T-5 lysrör någon som testat?

#1 - 28 januari 2005 13:09
Har lite funderingar på att testa T-5or i mitt 580L då 2x36w känns klent... Å Mh e för dyrt... tänkte närmast på en 2x80w från aquristiks.net en sån som går att bygga in i den ramp jag redan har...

skulle va roligt med lite bubbel från växterna oxå!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 januari 2005 13:48
[QUOTE=Peter Cederberg]Har lite funderingar på att testa T-5or i mitt 580L då 2x36w känns klent... Å Mh e för dyrt... tänkte närmast på en 2x80w från aquristiks.net en sån som går att bygga in i den ramp jag redan har...

skulle va roligt med lite bubbel från växterna oxå![/QUOTE]
Jag kör med T5 och det är rejält med kräm - dock skall direkt sägas att en bra reflektor är ännu viktigare.
#3 - 28 januari 2005 14:36
jo... har någon sorts reflektor (aluminiumfolie).. hur räknar man w/l ?e de bara å divdera totala watten me L på burken? i såfall har jag nu 0,12w/l! Å skulle få me två 80w t5 0,27w/l! Dom kostar ju iallafall 120€ plus frakt kanske de skulle va
lika bra me metall halogen? Behöver man 1w/l för att det skall bli champange?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 januari 2005 14:51
[QUOTE=Peter Cederberg]jo... har någon sorts reflektor (aluminiumfolie).. hur räknar man w/l ?e de bara å divdera totala watten me L på burken? i såfall har jag nu 0,12w/l! Å skulle få me två 80w t5 0,27w/l! Dom kostar ju iallafall 120€ plus frakt kanske de skulle va
lika bra me metall halogen? Behöver man 1w/l för att det skall bli champange?[/QUOTE]

Jag anser nog att en riktig reflektor är betydligt mer prisvärd än en T5 armatur i sig.
Kan väl för övrigt nämna att i nästa nummer av Ciklidbladet komemr en artikel om just T5-rör
#5 - 28 januari 2005 16:06
[QUOTE=Peter Cederberg]jo... har någon sorts reflektor (aluminiumfolie).. hur räknar man w/l ?e de bara å divdera totala watten me L på burken? i såfall har jag nu 0,12w/l! Å skulle få me två 80w t5 0,27w/l! Dom kostar ju iallafall 120€ plus frakt kanske de skulle va
lika bra me metall halogen? Behöver man 1w/l för att det skall bli champange?[/QUOTE]

1 W/l är som jag ser det den absolut översta gränsen för vad som går att klara, 0,5 räcker jättebra.

Det bubblar bra med det åxå ! Däremot kan det vara en bra idé att titta på defdacs PUR-lista så att du får T5:or med högt PUR-värde !
#6 - 29 januari 2005 05:47
Verkar som det ordnar sig med ljuset utan att jag behöver beställa t-5or. Evetuellt har jag ett par HQI (tror jag,runda med skruvsockel) armaturer på gång visserligen begagnade men ... Dom har varit i bruk på den lokala djuraffären som sålde dom tillsammans med ett större akvarium som dom hade, tyvärr var budgeten väldigt begränsad den gången...

Annons