Syresten??

#1 - 15 januari 2009 19:58
Vad gör en syresten? En sådan som denna [:o]
Är det något som tar slut eller kan det användas för "alltid"?! :d
Jag har ju en pump som jag inte ska ha så mycke "fart" på pga. kampfisken. Men vet ju att ancistrusen vill ha syrerikt vatten. Så då undrar jag om jag kan ha en syresten som kompenserar upp syret som ska komma från pumpen?? :(
Använder ni syresten? Varför? :confused:
Tack
Guest
#2 - 15 januari 2009 20:01
Beror på. Men de flesta syrestenar håller i massor me år. Har själv en som är 15år gammal o den funkar fortfarande.
Jag använder inte syrestenar, riktar mitt filterutblås mot ytan bara. (har själv ancistrus) o den verkar må bra.
#3 - 15 januari 2009 20:59
Artikeln på bilden är en bubbelslang.

Använder själv en knapp meter co2 slang som jag pickat hål i samt silikonat fast i ett par slingor över botten på räkburken, bubblorna kommer att i sin väg upp mot ytan att skapa viss cirkulation, i övrigt löser sig obefintliga mängder syre från luftbubblorna.
Guest
#4 - 15 januari 2009 22:10
Dvs; de räcker att rikta filtrets utblås mot ytan så "vattnet blir vågigt".
#5 - 16 januari 2009 07:39
Har hört att bubblorna driver ut CO2 ur vattnet, så växterna trivs inte? Nån annan som hört detta och kan bekräfta?
#6 - 16 januari 2009 07:50
Narii skrev:
Dvs; de räcker att rikta filtrets utblås mot ytan så "vattnet blir vågigt".

fast nu hade hon en kampfisk, ska den bygga bo så kommer det ''vågas i sönder'' av allt för mycket vågor. ja annars så räcker det att rikta så att ytan rör sig.
#7 - 16 januari 2009 07:53
HeroS skrev:
Vad gör en syresten? En sådan som denna [:o]

Är det något som tar slut eller kan det användas för "alltid"?! :d

Jag har ju en pump som jag inte ska ha så mycke "fart" på pga. kampfisken. Men vet ju att ancistrusen vill ha syrerikt vatten. Så då undrar jag om jag kan ha en syresten som kompenserar upp syret som ska komma från pumpen?? :(

Använder ni syresten? Varför? :confused:

Tack

ska du ha kampfisk odling eller är det bara kamfisken i sig du tänker på?

ska du ha kampfisk odling så är det enklare att ha det i ett eget odlingskar med en liten syreslang eller syresten (om du vill,det skadar inte skumboet) annars klara sig dom utan syre då dom hämtra själv.

ska du bara ha kampfisken, för att du vill ha en och inte bryr dig om att få yngel så kvittar det. då kan du ha pumpen som vanligt dvs rikta det mot ytan så det bölir vågigt. har du en väldigt starkpump så riktar du strömmen så att där finns lugna områden för kampfiksenb att vara på.
#8 - 16 januari 2009 08:36
JojjeN skrev:
Har hört att bubblorna driver ut CO2 ur vattnet, så växterna trivs inte? Nån annan som hört detta och kan bekräfta?

som jag förstått är detta en sån där myt som cirkulerar, vart själv säker på att det va så förut efter att ha läst det överallt på flera olika forum, men nån påvisade att luften innehåller högre halt av co2 än vattnet i ett vanligt akvarium så det borde funka så att cirkulationen drar med sig co2 ner i karet istället, själv börjar jag nog dra mig åt att det inte gör nån skildnad åt nåt håll så länge man inte tillför co2 på nåt vis som från tub eller mäsk utan bara kör på det fiskarna producerar, tillsätter man co2 bör man nog undvika bubbelstenar men dom lär nog inte göra nån gigantisk påverkan iaf dock.
#9 - 16 januari 2009 09:27
Fuzzop skrev:
som jag förstått är detta en sån där myt som cirkulerar, vart själv säker på att det va så förut efter att ha läst det överallt på flera olika forum, men nån påvisade att luften innehåller högre halt av co2 än vattnet i ett vanligt akvarium så det borde funka så att cirkulationen drar med sig co2 ner i karet istället, själv börjar jag nog dra mig åt att det inte gör nån skildnad åt nåt håll så länge man inte tillför co2 på nåt vis som från tub eller mäsk utan bara kör på det fiskarna producerar, tillsätter man co2 bör man nog undvika bubbelstenar men dom lär nog inte göra nån gigantisk påverkan iaf dock.

Stämmer nog att en luftsten (syresten är en missvisande benämning) effektivt driver co2 ur vattnet. En del av idén med luftpump och sten är väl just att skapa cirkulation på vattnet för att bli av med oönskad co2, för den tillför knappast syre. Har man ett växtkar så är det alltså ingen bra idé att lufta vattnet med luftsten. Man kan ju testa med att tillsätta co2 i en burk vatten och mäta pH för att sen låta en luftsten bubbla på i burken en stund och mäta pH igen.
#10 - 16 januari 2009 10:01
JojjeN skrev:

Testa med att hälla upp två glas med kolsyrat mineralvatten. Vispa runt i ett av glasen en stund med en sked eller liknande. Drick och jämför halten kolsyra i de bägge glasen. Svaret är väl givet?
#11 - 16 januari 2009 10:33
Fast är det inte skillnad på kolsyra och koldioxid då?
#12 - 16 januari 2009 10:40
En syresten gör så att Koldioxiden försvinner lättare ifrån vattnet och det kan vara bägge på gott och ont för min sida som inte innehaver några växter och vill inte ha en massa onödiga alger Etc så vill jag att Koldioxiden ska lättare ur karet så inte algerna tar upp det som näring.Så använder jag mig av en syresten för att det skall försvinna lättare,och än så länge så har jag inte haft problem med alger så det verkar fungera min ide jag fick för mig.
#13 - 16 januari 2009 10:40
JojjeN skrev:
Fast är det inte skillnad på kolsyra och koldioxid då?

Koldioxid löst i vatten blir kolsyra om jag inte är helt fel ute. Tänk på Sodastreamer...
#14 - 16 januari 2009 10:46
Sleaper skrev:
Testa med att hälla upp två glas med kolsyrat mineralvatten. Vispa runt i ett av glasen en stund med en sked eller liknande. Drick och jämför halten kolsyra i de bägge glasen. Svaret är väl givet?

ja men nu pratar vi inte mineralvatten, för att du ska få en korrekt liknelse så häll upp 2 glas med kranvatten och vispa runt i det ena och jämför sen kolsyran i dom bägge glasen (annars är det lägre halt kolsyra i ett akvarie där växterna tar hand om det än kranvatten men vem vill dricka akvarievatten ;), såvida man inte tillför en massa co2 innan i sitt akvarie för då är liknelsen mera riktig :)
#15 - 16 januari 2009 12:09
Fuzzop skrev:
ja men nu pratar vi inte mineralvatten, för att du ska få en korrekt liknelse så häll upp 2 glas med kranvatten och vispa runt i det ena och jämför sen kolsyran i dom bägge glasen (annars är det lägre halt kolsyra i ett akvarie där växterna tar hand om det än kranvatten men vem vill dricka akvarievatten ;), såvida man inte tillför en massa co2 innan i sitt akvarie för då är liknelsen mera riktig :)

Vilka processer som tillför co2 i vattnet spelar ju ingen roll, men att det bildas co2 naturligt i akvariet genom fiskarnas andning och andra processer är väl elementär akvariekemi och nåt som beskrivs i all akvarielitteratur. Och precis som du säger så tar växterna upp co2 om det nu finns någon. Har man tillräckligt med växter och belysning kan nivån av co2 bli så låg att man får "roliga" pH-värden (typ pH 8,5-9.0). Testet med mineralvattnet var bara ett sätt att tydligt åskådliggöra vad som händer. Men principen är detsamma med akvarievattnet.
#16 - 16 januari 2009 12:20
Sleaper skrev:
Vilka processer som tillför co2 i vattnet spelar ju ingen roll, men att det bildas co2 naturligt i akvariet genom fiskarnas andning och andra processer är väl elementär akvariekemi och nåt som beskrivs i all akvarielitteratur. Och precis som du säger så tar växterna upp co2 om det nu finns någon. Har man tillräckligt med växter och belysning kan nivån av co2 bli så låg att man får "roliga" pH-värden (typ pH 8,5-9.0). Testet med mineralvattnet var bara ett sätt att tydligt åskådliggöra vad som händer. Men principen är detsamma med akvarievattnet.

Nä, men halten CO2 i vattnet spelar väl roll?! I mineralvatten är det mer än vad som kan lösas i vattnet, även om du inte rör om i mineralvattnet kommer kolsyran att försvinna efter ett tag. Det är inte alls samma sak som med akvarievatten.
#17 - 16 januari 2009 12:30
Flaxss skrev:
ska du ha kampfisk odling eller är det bara kamfisken i sig du tänker på?

ska du ha kampfisk odling så är det enklare att ha det i ett eget odlingskar med en liten syreslang eller syresten (om du vill,det skadar inte skumboet) annars klara sig dom utan syre då dom hämtra själv.

ska du bara ha kampfisken, för att du vill ha en och inte bryr dig om att få yngel så kvittar det. då kan du ha pumpen som vanligt dvs rikta det mot ytan så det bölir vågigt. har du en väldigt starkpump så riktar du strömmen så att där finns lugna områden för kampfiksenb att vara på.

Jag ska bara ha en kampfiskför att jag "vill" =)

Tack för alla svar :D
#18 - 16 januari 2009 12:40
HeroS skrev:
Jag ska bara ha en kampfiskför att jag "vill" =)

Tack för alla svar :D

ska du inte odla så kvittar det hur du har pumpen. bara du inte överdrivet blåser igenom hela karet så funkar det.
#19 - 16 januari 2009 12:42
Nä, men halten CO2 i vattnet spelar väl roll?! I mineralvatten är det mer än vad som kan lösas i vattnet, även om du inte rör om i mineralvattnet kommer kolsyran att försvinna efter ett tag. Det är inte alls samma sak som med akvarievatten.

'I rest my case'
#20 - 16 januari 2009 12:47
Flaxss skrev:
ska du inte odla så kvittar det hur du har pumpen. bara du inte överdrivet blåser igenom hela karet så funkar det.

Det var någon som sa att kampisen kan dö i förtid om jag har för mycket blås.. men vad är "lagom"? Måste ju ha liteblås med tanke på ancistrusarna och så !
Men Flaxss du som har koll på kampfiskarna ; hur noga är temperaturen? Nu har jag doppen inställd på ca. 26-27 grader. Men om de skulle, av någon anledning, komma ner till ty 23-24 grader. Är detta mycket ila? [:o]
#21 - 16 januari 2009 14:44
HeroS skrev:
Det var någon som sa att kampisen kan dö i förtid om jag har för mycket blås.. men vad är "lagom"? Måste ju ha liteblås med tanke på ancistrusarna och så !

Men Flaxss du som har koll på kampfiskarna ; hur noga är temperaturen? Nu har jag doppen inställd på ca. 26-27 grader. Men om de skulle, av någon anledning, komma ner till ty 23-24 grader. Är detta mycket ila? [:o]

du kan ju försöka rikta utblåset så vattnet cirkulerar väldigt fort i ena änden av karet så lär det bli väldigt lugnt i andra ändan så båda arterna trivs :)
#22 - 16 januari 2009 14:47
Fuzzop skrev:
du kan ju försöka rikta utblåset så vattnet cirkulerar väldigt fort i ena änden av karet så lär det bli väldigt lugnt i andra ändan så båda arterna trivs :)

w00t? hur går det iihop?
#23 - 16 januari 2009 15:03
HeroS skrev:

den dör inte i förtid men den har svårt att simma i strömtvatten med sina långa fenor.

den vill inte ha under +25c även om den tål lägre, runt +26c +28c är lagom. vid lek kan du höja till 30c.
#24 - 16 januari 2009 15:06
Flaxss skrev:
den dör inte i förtid men den har svårt att simma i strömtvatten med sina långa fenor.

den vill inte ha under +25c även om den tål lägre, runt +26c +28c är lagom. vid lek kan du höja till 30c.

Tack :D
Akvariet är igång och om ca. 30 minuter är jag på väg att hämta mina första fiskar :p däribland en röd kampfiskhane :D Tack för all hjälp[:o]
#25 - 16 januari 2009 15:10
sluta stressa och kör in akvariet i lugn och ro..
#26 - 16 januari 2009 15:27
HeroS skrev:
Tack :D

Akvariet är igång och om ca. 30 minuter är jag på väg att hämta mina första fiskar :p däribland en röd kampfiskhane :D Tack för all hjälp[:o]

jag var på djuraffären idag och där kom en en som skulle ha en röd kampfisk hane.

annars är det bra om du låter karet stå en dag innan du köper fisk.
#27 - 17 januari 2009 10:36
Flaxss skrev:
jag var på djuraffären idag och där kom en en som skulle ha en röd kampfisk hane.

annars är det bra om du låter karet stå en dag innan du köper fisk.

Jaså? okej jo jag vet att det är bra.. men det passar bäst nu tyvärr.
#28 - 17 januari 2009 11:22
HeroS skrev:
Jaså? okej jo jag vet att det är bra.. men det passar bäst nu tyvärr.

var bor du`?
#29 - 17 januari 2009 11:29
har luftstenar för de ä snyggt å fiskarna verkar gilla bubblorna =) sen ä de bra att ha i ett yngelakvarium för en luftsten tillför ju lite syre iallafall =)
#30 - 17 januari 2009 11:44
Flaxss skrev:
var bor du`?

Köpte fiskarna i Säffle så de var nog inte samma hehe :p men nu är han i karet i alla fall :D
#31 - 17 januari 2009 11:56
Myzan___ skrev:
har luftstenar för de ä snyggt å fiskarna verkar gilla bubblorna =) sen ä de bra att ha i ett yngelakvarium för en luftsten tillför ju lite syre iallafall =)

Är det bara i yngelakvarium som det behövs syre? ;)

Men syrepumpar kostar mycket men ger lite syre, det blir mer om du riktar utblåset på pumpen mot ytan,
Guest
#32 - 17 januari 2009 13:16
De kyler ner vattnet endel oxo (om man har varmare i vattnet än rumstempen)
#33 - 17 januari 2009 13:18
[quote=JojjeN;1243806]Är det bara i yngelakvarium som det behövs syre? ;)

hehe nej då men där ä de väl extra viktigt till de små ynglen =):p

Annons