Syretabletter

#1 - 3 juni 2010 21:53
Hej hej! Ännu en liten fråga om syretabletter, då de sidor jag sett inte har gett något vidare svar som passar mig så startar jag denna tråd!

Det står som bekant en tablett per 10 l vatten per vecka.

Om man nu fångar lite fisk på sjön och vill ta med hem, levande, hur många tabletter ska man ha i då..? Om det är en vanlig 10-litershink dvs.
Jag provade att slänga i en tablett i ett vanligt glas för att se effekten, mycket riktigt så bildades det små bubblor på den. Så den fungerar uppenbarligen. Men om man har två-tre abborrar i hinken så räcker det kanske inte med en tablett, det är det min fråga egentligen berör.
Tabletten verkar hålla länge (då rekommendationen var en per vecka per 10L vatten) men hinner verkligen en tablett producera så pass mycket syre att de klarar sig ett par timmar?

Ni har hjälpt mig förut med problem jag har haft så detta tror jag det finns folk där ute som definitivt kan svara på detta :)
#2 - 3 juni 2010 23:17
Har du lock och hinken i skugga är det inga problem med några timmar utan tabletter. Står hinken i solsken blir det nog lite för mycket bastuvärme i hinken. Det ska inte vara stora abborroar iofs då. Byt ev en del av vattnet när kommer in till land. Men ta bara såna som kollat inte blivit skadade i t ex gälar.
#3 - 4 juni 2010 08:52
Ett alternativ till tabletterna är en batteridriven luftpump. Ingen särskilt dyr pryttel.

Annons