Syrsor i badrummet?

#1 - 7 november 2008 08:52
Kan man ha det?

Igår kväll när jag satt på badrumsgolvet och stirrade ner i en hink ( ja - återkommer om anledningen ;) ) hörde jag ett "zrt zrt zrt" väldigt diskret. Trodde det var vatten i rören - men ljudet upprepades regelbundet och jag TROR att det är en syrsa eller någon liknande insekt som bor där. Jag har flera gånger sett en typ komma knallande över golvet, som INTE rört sig som en vanlig badrumsbov (silverfisk mfl) och tänkt lite vagt att "jaha - kackerlackor?" Som den uppmärksamme bloggläsaren vet så har jag ju nyss flyttat, och huset jag bori nu är ganska så sunkigt och slitet. Så här finns nog både det ena och det andra....

Hinken då? Jo, igår var jag på BAKträff och lyssnade på Gris-Gunnars föredrag, vilket var otroligt kul. Odla ciklider i ett dike och scalarer i en damm?! :p Hem från träffen följde sex små ciklider som en kompis skulle ha - och det var dessa som fick bo i hinken över natten... jag har alltid tyckt att ciklider är trist, men när jag satt och tittade på dessa skönheter så började det rycka i "vill-ha-tarmen"...

Lilla Katt har varit hängig hela veckan, efter att ha spytt en natt förra helgen. Antagligen har hon fått en grässtrå/blad eller något på tvären i svalget. Jag och sonen har brottat ner henne varje kväll och försökt få bort det - men den katten går inte att hålla fast. Hon kan vrida sig på de mest mystiska vis :D Men igår när jag kom hem var tydligen grejen borta och katten glad - och jättehungrig :D :D

Kaoset på jobbet fortgår - men man vänjer sig ju vid allt. Jag har en förmåga att komma tillbaka - som en gummiboll. Tur det! Och att jag kan garva åt eländet!
#2 - 7 november 2008 09:59
Tänk vilka mystiska djur man kan hitta hemma :).Letade som en tok efter kackerlackor när jag kom från teneriffa de KAN ju gömma sig i väskor utan att man ser de men inte då däremot har jag tvestjärtar inne nu nåja Gizmo tar död på de.Gizmo är också expert på att vrida sig i de mest märkliga vinklar för att slippa ur mitt grepp :D.
#3 - 7 november 2008 10:13
Syrsor är platta från sidan, som gräshoppor, kackerlackor känns igen på den genomskinliga vingkanten runt bakkroppen.
#4 - 7 november 2008 11:27
Morsan hade en leopardgecko förr och den matades med bla syrsor. En smet och den fick hon aldrig tag på. Dock hörde hon den jäveln om nätterna. :D Men hon hittade den tillslut, stor som ett hus! I ditt fall kanske ägaren innan haft nått djur som matats med syrsor och en rymt eller kommit via ventilation? Kackerlackor är inte trevliga heller... Hittade ett gäng i en importerad jänkare, dock döda.
Självklart måste du ju ha lite ciklider... ;)
#5 - 7 november 2008 12:31
Det kan visst vara syrsor, jag har bl.a. hört syrsor i ventilationssystemet på Stockholms Universitet. I så fall har du antagligen nån granne som varit lite oförsiktig när han matat sina reptiler.

Hussyrsa kan föröka sig i hus, men är mycket ovanlig; den man matar reptiler med är fältsyrsa, den kan leva & sjunga i nån månad, men förökar sig nog inte. De är lätta att skilja på fältsyrsans större storlek, stora huvud, svarta färg, och ljusa fält vid basen på vingarna.

De är ganska högljudda, och det är totalt lögn att lyssna sig fram till var de sitter. Plus att de alltid sitter dolt när de sjunger.

Försök hålla koll på att katten äter & bajsar normalt - det är tyvärr ganska vanligt att katter äter t.ex. nylonsnören, som fastnar i tarmen.
#6 - 7 november 2008 13:19
"Man har inte levt förns man har hållts vaken en vecka av sina syrsor";) Hehe.. Ödlorna käkar sånt, syrsor är det äckligaste jag vet! Vill man ha bilder på fältsyrsor för identifiering så finns det..........
#7 - 7 november 2008 23:00
Universitetet, vilken institution?
Det låter som om Gunnar varit framme.
Han bodde i höghus med en drös djur från samtliga kända grupper och kontinenter.
När syrsorna smet, och ja, det var hussyrsor, så delade han ut lappar i grannarnas brevlådor med tips, antingen hur man skötte dem eller blev av med dem!

Fätkurs med Gunnar innebar att han åkte i första bilen, gärna med huvudet ut genom rutan, ivrigt spanandes efter diverse krälfän. Bakomvarande bilar tillhölls att hålla stort avstånd. Gunnar kommenderade ibland omedelbar tvärnit, när något intressant dök upp på vägbanan.
Det var Gunnar som lärde mig att stövlar och regnkläder är TOTALT onödiga att släpa runt på.

Ska man leta insekter på våtmark så är ett par gammaldags tygskor mycket bättre. Man steppar som en galning i dojorna, så blir det en liten pöl, där insekter och spindlar behändigt flyter runt. Det blir inte alls samma sak i stöveltrampad pöl, då går både växt- och djulivet sönder.
Har man badbyxor och T-shirt så gör det ingenting om det regnar, hur praktiskt som helst. Haar aldrig ägt regnplag sedan dess heller.

Riktigt lycklig blev Gunnar när han fick en kortvinge i present, de var favoriterna framför andra.
#8 - 8 november 2008 00:30
Zoologiska institutionen. Det fanns nåt rum där med mängder av olika insekter i PET-boxar, antar det var därifrån de kom...
#9 - 12 november 2008 09:44
Japp - syrsa är nu helt klart djuret i mitt badrum. Satt på toa och såg en till... om de nu inte gör någon skada på huset - kan jag låta dem vara? Gillar ljudet...
#10 - 12 november 2008 10:41
Skada... Vet inte. Frågan är ju vad de äter, om de äter. Det kan ju hända att det hela tiden kommer nya från vem-det-nu-är av dina grannar som har dålig koll på sina syrsor.
Förr eller senare kommer nån av dina grannar att kalla på Anticimex också, om syrsorna hittat ventilationssystemet är det nog inte bara ditt badrum som fått besök.
#11 - 12 november 2008 11:15
En kompis hade syrs odling. De trivdes i lådor när hon lade ner halva äggkartonger och papper. De trivdes som bara den och "ynglade" av sig. Syrsor kan äta papper, vilket de oftast lever på i zooaffärerna när de säljs som reptilfoder men odlar man dem själv kan man ge dem fiskfoder (flingor), frukt, havregryn, morötter m.m. Det är viktigt att de har lite fuktigt. Man kan lägga ner ett fuktat papper som de kan "dricka" i från. Har för mig att det är bara hanarna som spelar med sina långa vingar, men man kan klippa dem så slipper man det där gnisslandet. Så nu kan du starta syrsodling Mia.. ;)
#12 - 12 november 2008 12:11
Jo, jag har själv odlat syrsor en gång i tiden. Jag slutade för att jag dels blev galen på deras eviga spelande hela nätterna, dels luktade det lite skarpt om odlingen. Jag matade mina med kattmat och bitar av rotfrukter.
#13 - 12 november 2008 12:52
Jo, det luktar inte mumma om dem trots daglig rengörning. Kompisen odlade dem som foder till sina ödlor. :)
#14 - 12 november 2008 13:21
Hur gamla kan syrsor bli? Tänkte på en scen i den sista kejsaren där kejsaren mot slutet av filmen ger bort en syrsa som han som ung gömt i en stol decennier tidigare. Den hade dessutom väl knappast matats mycket.
#15 - 12 november 2008 17:42
Mindre än ett år. De håller högt tempo och slits hårt av slagsmål, parning, och äggläggning.
Jag har ett svagt minne av att mullvadssyrsor kan bli äldre, några år i alla fall, men några decennier når inte den heller - sekvensen i Den Siste Kejsaren får nog ses som symbolisk och poetisk.

Annons