Syrestenen?

#1 - 29 december 2003 18:31
Här kommer jag med en dum fråga kanske:P
Vad gör egentligen en syresten?? Den har ingen mer effekt än att bara fördela luftbubblora eller?

har en gammal syresten här som inte vill fungera för mig.. förstörs syrestenar ifall de inte används och bara ligger?? Annars borde det fungera lika bra att bara ha i slangen i akvariet tills jag har byggt ett bilifilter=)

Mvh Daniel
#2 - 29 december 2003 18:34
Ja, den fördelar bara luften. Ska du köra med bili-filter behöver du ingen sten.
#3 - 29 december 2003 18:45
En fördel med syresten är att när man inte har växter som förbrukar koldioxiden så drivar den ut den, om du har för hög halt av koldioxid så får det plats för mindre syre i vattnet.
#4 - 29 december 2003 19:34
Ahh!! Okej, då har jag lärt mig nå nytt igen=)
#5 - 29 december 2003 20:32
Koldioxid och syre konkurrerar inte med varandra. Vattnet får bara 2-3ppm koldioxid om man har mycket fisk och inga växter. I ett växtakvarium har man 20-40ppm koldioxid och mättad syrehalt.
#6 - 29 december 2003 21:31
http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
Fiskar kan kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt.
#7 - 29 december 2003 23:50
Där står det ju inget om det. Dessutom tillför de uppenbarligen CO2 till sina dammar. "A typical pond at a temperature of 70° F. will have concentrations of about 13 mg/l Nitrogen, 9 mg/l Oxygen, and 35 mg/l Carbon Dioxide." Lycka till att få den koncentrationen av CO2 utan att tillföra det.
#8 - 30 december 2003 07:18
Att ha en luftpump med syresten har av flera här på Zoopet ansetts som önödig, jag vill bara peka på en fördel och risken för obalans av syre/koldioxid då det är finns många med små överbefolkade akvarium.
Du är väl bekant med att fiskarna avger koldioxid.
#9 - 30 december 2003 07:38
fiskarna avger inga stora mängder koldioxid
#10 - 30 december 2003 10:46
OK jag ger mig, det kan alldrig bli för hög halt av koldioxid i ett akvarium med fiskar men utan växter.

Koldioxid är en färglös gas med syrlig smak och lukt som ständigt bildas och bryts ner i det naturliga kretsloppet. Det finns stora mängder i vår omgivning, men i låga halter.
Andelen är cirka 0,042% i atmosfären och 0,01% i vatten räknat i vikt.
Mängden koldioxid som finns löst i vatten är mer än 60 gånger större än i atmosfären

All slags förbränning av material som innehåller organiskt material resulterar i att koldioxid frigörs.
Det innefattar andning, förruttnelse, jäsning och av proteiner, kolhydrater och fetter

KOLDIOXID.
Detta är växternas viktigaste näringskälla, och bildas ifrån fiskarnas utandning av förbrukat syre.
I ett akvarium med stort fiskbestånd och dålig vattencirkulation kan det dock bli överskott.
Detta är skadligt för fiskar och växter.
Det gäller att hålla rätt balans.
Under dagen när ljuset är tänt brukar det inte vara något problem,utan först nattid då både fiskar och växter utnyttjar syre.
Källa: ciklider.uppslaget.se Ciklid för alla.
#11 - 30 december 2003 11:15

Mängden koldioxid som finns löst i vatten är mer än 60 gånger större än i atmosfären

I ett akvarium med stort fiskbestånd och dålig vattencirkulation kan det dock bli överskott.

Jasså? Det låter trevligt för oss växtakvarister. Du kanske kan koka ihop något fiffigt substrat som förmultnar fint och ger hög och fin CO2-halt utan CO2-anläggning?

Hade det varit så enkelt hade det inte varit några problem överhuvudtaget att göra ett växtakvarium.

Diana Walstads metod innebär att man kör med enbart humus/torv i bottnen och ingen filtrering för att just använda bakterierespirationen/nedbrytningen och det blir bara måttliga mängder CO2 - som AndreasN sa ovan ca 2-3 ppm i vattnet.

Berätta gärna hur man får 30-40 ppm CO2 i ett akvarium utan CO2-anläggning 8)
#12 - 30 december 2003 12:26
Jag har skrivit att en syresten är bra för att reglera syre/koldioxid balansen i ett akvarium utan växter.

Då kan jag också skriva att det finns en risk att ha kraftig genomluftning om man har växter, pga av att då får inte växterna koldioxid som de kan tillgodogöra sig och därför producerar de inte syre.

Jag uppmärksammade inte att det inte var samma källa läs här http://www.exoticzoo.com/akvaristik/kemi/kemi_koldioxid.asp

Den som vill lära sig mer om co2 kan läsa härhttp://www.simontorp.com/artiklar/duplathek.pdf

#13 - 30 december 2003 12:30

Då kan jag också skriva att det finns en risk att ha kraftig genomluftning om man har växter, pga av att då får inte växterna koldioxid som de kan tillgodogöra sig och därför producerar de inte syre.

Kraftig genomluftning innebär att både syre och CO2-halt hamnar på motsvarande nivåer som luften.
Varför är det då risk om växterna inte producerar syre?
#14 - 30 december 2003 16:14
Läs länkarna.

Det beror på att fiskarna andas ut koldioxid som växterna använder för att utvinna sitt behov av kol och i samma process avger växterna syre som fiskarna i sin tur behöver.

Om vi bryter kretsloppet genom att driva ut koldioxid med hjälp av genomluftning så försvinner växternas möjlighet att producera rent syre!
Luften som vi blandar in i vattnet består dessutom av cirka 80% kvävgas och mindre än 20% är syre.
#15 - 30 december 2003 16:18
Hur fungerar då Malawi och Tanganyika akvarier som bara har sten/sand?
#16 - 30 december 2003 17:08
"Jag har skrivit att en syresten är bra för att reglera syre/koldioxid balansen i ett akvarium utan växter."

Du vet väl koldioxidens påverkan på pH och hur mycket koldioxsid som binds i vattnet vid olika pH
#17 - 30 december 2003 17:19
Precis. CO2 påverkar pH. Det var inte det jag frågade om.

Kraftig genomluftning innebär att både syre och CO2-halt hamnar på motsvarande nivåer som luften - ekvillibrium.

Vad är det då för risk du pratar om när växterna inte producerar syre?
Hur fungerar det i Malawi och Tanganyika-akvarier utan växter?

Har man ett filter som vispar runt vattnet och exponerar vattnet mot luften så hamnar vattnets kväve, syre och koldioxid-nivåer i ekvillibrium med luftens motsvarande nivåer. Det är inte farligt, utan tvärtom väldigt bra.

Så vad är risken du pratar om?
#18 - 30 december 2003 20:05
"Hur fungerar det i Malawi och Tanganyika-akvarier utan växter?"

Om man har en cirkurlation som syresätter vattnet då är det ingen risk för syre brist.
Om du har ett högt pH 8> och KH så har inte en syresten någon större betydelse eftersom vattnet då knappt binder koldioxid alls.

Allt dett skrivande för att jag påpekade att en syresten kan vara bra för att hålla syre/koldioxsid balansen.

Otroligt.
Men jag ger mig, en syresten gör ingen nytta än rör om ytan.
Den driver inte ut koldioxid.
Fiskar kan inte kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt.
Fiskarna avger nästan ingen koldioxid.

Det kan alldrig bli för hög halt av koldioxid i ett akvarium med fiskar men utan växter.

Detta är växternas viktigaste näringskälla, och bildas ifrån fiskarnas utandning av förbrukat syre.
Och av en mängd syrefrbrukande bakterier.
Detta är skadligt för fiskar och växter.
Det gäller att hålla rätt balans.
Under dagen när ljuset är tänt brukar det inte vara något problem,utan först nattid då både fiskar och växter utnyttjar syre.
Ovanstående är fel.

Jag har skrivit att en syresten är bra för att reglera syre/koldioxid balansen i ett akvarium utan växter.
Också fel.

Nöjd.

#19 - 30 december 2003 20:22
Om man har en cirkurlation som syresätter vattnet då är det ingen risk för syre brist.

Hur rimmar det med:

Har du genomluftning så riskar du *inte* för låg syrehalt även om växterna inte får CO2. Det var dit jag ville komma.

Med hög CO2 halt så trycks syrehalten mot mättnadsgraden i vattnet när växterna fotosyntetiserar. Inget farligt i det heller.

Om du har ett högt pH 8> och KH så har inte en syresten någon större betydelse eftersom vattnet då knappt binder koldioxid alls.

Du kan ha KH 20 och ändå ha hög CO2-halt. Däremot påverkas inte pH:t i lika stor grad. CO2-tabellen du vet.

Så visst binder vattnet CO2 vid högt KH.

Men jag ger mig, en syresten gör ingen nytta än rör om ytan.

Den driver inte ut koldioxid.

Jo det gör den. Det var inte det vi diskuterade.

Fiskarna avger nästan ingen koldioxid.

Stämmer. Du får typ 2-3 ppm CO2 om du packar fiskarna så tätt att dom står gäl mot gäl.

Det kan alldrig bli för hög halt av koldioxid i ett akvarium med fiskar men utan växter.

Förmodligen inte. Om du inte artificiellt trycker ner CO2 och/eller sätter ett tätslutande lock på akvariet.

Nej. Det tvivlar jag mycket starkt på. Däremot blir det förmodligen syrebrist.
#20 - 30 december 2003 20:29
En förenkling av resonemanget är det Andreas redan sagt: Syre tävlar inte med CO2 i vattnet.

Du kan ha både hög syre och CO2-halt samtidigt och allt är frid och fröjd både för växter och fiskar. Vid riktigt hög CO2-halt bör man dock se upp med pH:t eftersom vattnet kan bli för surt för firrarna.

Du kan ha hög syrehalt och låg CO2-halt, som i Malawi/Tanganyika och fiskarna mår kanon, men växterna blir det mer synd om eftersom dom måste ta kol från karbonater och det är inte många växter som är bra på det.

Däremot kan du inte ha låg syrehalt för fiskarnas skull om du inte kör Labyrintfiskar som kan andas luft.

Syrestenen kommer skjuta både syrehalt och co2-halt mot ekvillibrium med luften vilket är bra fiskar och lite halvdåligt för växterna.
#21 - 31 december 2003 07:15
Vi har bråkat nog och jag erkänner att mina källor har fel i allt.
Beträffande produceringen av koldioxid så blir det ingen av alla nedbrytnings bakterier syreförbrukning antagligen.
#22 - 31 december 2003 09:47
All respiration (växter, djur, alger, bakterier) producerar CO2 vad jag vet. Det är därför pH:t sänks lite under natten vid riktigt dålig cirkulation och *extremt* mycket växter.

Bråkar gör vi inte. Reder bara ut begrepp och argumenterar.

Skulle det faktiskt visa sig att de flesta vanliga dammar faktiskt har en CO2-halt på 35 ppm är det jäkligt häftigt, men jag gissar att den som skrev det isåfall hade en naturdamm som får väldigt CO2-berikat grundvatten.
#23 - 31 december 2003 10:08
Hej!

Tillbaka till grundfrågan.

Om man vill ha en syresten för att man tycker att bubblorna är vackra, eller för att få cirkulation på vattnet i ett litet kar som inte har nån annan pump.

Är detta då fel ?

Jag hade ett 20 liters som jag hade lite växter i men ingen cirkulation, men det blev en hinna på ytan och det luktade illa.

Även om en syresten i dagens akvarier ofta är onödigt så är det väl inte dåligt att ha en?

Jag har ingen för en luftpump för väsen.

Urban

Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 31 december 2003 13:18
Även om en syresten i dagens akvarier ofta är onödigt så är det väl inte dåligt att ha en?

I ett växtakvarium är det dåligt, men i ett akvarium utan växter så stämmer det du skriver.

Annons