Om man har en cirkurlation som syresätter vattnet då är det ingen risk för syre brist.
Hur rimmar det med:
Då kan jag också skriva att det finns en risk att ha kraftig genomluftning om man har växter, pga av att då får inte växterna koldioxid som de kan tillgodogöra sig och därför producerar de inte syre.
Har du genomluftning så riskar du *inte* för låg syrehalt även om växterna inte får CO2. Det var dit jag ville komma.
Med hög CO2 halt så trycks syrehalten mot mättnadsgraden i vattnet när växterna fotosyntetiserar. Inget farligt i det heller.
Om du har ett högt pH 8> och KH så har inte en syresten någon större betydelse eftersom vattnet då knappt binder koldioxid alls.
Du kan ha KH 20 och ändå ha hög CO2-halt. Däremot påverkas inte pH:t i lika stor grad. CO2-tabellen du vet.
Så visst binder vattnet CO2 vid högt KH.
Men jag ger mig, en syresten gör ingen nytta än rör om ytan.
Den driver inte ut koldioxid.
Jo det gör den. Det var inte det vi diskuterade.
Fiskarna avger nästan ingen koldioxid.
Stämmer. Du får typ 2-3 ppm CO2 om du packar fiskarna så tätt att dom står gäl mot gäl.
Det kan alldrig bli för hög halt av koldioxid i ett akvarium med fiskar men utan växter.
Förmodligen inte. Om du inte artificiellt trycker ner CO2 och/eller sätter ett tätslutande lock på akvariet.
I ett akvarium med stort fiskbestånd och dålig vattencirkulation kan det dock bli överskott.
Nej. Det tvivlar jag mycket starkt på. Däremot blir det förmodligen syrebrist.