System med nanokar till räkor

#1 - 29 augusti 2011 13:20
Hej igen allesammans! Jag är tillbaks i träsket igen efter ett litet "uppehåll" på ett par år. Har inte varit akvarielös under den tiden, men det har liksom stått still i intresset. Nån av er kanske minns mitt 450l Tanganyika kar, men det är nog lite mycket att hoppas på. Iaf kul att vara tillbaks, och kul att se de att e gamla rävarna är kvar på forumet, framförallt MaxB som var inspirationskällan till mitt (vårt) Tanganyika.

Jag och frugan har gått i tankar om räkor ett tag, vi försökte för nåt åt sedan, men det var lite halvhjärtat och blev inte så bra. Så nu gör vi ett nytt försök och för någon dag sedan var vi runt och letade inspiration. Till vår förtjusning ramlade vi in i en akvariebutik där de reade ut en massa saker, bland annat 50% på Aquatic Nature Cocoon 2 och 5, så det blev fram med plånboken och två stycken Cocoon 2 samt två Cocoon 5 inhandlades. Tvåan är på 18,5 liter, och femman på 21,5 liter.

[ATTACH=CONFIG]46674[/ATTACH]

Tanken är att koppla ihop karen med en sump, och på så sätt komma ifrån instabiliteten i nano, men ändå få samma känsla. Och på så vi kan vi även få i CO2, kylning m.m. utan att det tar någon plats i karen. Det stora problemet jag står inför nu, är hur sjutton gör man en avrinning på fyra stycken kar utan att riskera att dessa mikroskopiskt små räkyngel åker med ner, men samtidigt utan risken att ett kar svämmar över om avrinningen täpps igen.

Bästa lösningen jag kommit fram till är att ha ett rör som går nästan hela vägen upp till täckglaset, såga raster i det och täcka de med en nätstrumpa, mitt i öppningen längst upp under glaset ska det vara ett lite större hål som inte täpps igen så lätt. Förhoppningsvis kommer inte räkorna fram till det hålet, eftersom det är för nära täckglaset. Får nog plocka fram Paint-skillsen för att illustrera.

[ATTACH=CONFIG]46675[/ATTACH]

Får fundera ett tag till, har själv inte koll på om räkyngel klättrar.

Största missnöjet med karen, som i sig är grymt snygga, är att täckglaset inte riktigt täcker, det saknas åtskilliga cm, och det är inte tillräckligt rundat i kanten för att det riktigt ska passa. Men det är ju en bagatell att fixa nya. Så det får bli att slå en signal till närmsta glasmästare, och rundningen borde gå att fixa till med en liten diamantslip till borrmaskinen.

[ATTACH=CONFIG]46676[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46677[/ATTACH]

Tanken är att köra lite aquascaping i karen, och för att få till det riktigt ordentligt ska vi köra med CO2 och pH-controller i sumpen. Samt PMDD om inte det blir för mycket för räkorna. För att hålla nere temperaturen på sommaren funderade jag på om det inte går att sätta i passiva processorkylare precis vid vattenytan.

Vad blir det för räkor då? Jo, CR är ju givet, kanske till och med två kar för olika gradering, sen nån variant på Tigerräkan. Den biten får frugan styra med, det är trotts allt egentligen hennes projekt. Mina tankar vandrar snarare mot SA, men det får bli ett annat projekt.

En av burkarna är igång, och det bara för att hålla liv i en liten snigel, den kunde inte riktigt få bo hos Tigerbarberna och Fengäddan.

[ATTACH=CONFIG]46678[/ATTACH]
#2 - 29 augusti 2011 13:52
En liten fundering, jag har aldrig sysslat med saltvatten, så jag vet inte riktigt hur man fixar ett hål i glaset för avrinningen, är det ett verktyg man fixar själv, eller ska man lämna in karet till en glasmästare?
#3 - 29 augusti 2011 20:35
Gold-medlemskapet är nu återaktiverat, första inlägget är nu uppdaterat med bilder istället för länkar. Kommentera gärna, kom med förslag eller funderingar, framförallt gällande sump till nano. Jag går fortfarande i tankarna att det finns risk att bara svämmar över.
#4 - 30 augusti 2011 16:36
Funderar på att "fega ur" sump idén och istället köra med ett billifilter i varje som drivs av en gemensam luftpump. Anledningen till detta är framförallt att jag är rädd att ett av avrinningsrören ska sätta igen, och då blir det översvämning, en annan anledning är att jag förstått att räkor är inte speciellt förtjusta i växtnäring, och då fallerar hela idén med CO2 och aquascaping.
#5 - 30 augusti 2011 16:40
Det är nog ingen dum idé, dessa filter brukar även vara populära för räkorna att gå och plocka godis från:). En annan variant är att köra en Slimline som jag gjort med mina Dennerleburkar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308
#6 - 31 augusti 2011 06:33
Tackar Anders, det tog sin lilla tid, men det var mycket trevlig läsning. Älskar hur du löste utblåset, måste komma ihåg det. Men jag tror inte jag får plats med någon Eheim Compact 1000 bakom nån bakgrund i ett 20l kar. Men däremot kan man gömma ett billifilter där bakom, men det måste vara en jäkla skillnad i hur strömt det blir med ett billifilter och en cirkulationspump. Hur ofta bör volymen pumpas igenom filtret för räkor?

Har ställt upp karen nu, ser ganska bra ut, ska bli intressant hur det ser ut när elektroniken är gömd och det börjat inredas i karen.

[ATTACH=CONFIG]46709[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46710[/ATTACH]
#7 - 31 augusti 2011 08:11
Är inte en Eheim compact 1000 lite för stor för ett nanokar:p? 300:n däremot vore ett bättre köp:p!
#8 - 31 augusti 2011 11:49
Jo, men då läste kanske jag fel, fick för mig att det var 1000 som du hade i dina 30 kuber. Men pumparna kanske var till nåt annat.

ansjo skrev:
Fick lite sug idag och beställde tre nya Dennerlekuber från Tyskland, en 20-litare och två 30-liters kuber som ska bli mumma att dra igång.

Ska även bli intressant att se hur det funkar att skicka efter akvarium från Tyskland, och att de förhoppningsvis är hela när de väl kommer hit.

Dessa tre kuber med 5 st belysningar, 3 Eheim Compact 1000, 5 kg skitsnygg sten samt frakt gick loss på strax över 2400:-.

Nu skulle man bara ha tag i ett par påsar Aquasoil med, men det får jag kanske vänta med tills Tyskland....

Det blir med all sannolikhet likadan lösning med bottenfilter och filtermatta bakom en Slimline som sitter några cm från bakrutan, det verkar funka bra samt är totalt yngel/räklingsäkert...

Ska ta lite bilder som jag lovade tidigare, det kommer!

Undrar vad måtten är på Compact 300, fast å andra sidan kan man nog få det jäkligt tyst med en luftpump, bara man får undan pumpen.
#9 - 31 augusti 2011 12:23
Bara hojta till om du vill ha måtten så fiskar jag upp en och mäter:). Dagens luftpumpar är ganska tysta, Eheim har en som är riktigt grym och Mats Bryzell har en sådan i sin akvariestuga utan att den stör:).
#10 - 31 augusti 2011 12:35
Eh hojt?

Det här är i sovrummet, så ljudnivån är nog det viktigaste just nu. De hangon-filter som följde med låter nåt vansinnigt, och de använder dessutom akvariet som resonanslåda. Sen är ju frågan med om man får tillräckligt flöde med ett billifilter.
#11 - 31 augusti 2011 13:59
Hojt, hojta till, ropa till:D...
#12 - 31 augusti 2011 14:10
Jag skall försöka ta några bra bilder på mitt lilla 20-liters Dennerlenano där jag har en Eheim compact 300 (det är detta ni snackar om va?) bakom en heltäckande slimline bak i karet - med en lucka för ett bottenfilter längst ner. Måtten på E-compcat 300:an är; Höjd 54.5 mm, Längd 34,5 mm, Bredd 51,5 mm. Detta fungerar hur bra som helst och är käfttyst - du kan ha nanot på huvudkudden!:)
#13 - 31 augusti 2011 14:19
Här hittade jag en gammal bild på karet, där ser du hur litet och smutt det är - lika tyst som det är på bilden är det i verkligheten också!:)
#14 - 31 augusti 2011 14:24
Tackar Mats! Och Anders, det var mitt hojt, men nu fick jag ju svar iaf [:P]. 34,5 mm var ju inte mycket, det snor väl max tre liter av volymen, och mycket mindre blir det inte om man tar billifiltret.

Det där snygga utblåset, gör inte det så att där inte blir någon ytvattencirkulation?
#15 - 31 augusti 2011 14:27
Det beror på hur du vinklar biten Slimline du sätter framför, riktar du den så strålen går uppåt så blir det bra ytcirkulation. Vill du så kan man även sätta en 90graders böj på utblåset så du kan rikta strålen hur du vill:).
#16 - 31 augusti 2011 14:28
Är det http://www.pwss.se/product.php?productid=578&cat=0&page=1 du har under bottenmaterialet?
#17 - 31 augusti 2011 14:30
Najs att ni redan tänkt igenom den här snygga lösningen, känns nästan inte som mitt eget projekt längre, får bara hoppas nån mer får nytta av denna utförliga beskrivning av filtersystemet.
#18 - 31 augusti 2011 14:34
Jag svarar nu bara... vet inte om det var till Anders... Ja, en sådan bottenfilterplatta - finns i alla välsorterade affärer. Det blir jättefin ytrörelse och en alldeles lagom genomströmning i karet när strålen slår i den lilla extra slimlinebiten framför.
#19 - 31 augusti 2011 14:44
Filterplattan var en fråga till dig, tycker det ser "säkrare" ut, jämfört med en filtermatta som kan täppa igen. Utblåset hade ni ju samma, och det ser så grymt ut. De fyra karen jag/vi har sitter precis i ögonhöjd, vilket gör att om man kollar rakt frammifrån så kommer man inte se någon utrustning över huvud taget.
#20 - 31 augusti 2011 15:33
Det är det som är meningen:D! Sådant bottenfilter har även jag i alla kuberna, och även filtermatta klippt i småkuber bakom Slimlinen som extra hängslen:p.
#21 - 31 augusti 2011 16:13
O förlåt Anders, fick för mig att du"bara" hade en filtermatta längst ner framför slimlinen, men det var kanske lillfrasse som hade det. Ser ut att bli en liten beställning från PWSS med pumpar. Slangar, filter och slimline blir nog från Zoogiganten till helgen, då kan man komma igång med en gång :D.
#22 - 31 augusti 2011 16:16
Det är lugnt, bara kul att ge andra lite input på idéfronten:D!
#23 - 1 september 2011 17:59
Fyra Eheim 300 Compact beställda, samt en 60*55 Juwel Stone Granite. Slim-line är i sig snyggare, men vi ville ha en svartare bakgrund, och Juwels bakgrunder är inte helt fel de med, samt att vi får in alla fyra bakgrunder på en sån bit.

Bottenfiltren inhandlades idag i butik, så blir nog lite klippa och skära ikväll. Väl i butik passade jag på att köpa frysta röda mygglarver samt oxhjärta till karet med tigerbarber. Och vad de åt! Var tvungen att tina mer eftersom inte alla hann få i sig, och även efter andra matningen var de fortfarande glupska, men där fick det nog ta stopp den här gången för att undvika nitrittopp.
#24 - 1 september 2011 18:01
Mats, du använder väl så kallad Shrimp Soil, har du några erfarenheter att dela med dig av där, förutom att det dammar mycket?
#25 - 1 september 2011 18:25
Ni som sysslar med räkor, finns det någon anledning att hålla på med massa olika preparat för vattenkemi? Finns mängder hos Ebi Shop.
#26 - 1 september 2011 18:45
Jag körde med en filtermatte remsa framför mina slitsar enbart för att bottenmatrealet jag hade först var lite finkornigare men det behövs inte med shrimp soilen.

Joxa med massa tillsatser är inte min grej riktigt man får hålla det som funkar i vattnet man har helt enkelt.
#27 - 1 september 2011 20:14
Shrimp Soil beställd, låter praktiskt att den stabiliserar pH runt där bl.a. CR vill ha det, köpte även en Lomariopsis lineata. Doppvärmare är inte fixat än, men räkorna dröjer ett tag, ska försöka hålla det relativt tomt till Malmö Tropikmässa den 5:e nov.
#28 - 1 september 2011 20:45
MrLogic skrev:
Ni som sysslar med räkor, finns det någon anledning att hålla på med massa olika preparat för vattenkemi? Finns mängder hos Ebi Shop.

Denna fråga önskar jag också svar på. Det tycks finnas två "skolor" kring detta. Nu finns det ju en himla massa arter, så kör man körsbär så köper man väl inte dessa medel, medan det finns ju många mycket känsligare arter.

Som sagt - det skall bli intressant att få mer fakta kring detta.
#29 - 1 september 2011 20:59
doktorn skrev:
Denna fråga önskar jag också svar på. Det tycks finnas två "skolor" kring detta. Nu finns det ju en himla massa arter, så kör man körsbär så köper man väl inte dessa medel, medan det finns ju många mycket känsligare arter.

Som sagt - det skall bli intressant att få mer fakta kring detta.

Några nackdelar finns det.

1/ Det är dyrt med dessa medel.
2/För eller senare ledsnar man på att slabba med olika medel vid varje vb

Jag anser att de arter man inte kan hålla utan möjligen använda vattenberednings medel bör man inte hålla. Men var och en blir salig för sin sak.
#30 - 1 september 2011 22:36
MrLogic skrev:
Mats, du använder väl så kallad Shrimp Soil, har du några erfarenheter att dela med dig av där, förutom att det dammar mycket?

Japp, och jag får erkänna att det är Ansjo som "triggat" mitt användande av detta substrat i mina nanokar där jag har vanliga räkor. Det dammar inte det minsta skulle jag vilja påstå - i med det i karet bara! När man kör bottenfiltervarianten så sugs eventuellt damm ner på nolltid, och jag har en liten tuss fint filter bakom slimlinen, i en remsa tvärs över som effektivt tar småpartiklar. Vattnet blir helt och hållet Crystal Clear - det gör nästan ont i ögonen att titta in i dessa burkar.

Jag kör heller inte med några medel i vattnet. Precis som Lillfrasse säger, så blir man snabbt trött på att dona med de där grejerna - och när karet är cyklat och igång är en skvätt vatten det enda man behöver byta då och då. Så funkar det iallafall i mina kar - och jag dissar inte på något sätt de som har en annan uppfattning om olika medel i vattnet - känner man att man har behov, eller rättare sagt, att invånarna i karet har behov av detta så är det bara att dra på. Hos mina Sulawesi kardinalräkor (som anses vara lite känsliga, kinkiga och "svåra") kör jag heller inte några tillsatser i vattnet och byter ungefär 30% vatten någon gång i månaden - jag började med 20 stycken i det karet och nu är det nog uppemot 100 stycken, and counting! Jag skall köpa fler i Tyskland nu när vi åker dit - för att dra in lite nytt blod!
:)
#31 - 2 september 2011 06:57
Hmm :D, om ni tar brovägen kanske man skulle kunna lägga en liten beställning på några CR och möta upp er i Malmö på hemvägen? Fast å andra sidan, ni lär väl knappt ha plats själva i bilen efter allt ni köpt till er själva, men om ni skulle ha plats för en påse eller två så hade det varit grym najs!
#32 - 2 september 2011 09:57
Jag tror det är en fråga som hamnar på mitt bord;). Att ta upp beställningar är inget som funkar något vidare av en mängd anledningar, och några kan jag dra:
*Att hålla reda på vad andra ska ha
*Leta upp dessa saker
*Om man hittar, bära runt på det
*Hålla isär pengar
*Platsbrist, osv, osv...

Jag hoppas verkligen inte någon tar det här på fel sätt, utan vill/kan man och har tillfälle så är det bästa att åka med och uppleva mässor och affärerna i Tyskland själv, det ger så mycket mer än bara resan:).
#33 - 2 september 2011 10:07
Jo, jag visste det nog redan innan jag ställde frågan, men eftersom Mats nämnde resan kunde jag inte låta bli att fråga. Hade mer än gärna följt med, men jag börjar på ett nytt jobb den 23:e, så kan inte gärna ta ledigt redan första dagarna. Men jag följer förhoppningsvis med nästa år.
#34 - 2 september 2011 10:19
Det låter trevligt, och jag lovar att du inte kommer att ångra dig. Se till att ha en välfylld plånbok bara, det är mycket man vill handla:D!
#35 - 2 september 2011 10:32
Jag kommer köpa ett ca 1000 liter stort kar, och har upptäckt att om jag ska köpa det möbelkar jag sett ut nytt, så tar det ca 6 mån att spara ihop (om inte frugan hjälper till med finansiering), så får väl spara de resterande 6 mån till resan :p.
#36 - 2 september 2011 10:42
Låter som en bra plan, då är kassan välfyllt till alla de räkorna som ska befolka ditt 1000-litare:D!
Så du har en snäll fru du med, kanske vi ska bilda en klubb;)?
#37 - 2 september 2011 10:47
Snäll fru ja! Det är hon som står för de fyra nanokaren (till stor del iaf), mitt projekt blir 1000 litaren, lite mer "manligt" så att säga :p. Nja, räkor blir det nog inte, lutar åt SA, men de medelstora cikliderna verkar så jäkligt aggressiva. Så har även funderat på asien, och då går det ju klart kanske att ha lite räkor.
#38 - 2 september 2011 11:09
Liten uppdatering som inte är OT. Sågat till bottenfiltren idag, men blev lite osäker på om det kommer fyllas med bottenmaterial eftersom det inte längre är nån kant på det. Vet inte hur ni gjorde, men jag såg till att plattan var några cm kortare på varje sida så att bottenmaterialet ska täcka den på sidorna, bara för att den inte ska synas.

[ATTACH=CONFIG]46770[/ATTACH]

Sen så köpte jag även en snygg liten växt hos akvariepiraten igår, de visste inte vad den hette, och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att det finns massa växter från olika familjer som ser ut så här. Får väl helt enkelt vänta och se ifall den överlever.

[ATTACH=CONFIG]46771[/ATTACH]
#39 - 2 september 2011 11:14
MrLogic skrev:
Liten uppdatering som inte är OT. Sågat till bottenfiltren idag, men blev lite osäker på om det kommer fyllas med bottenmaterial eftersom det inte längre är nån kant på det. Vet inte hur ni gjorde, men jag såg till att plattan var några cm kortare på varje sida så att bottenmaterialet ska täcka den på sidorna, bara för att den inte ska synas.

[ATTACH=CONFIG]46770[/ATTACH]

Sen så köpte jag även en snygg liten växt hos akvariepiraten igår, de visste inte vad den hette, och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att det finns massa växter från olika familjer som ser ut så här. Får väl helt enkelt vänta och se ifall den överlever.

[ATTACH=CONFIG]46771[/ATTACH]

Jaaa... det där var ju ingen hit... Du skulle köpt en mindre platta - alternativt att du kunde ha sågat av den kant som ligger bakom slimlinen, där finns ju ingen sand. Tricket med bottenfilterplattan är ju att det enbart är vatten som skall filtreras genom sanden, ner genom plattan och upp bakom slimlinen. Nu tar vattnet närmast enkla väg och det blir där du sågat av plattan... Jag skulle satsat på en ny.
:)
#40 - 2 september 2011 11:17
Nja ny går inte, karet är för litet, måste ändå såga på två kanter. Men däremot kan jag silikona dit en kant, även om jag inte tror att det är lättaste vägen för vattnet iaf då "sanden" är som tjockast där. Men silikon och pussel it is.
#41 - 2 september 2011 11:23
MrLogic skrev:
Nja ny går inte, karet är för litet, måste ändå såga på två kanter. Men däremot kan jag silikona dit en kant, även om jag inte tror att det är lättaste vägen för vattnet iaf då "sanden" är som tjockast där. Men silikon och pussel it is.

Hur stort är karet? Jag har hittat små bottenfilterplattor som passar mitt lilla.
Jo, sanden kanske blir som tjockast där du sågat, men sanden glider också in under plattan efter ett tag. Pussla lite så du får en homogen bottenplatta som täcks av sand - det blir bra!:)
#42 - 2 september 2011 13:59
Jo, ok, det går om man sätter plattans kortsida inåt, men tänkte att det flödar bättre om man har långsidan inåt. För att det skulle fungera var jag tvungen att skära på båda sidor. Men men, silikonet håller på att torka, får se hur det blev sen när jag lägger tillbaks plattan.
#43 - 2 september 2011 16:40
Jag sågade min bottenplatta på mitten så räcker den till två kar. Bottenfiltret ska inte täcka mer än ca 30% av bottenytan för att få bästa effekt:). Den sågade delen sätter man bakom bakgrunden, och runt den kanten kan man däremot dra en liten silikonsträng.
#44 - 2 september 2011 18:53
Ok det säger du nu! De plattorna jag fixat till täcker ca 95% av bottenytan, och jag köpte ett till var kar. Man jaja, det lär nog fungera det med, varför 30% förresten?
#45 - 2 september 2011 19:02
Det där lät kanske lite anklagande, var inte meningen, får kanske helt enkelt såga ner plattorna lite till.
#46 - 2 september 2011 20:41
Det är för att pumpen ska pumpa vattnet med visst flöde genom sanden så bakterierna får den optimala syresättningen. Sorry att det blev lite merjobb:p...
#47 - 3 september 2011 05:25
Beror inte det på hur stor bottenyta man har? 30% är ju ganska relativt kan man tycka. Och det stora filtret är bakom bakgrunden, anledningen till att jag tar in det genom bottenmaterialet är för att det inte ska synas något insug, samt att det ska vara räksäkert.
#48 - 3 september 2011 05:50
Det är just därför jag har den lösningen på alla mina kar, och jag håller helt och hållet med dig med genomströmningen. 30% är om botenfiltret ska arbeta som ett filter, men hur man än vänder på saken kommer det att fungera så i ditt kar med.
Har du större yta släpps det genom vatten lättare ifall det skulle vara stopp någonstans, men med risken att det kan bli syrefattig miljö istället, och risk för obekväma händelser i botten.
Nu kommer det säkert inte att bli så, men man ska veta att risken finns där, likväl som i alla andra filter som blir stillastående.
#49 - 3 september 2011 07:41
Var är det som kan bli syrefattigt? Jag känner mig lite borttappad nu :confused:[:o]. Om jag täcker 95% av bottenytan, finns det då större risk att bottenytan blir syrefattig, är den mer syrerik där det inte är filter? Eller menar du att det flödar för sakta genom materialet, och därför blir "felaktig" tillväxt av goda bakterier? I så fall är det väl inte 30% som är viktigt utan arean i förhållande till pumpens styrka.
#50 - 3 september 2011 08:23
Oavsett pumpstorlek finns det alltid en risk att det blir något stillastående ställe i bottenregionen, du får ha en jäkligt stor pump för att orka dra genom vatten under tex en sten eller rot:)!
Täcker du 95% av bottenytan och räknar ut vilken fart på flödet du har genom gruset och jämför med att ha samma pump till 30% blir det en viss skillnad, och det är inte alltid man kan ha sådan överkapacitet på pumpen i ett kar.
Är det å andra sidan inget filter på 70% av bottenytan fungerar den delen heller inte som ett filter, och då blir där inte lika mycket mulm som ska brytas ner, och det är mulmen som behöver genomflöde och syresättning. Lite svårt att förklara, men jag hoppas du är mer med nu...?
#51 - 3 september 2011 08:31
Jo det verkar ju rimligt att det inte hamnar lika mycket mulm (skit?) i det materialet som inte suger in vattnet, blir alltså till att korta ner plattorna lite, inte så mycket jobb trotts allt.

Ska iväg till Zoogiganten idag och titta på bakgrund, de hade inte inne bakgrunden på PWSS så avbeställde den för att inte dra ut på leveransen av pumparna.
#52 - 3 september 2011 08:33
Jepp, mulm är skiten med ett finare ord:p!
#53 - 3 september 2011 16:36
Har idag varit på Zoogiganten i Lomma och införskaffat ett par Slim Line, saknades bara ett par cm för att får in alla fyra bakgrunderna på en bit. Det blev vit faxe, stor skillnad mot den svarta Juwel som jag hade beställt, men jag tror nog det blir skitsnyggt iaf. Kan se CB framför mig, svart bottenmaterial och vit bakgrund.

[ATTACH=CONFIG]46811[/ATTACH]

Blir inget sågande idag, får se om det finns tid över imorgon. Men kanten på filtret är iaf fastsilikonad, ska kapa dem så de inte täcker så stor del av bottnen innan jag går vidare till Slim Linen.

[ATTACH=CONFIG]46812[/ATTACH]
#54 - 4 september 2011 05:50
Jag lovar dig att det blir bra även med den bakgrunden, efter en tid när karet gått in sig och bakgrunden får algbeväxt så kommer det att bli riktigt bra:)!
Vad ska du ha för bottenmaterial i karen?
#55 - 4 september 2011 06:12
Vi går och velar och funderar på att lämna tillbaks 'Vit Faxe' och sen beställa 'Bsalt/Gneis', de hade nämligan inte den inne, men om du lovar så :D. Vi har beställt två 5kg påsar Shrimp Soil från Ebi Shop.
#56 - 4 september 2011 06:21
Basalt/Gnejs har jag i mina kar då jag personligen tycker den är snyggast av de Slimline som idag är ute på marknaden, så för att inte ångra sig hade nog jag dragit iväg en beställning...
#57 - 4 september 2011 11:25
Om vi hade klarat av att vänta så hade vi nog väntat in amazonas, men personligen föredrar jag faxe av de som finns ute nu, Emily är tveksam. Så det blir faxe (såvida det inte finns inside information om releasedatum på amazonas, och det är väldigt snart).
#58 - 4 september 2011 14:43
Jag har inte hört någon datum för Amazonas, men tveksamt om det är i brådrasket...
#59 - 4 september 2011 18:13
Nu är tre av bakgrunderna tillsågade, hann inte mer idag. Av någon anledning svårt att få mycket tid över till akvaristik när man har en ettåring [:o]. Men men, den som väntar på nåt gott får ofta vänta länge. Men å andra sidan så ska vi ju försöka hålla det ganska tomt till mässan, jag vet ju hur det kommer att gå.
#60 - 4 september 2011 19:37
Ah, är det du som ska med till Tyskland? Trevligt isf, hade jag inte en aning om:p...fick du tillåtelse från hon du delar tidningen med;)?
#61 - 4 september 2011 19:51
Nej, det är tyvärr "bara" Malmö Tropikmässa vi väntar på, men det hade varit grymt najs att följa med.
#62 - 5 september 2011 04:15
Aha, ja då var det en annan femma:)!
#63 - 5 september 2011 20:30
Lite sent att fota nu, men pumparna från PWSS kom idag (beställde torsdag kväll), och ett kar har fått bakgrund och pump installerat, får hoppas Ebi Shop levererar imorgon så vi kan få igång det första snart.
#64 - 6 september 2011 20:26
Stått lite still i karen idag, sonen började sin inskolning på dagis idag, så blev inte mycket tid över till pillande. Leveransen från Ebi Shop dök däremot upp idag, mossan levde fint, slänger upp en bild på den nån dag. Var även på Jula och införskaffade lite elektronik, bl.a. en programmeringsbar digital timer till ljuset, så nu kan man tajma sitt uppvaknande med fyra stycken strålkastare i ansiktet :p.
#65 - 7 september 2011 07:00
najsigt projekt, gillar när man bygger med flera småkar brevid varandra, blir lite som en hel civilisation med olika stadsdelar ;)
har själv 3 småkar som står å puttrar nu, dock fisk och snäckor i dom. räkor ska i så småningom.
kika gärna in min tråd, du kanske hittar något matnyttigt.

lycka till.
#66 - 7 september 2011 17:35
MrH: Har redan kollat en del i din tråd :), tycker det är najs hur du har fått det att se ut som ett kar.

Nu har jag haft lyckats få igång ett av karen, och har nu även lite tid över för att skriva ett inlägg med bilder. Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev senast, men så här ser det ut nu iaf. Imorgon blir det nog lite till att inreda med rot och växter.

[ATTACH=CONFIG]46900[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46901[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46902[/ATTACH]

Mossan vi beställde var som sagt hel och fin, ser inte ut att ha chockats för mycket av resan. Ser nästan lite tjockt ut med växter i karet som fått agera förvaring.

[ATTACH=CONFIG]46903[/ATTACH]
#67 - 7 september 2011 17:54
Det ser ju hur gosigt ut som helst, riktigt bra!:)
#68 - 7 september 2011 20:43
man tackar. dock blir de bättre efter flytten då ja kan göra de ordentligt med omgivningen runt akvarierna också.

dina ser riktigt trevliga ut, blir fasen sugen å dra igång ett lite nano ja me. har ju ett 17L som står här å inte används :P hmm...
#69 - 8 september 2011 06:33
Imorgon ska sonens lämnas på dagis, och sen ska jag gå därifrån, känns helt knäppt. Men det bästa med det, jag är föräldraledig i fem timmar utan nåt barn, vilket betyder! Jodå, nu ska jag förhoppningsvis ha tid att fixa filter/bakgrund till de tre sista karen med. Efter det blir det en liten tripp till Lomma för att se vad de har för växter hemma, de hade javamosssa senast, så blir kanske ett paket av det. Tror ni man kan hålla cabomba i ett nano bara man håller efter stjälkarna?
#70 - 8 september 2011 06:38
Tveksamt, prova kan du göra men jag tror inte du når någon framgång...
#71 - 12 september 2011 09:53
4 x 20l Nanokar med räkor

Håller nu på att silikona igen, blev inget gjort i fredags, och var inte hemma i helgen, får se hur långt jag hinner idag.
#72 - 13 september 2011 09:22
Satt just och klippte filtervadd när något extremt mysko hände, jag klippte genom nånting hårt, såg först ut som en liten jordklump. När jag såg efter närmare och plockade ut jordklumpen, så såg jag att det var en genomskinlig kapsel med nåt örtliknande inuti. Hade jag just hittat smuggelknark? Den var nedtryckt i en skåra, och den såg inte ut att ha hamnat där av en slump. Funderar på att ringa polisen, men filtervadden inhandlades för ca fyra år sedan, och jag kommer inte ihåg vart.

[ATTACH=CONFIG]47118[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]47119[/ATTACH]
#73 - 13 september 2011 09:37
Tror aldrig filtret har använts tidigare, så det kan ju möjligen var nån kapsel som ska få igång bakteriekulturen?
#74 - 13 september 2011 09:43
Har nu hittat att det finns kapslar som man kan använda för att få bort nitrit m.m., låter ju kanske mer sannolikt än att det är knark. Men de ser inte likadana ut. Skulle kunna vara Tetra Bactozym, men kan inte förstå vad det skulle följt med ifrån i så fall, måste ju varit ett akvariepaket där jag inte använt filtret.
#75 - 15 september 2011 08:37
Inga svar på vad pillret kan vara? Ingen som varit med om samma sak? Jaja, då får det vara, åter till projektet.

Nu är äntligen alla kar silikonade, och jag har inrett två av dem, ett och ett halvt återstår att inredas av min fru. Om ca en vecka blir det förmodligen dags för lite räkor.

[ATTACH=CONFIG]47206[/ATTACH]

Edit: Hur lång tid tror ni det tar att få krullhassel att sjunka?
#76 - 15 september 2011 08:53
Det var ju spejsat med den där kapseln i filtret - det har jag aldrig varit med om då jag köpt filtemedia av den typen... Röka har ju en alldeles säregen doft som inte går att ta miste på, så hade man fått sniffa på "biten" så vore ju den saken lätt att avgöra. Har inte en aning om vad det kan vara, tyvärr!
De ormhasselgrenar jag har i mina nanokar brukar ta någon månad innan de sjuker helt - om det är helt genomtorra grenar!:)
#77 - 15 september 2011 09:14
Satt just och klippte filtervadd när något extremt mysko hände, jag klippte genom nånting hårt, såg först ut som en liten jordklump. När jag såg efter närmare och plockade ut jordklumpen, så såg jag att det var en genomskinlig kapsel med nåt örtliknande inuti. Hade jag just hittat smuggelknark? Den var nedtryckt i en skåra, och den såg inte ut att ha hamnat där av en slump. Funderar på att ringa polisen, men filtervadden inhandlades för ca fyra år sedan, och jag kommer inte ihåg vart.

[ATTACH=CONFIG]47118[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]47119[/ATTACH]

Är inte det där Juwels Nitrat kudde? Den har ju något medel i sig för att motverka nitrit.
#78 - 19 september 2011 09:43
Just nu händer det inte så mycket, väntar mest på att karen ska köra in sig och att nedstoppade pinnar ska sjunka. Javamossan har börjat få små ljusgröna prickar på sig, så hoppas den sätter fart snart.
#79 - 19 september 2011 16:55
Fina bilder och det karet näst längst till höger såg riktigt fint ut.
#80 - 19 september 2011 20:08
Nu har det kommit trådalger i ett av karen, hopas det bara beror på att växterna inte kommit igång än. Där finns ju ingen belastning än, så vet inte riktigt varför de dykt upp, kan bero på näring som kan ha följt med växterna från butik.

Tack, tycker själv att det näst längst till höger är riktigt snyggt, och det blir nog ännu snyggare när javamossan växt till sig och bildat ett tak.
#81 - 26 september 2011 18:33
Trådalgerna sprider sig, men funderar på att skita i det och hoppas att hungriga räkor kan rensa upp skiten. Kör just nu med 9h tänt per dygn, och det är ca 0,6 w/l, antar att problemet ligger där.
#82 - 3 oktober 2011 16:36
Algerna har rensats så gott det gick i helgen, och idag var jag och hämtade 11st CR till ena kuben. Det ska komma bilder snart, men vi har förlagt laddaren till kameran [:(!].
#83 - 4 oktober 2011 11:30
trevliga kar. håller själv på att starta upp ett eget nu, 17L som de ska vara RC i tänkte jag.
kör på samma princip me filtret som de va i ett tidigare inlägg, bottenfilter å btn slimline.
får väl hoppas man lyckas lika bra som alla andra.
#84 - 11 oktober 2011 10:59
Nu har det dykt i lite fler invånare, 10 st Amano, samt ytterligare 6 st CR. Algattacken har inte avstannat, men den verkar inte riktigt lika aggressiv längre. Ett litet problem har dock dykt upp, räkorna älskar att klättra över slimlinen och ner bland filterkuberna, och kan man dessutom tränga sig ner under bottenfiltret blir det extra mumma [:(!].

Översiktsbild
[ATTACH=CONFIG]48047[/ATTACH]

Från vänster till höger
[ATTACH=CONFIG]48051[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48049[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48052[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48053[/ATTACH]

Mr Amano
[ATTACH=CONFIG]48048[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48050[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48054[/ATTACH]

Crystal Red
[ATTACH=CONFIG]48055[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48056[/ATTACH]
#85 - 11 oktober 2011 12:31
sätt ett nät mellan slimlinen å glaset så är problemet löst :)
antar att du har filterkuber å så bakom slimlinen.

btw tack för den notis, håller precis på å starta upp mitt med filter bakom slimline osv.. så jag sätter nog dit ett nät på en gång just to be safe :P
#86 - 11 oktober 2011 15:02
Prova att sänka vattennivån lite, är Slimlinen torr så kryper de inte över. Likaså om spalten mellan Slimlinen och täckglaset är liten så drar de sig att krypa över....
#87 - 11 oktober 2011 15:43
[ATTACH=CONFIG]48064[/ATTACH]

såhär löste jag det. hade antagligen inte behövt men nu äre ju helt 100% säkert så nu behöver ja verkligen inte oroa mig.
#88 - 11 oktober 2011 16:03
Hur stora är maskorna;)?
#89 - 11 oktober 2011 16:26
tjaaa, dom absolut minsta räkorna kan kanske krypa igenom :P
men jag kan ju åtgärda det med genom att lägga på ett lager till med nät :D
#90 - 11 oktober 2011 17:30
Är inte risken med det bara att de hoppar ur karet istället för ner i filtret då? Just nu ligger glaset på bakgrunden, men pga utformningen på täckglaset så går det inte att få tätt till kanterna. Sänka nivån, nja, fixar nog istället dit nån glaslist som går kant till kant.
#91 - 11 oktober 2011 19:09
har för mig att jag läste nånstans i en "räktråd" att räkorna ogärna lämnar akvariet, gäller alla räkor.

men ja kan ju minnas fel förstås :P
men dom kommer inte så långt ur mitt akvarium då jag har ett heltäckande lock.
#92 - 13 oktober 2011 05:45
Om räkorna nu hoppar/klättrar över
till filteravdelningen, ja då hamnar
de på nätet och blir liggande där.
Vore det inte bättre om de nådde
fram till vattnet om de nu bestämt sig
för att ta steget ut i världen? ;-)
#93 - 13 oktober 2011 05:55
Jag hade det problemet i en av mina kuber, men efter att ha sänkt vattennivån ca 1 cm är det inga problem längre...
#94 - 13 oktober 2011 05:56
När de gör sin walkabout.
#95 - 13 oktober 2011 06:03
Ah, Australiska räkor:p...
#96 - 13 oktober 2011 08:32
micke556 skrev:
Om räkorna nu hoppar/klättrar över

till filteravdelningen, ja då hamnar

de på nätet och blir liggande där.

Vore det inte bättre om de nådde

fram till vattnet om de nu bestämt sig

för att ta steget ut i världen? ;-)

nu kanske dom klättrar tillbaks till vattnet ist ;) när dom inte kommer ner bland gosakerna i filtret.
de återstår att se =)
#97 - 3 november 2011 07:31
Efter några veckors algproblem fick det bli mörkläggning. Nu ser det mycket bättre ut, och ljuset ska så sakteliga ökas till normal nivå igen. Tyvärr så strök ett par växter med, de klarade inte av algmängden.

Annons