, det handlar ju inte om något tryck i en mäskco2... en sådan kanske skulle va nått (aquaristiv. vilket art. vet jag inte, ... eheim reservdel tror jag...
#10 - 12 januari 2007 19:56
borde det inte gå med ett vanligt t-rör från tex vindrutespolningen till bil
mekonomen eller biltema

MVH
Mange
#11 - 12 januari 2007 20:43
heeke skrev:
Gissar på att "CO2-slangen" är en vanlig slang för tex trycklufts utrustningar. Skulle kunna vara så att den har lite bättre motståndskraft mot CO2 dock.

Precis, den är lite mer motståndskraftig mot "aggressiva gaser" (vilket CO2 är)
#12 - 12 januari 2007 21:49
Jo, det är väl så, men knappast någon speciell akvariepryl. Därför lär den gå hyffsat lätt att få tag i hos något industrivaruhus som tex TOOLS (dom jag nämnde är TOOLS anslutna och hos TOOLS brukar det inte vara något problem att handla som privatperson)
#13 - 14 januari 2007 18:00
är det nogot sådant du menar . om det är det så finns dom att köpa var dom säljar tryckluftutrus´tning
mvh janne
#14 - 14 januari 2007 18:09
Precis

Annons