syresten behövas???

#1 - 11 oktober 2007 11:12
Ska man behöva ha syresten i akvarium vattnet. Tänkte bara det att det låter en hel del från det. Iaf hos mig.

För jag tänkte om växterna mår bra så producerar väl dom syre till fiskarna?
#2 - 11 oktober 2007 11:23
är inte syrestenar ganska verkningslösa egentligen när det gäller just syresättning......?

är det inte så att det kommer väldigt mycket mer syre ner i karet med en ytrörelse som en pump genererar....?
Bilagor:
#3 - 11 oktober 2007 11:27
det är därför jag frågar om det ska behövas eller inte, är inte säker om växterna tillsätter all viktig syre som fiskarna behöver ha.

för jag har ju en pump som gör så att syresten ger syre och bubblar. mysigt med bubblor men inte ljudet, inte mkt med ljud men jag vill att det ska vara tyst.
#4 - 11 oktober 2007 11:28
#5 - 11 oktober 2007 11:31
Fattar inte helt och hållet , men tror att de menar att stenen inte behövs, utan huvudsaken är att man har pumpen , utblåstet nära vattenytan

Har jag fattat det rätt
#6 - 11 oktober 2007 13:41
ja det räcker.

En syresten tillför inget mer än måttlig ytrörelse. Man kan alltså säga att den är en ineffektiv cirkulationspump
#7 - 11 oktober 2007 14:10
ok vad bra,, mindre ljud ;)
#8 - 11 oktober 2007 14:48
När karet är nystartat och växterna inte har kommit igång eller om det är extremt varmt så kan det vara bra med en syresten ett tag men annars gör det mer skada än nytta eftersom bubblorna drar ur CO2 ur vattnet (som växterna behöver) och inte tillför så mycket syre...

Se bara till att det blir lite vågor på ytan av pumpen och att växterna trivs, då trivs fiskar och snäckor men inte alger... :)

Ps. Om fiskarna får för lite syre så står t ex guppy och kippar vid ytan och t ex neontetror står och trycker för att sedan snabbt simma upp och ta en nypa luft... Ds
#9 - 11 oktober 2007 17:54
Katharina skrev:
När karet är nystartat och växterna inte har kommit igång eller om det är extremt varmt så kan det vara bra med en syresten ett tag men annars gör det mer skada än nytta eftersom bubblorna drar ur CO2 ur vattnet (som växterna behöver) och inte tillför så mycket syre...

Se bara till att det blir lite vågor på ytan av pumpen och att växterna trivs, då trivs fiskar och snäckor men inte alger... :)

Ps. Om fiskarna får för lite syre så står t ex guppy och kippar vid ytan och t ex neontetror står och trycker för att sedan snabbt simma upp och ta en nypa luft... Ds

Tack, vad bra..
Då slutar jag med syrestenen och kör enbart på pumpen och har stenen som hjälp vid sommaren då det är varmt.

Kan det var lite syrestenen som har gjort att växterna inte växer så fort fast man använder det kända pmdd.
Eller så är det jag som tycker det går försakta.
Har hört att det är många som får ansa växter rätt så ofta, inte jag.
#10 - 11 oktober 2007 20:33
elinj skrev:
Tack, vad bra..

Då slutar jag med syrestenen och kör enbart på pumpen och har stenen som hjälp vid sommaren då det är varmt.

Kan det var lite syrestenen som har gjort att växterna inte växer så fort fast man använder det kända pmdd.

Eller så är det jag som tycker det går försakta.

Har hört att det är många som får ansa växter rätt så ofta, inte jag.

Syrestenen drar ut CO" som sagt och det behöver växterna.. Vissa växter dör på en gång när man stoppar i en syresten...
När karet är nystartat så växer det mer långsamt än när det har varit igång ett tag och blivit fullt med näring osv.. Hur det är med pmdd vet inte jag, har aldrig kört med det.. Jag körde med Loka och några tabletter i sanden i början, nu har jag ingenting förrutom att jag stoppade ner en tablett till en ny, trög växt för ett tag sedan, nu vill den inte sluta växa den attan, nyper den och alla andra varje vecka... Pmdd får någon annan svara på.. :D

Jo, jag lärde mig en bra grej om växter.. Köp alltid bara en av någon ny sort och kolla om den trivs hos dig och du trivs med den innan du köper flera.. I början köpte jag alltid 2 av någon anledning och vissa ångrade man sig och vissa tog sig aldrig något vidare även om de lever så händer inte så mycket mer.. Man spar ju pengar om man provar med en först... ;)
#11 - 12 oktober 2007 00:04

Inge bra med syrepump nån gång enligt mig.

Framförallt ska man inte lufta ur co2 i nystartade kar då växterna behöver den för att komma igång.

Är det varmt på sommaren är ytcirkulation från en vanlig pump mycket bättre, samt att man kompletterar med någon fläkt om det inte skulle räcka.

PMDD är växtgödning som behövs för att växterna ska trivas.
Den innehåller Kväve, Fosfor, Kalium och Järn samt lite annat...
Tabletter man stoppar ned i gruset innehåller oftast bara järn vilket ger dåliga näringsförhållanden och överhängande risk för alger.

www.haack.se/pmdd.htm eller
www.pmdd.se
Kan man köpa pmdd.
Där finns det förklarat hur man doserar osv.

Känner du för att ta steget in i växtriket kan du även söka på CO2 här i forumet och läsa om hur man tillsätter det från brandsläckare eller som mäsk.
#12 - 12 oktober 2007 04:59
vidare....det finnsväxter som växer långsamt....och andra som växer fort.

ta reda på vilka växter du har.
#13 - 12 oktober 2007 08:13
Jag drog ur syrestenen igår, efter jag fick veta att det gör mer onytta än nytta.

Mina växter är såna som ska växa snabbt, det är några som jag inte vet namnet om. Har tre stycken som jag kan ge namnet på, hornsärv, vatenpest och javaormbunke, alla de tre ska växa snabbt, men de kanske kommer igång bättre nu när man har tagit bort syrestenen.

Två stycken ser ut som hygrophilo, Corymbosa``siamensis´´ sen har jag en som är i röd färg, den röda färgen liknar Alternanithera reineckii, ( kollade lite snabbt igenom på artbestämelser här på forumet)

Sen de andra kan jag bara beskriva lite lätt, den ena är röd, med röda blad, bladen är ca 2cm. Den kort just nu men jag tror den kan bli 15cm höga.

Den andra är en liten växt som är växer nära gruset, har långa stamar och halv stora blad, bladen är gröna

Den sista ser ut som en hornsärv fast bladen sitter mycket närmare. mysig grön färg.

Ursäkta att jag inte kan beskriva så bra, men det är iaf på ett ungefärligt.

Vart mycket det här
#14 - 12 oktober 2007 10:35
Röda växter är generellt sett mer svårskötta och kräver näring för att överleva en längre tid.
Dessutom behöver de oftast mycket ljus och CO2 för att bibehålla den röda färgen annars bleknar de och blir mer grön/bruna.

Hornsärv, vattenpest och javaormbunke är väldigt bra växter i ickegödda kar.

Jag har själv lite vattenpest i karet då jag gillar utseendet på den när den växer riktigt bra (den blir nästan lite pluffsig:)
Har några bilder på bloggen nedan där den syns.
#15 - 12 oktober 2007 10:38
ok vad,, ska kolla in det

Annons