Ska man behöva ha syresten i akvarium vattnet. Tänkte bara det att det låter en hel del från det. Iaf hos mig.
För jag tänkte om växterna mår bra så producerar väl dom syre till fiskarna?
Katharina skrev:När karet är nystartat och växterna inte har kommit igång eller om det är extremt varmt så kan det vara bra med en syresten ett tag men annars gör det mer skada än nytta eftersom bubblorna drar ur CO2 ur vattnet (som växterna behöver) och inte tillför så mycket syre...
Se bara till att det blir lite vågor på ytan av pumpen och att växterna trivs, då trivs fiskar och snäckor men inte alger... :)
Ps. Om fiskarna får för lite syre så står t ex guppy och kippar vid ytan och t ex neontetror står och trycker för att sedan snabbt simma upp och ta en nypa luft... Ds
elinj skrev:Tack, vad bra..
Då slutar jag med syrestenen och kör enbart på pumpen och har stenen som hjälp vid sommaren då det är varmt.
Kan det var lite syrestenen som har gjort att växterna inte växer så fort fast man använder det kända pmdd.
Eller så är det jag som tycker det går försakta.
Har hört att det är många som får ansa växter rätt så ofta, inte jag.
När karet är nystartat och växterna inte har kommit igång eller om det är extremt varmt så kan det vara bra med en syresten ett tag men annars gör det mer skada än nytta eftersom bubblorna drar ur CO2 ur vattnet (som växterna behöver) och inte tillför så mycket syre...