Syrgas vid transport

#1 - 6 juli 2005 08:05
Hej!
Nu har jag letat och letat men ingen djuraffär i närheten (värmland) har syrgas att erbjuda. Börjar bli smått orolig då jag ska transportera fiskarna 8-10 timmar nästa månad. Någon som vet vart jag kan få tag i syrgas?
OM jag skulle få tag i det, hur använder jag det? Ska syret ner i vattnet eller ska det läggas ovanpå?

Finns det andra alternativ? Har hört talas om syretabletter,men det kan väl inte vara bra? Eftersom fiskarna inte får äta 3 dagar innanv så kommer de ju äta på allt som ser ut som mat? Erfarenheter?
#2 - 6 juli 2005 10:50
Mina guppys överlevde 6 timmar med syretabletter som jag köpte här: http://www.mjolbyciklidshop.se

Tyckte själv det verkade så krångligt med syrgas.
#3 - 6 juli 2005 11:12
Vi brukar på våra auktioner endast fylla påsarna med syrgas. Du behöver inte "bubbla" vattnet. Vattnet tar ändå upp syret eftersom det kommer att vara viss rörelse i det.
#4 - 6 juli 2005 11:37
Förslag på vart jag kan få tag i syrgas? Bor ju på landet :(
#5 - 6 juli 2005 13:41
känner möjligvis ingen med gassvets ?

då tänker jag mer specifikt på svets med en brunröd och en svart gasflaska.
den svarta innehåller syre.

kan dock inte säga hur rent syret är men bör va rätt så rent och riskfritt att använda.
#6 - 6 juli 2005 15:14
Nej,känner dessvärre ingen som har tillgång till syrgas. Andra förslag?
#7 - 6 juli 2005 22:34
använd i alla fall inte "syre tabletter" de tillför ingen syrgas, utan alstrar vattenrörelse, vilket ökar uptagningsförmågan... Försök förpacka fiskarna styckvis, så ska de klara sig i en jäkla massa timmar... kan klart vara löjligt med 1 guppy och 4dl vatten och 1,6 liter luft, men du ser säkert själv vad som verkar rimligt, och vad som verkar oroväckande.

B!

Annons