Syresättning - Pump/filter

#1 - 28 juni 2006 12:49
Om man har en pump/filter, hur påverkas syresättningen om:

[COLOR=blue]*[/COLOR]Bara [COLOR=deepskyblue]vattnet[/COLOR] cirkulerar. Drar in från botten, passerar filter, kommer ut i övre delen.

eller...

[COLOR=seagreen]*[/COLOR]Den drar in både [COLOR=deepskyblue]vatten[/COLOR] och [COLOR=deepskyblue]luft[/COLOR], [COLOR=deepskyblue]vattnen [/COLOR]och [COLOR=deepskyblue]luft[/COLOR]bubblor kommer ut i över delen.

Alltså, jag undrar: Blir [COLOR=deepskyblue]vattnet[/COLOR] mer syresatt/bättre cirkulation om den både drar in [COLOR=deepskyblue]vatten[/COLOR] och [COLOR=deepskyblue]luft[/COLOR]?
#2 - 28 juni 2006 13:16
Vad jag har förstått är det viktigaste att ytvattnet i akvariet rör på sig, ju mer det rör sig desto mer syre.
#3 - 28 juni 2006 13:17
Japp det är korrekt bara cirkulation krävs luftpump är onödigt.
#4 - 28 juni 2006 13:22
Okej, nu ska jag klatgöra detta: Vattnet behöver bara cirkulera så blir det syresatt. Att det ska cirkulera med luft är onödigt. Har jag förstått rätt?

Är det viktigt att pumpen tar in vatten från botten? Eller är det viktigare att vattnet kommer ut så nära vattenytan som möjligt?
#5 - 28 juni 2006 13:31
använder man ett ytterfilter har man insuget vid botten och utblåset vid ytan. vattnet på botten har väl ofta mindre rörelse än det på ytan där pumpen sitter, därför TROR jag man tar in vattnet nära bottnen.

syresättningen blir bättre om du har utblåset precis i höjd med vattenytan, då rör vattnet sig mest och vattnet blir mer syresatt.
#6 - 28 juni 2006 13:49
Jag har ett innerfilter, men det är för kort för att nå både botten och vattenytan. Jag vet inte i vilken höjd jag ska plasera den.
#7 - 28 juni 2006 13:55
Eller som jag har gjort pumpen nere vid botten har två böjar rör som kommer från pumpen som går upp till vatten ytan perfekt cirkulation, på min innerpump så sitter utloppet ca 10 cm från toppen så där blev aldrig någon cirkulation på ytan då löste jag problemet med rör böjarna
#8 - 28 juni 2006 14:24
Det är viktigare att den sitter nära vattenytan för syresättningens skull, om den drar in luft som det är tänkt ( är det en aquael? ) så minskar risken för hinna på vattenytan, denna hinna kan annars göra att det blir syrebrist i vattnet även om ytvattnet rör sig. Om du är säker på att du inte har hinna behöver det inte blandas in luft, pumpen behöver inte sitta så högt bara vattnet vid ytan cirkulerar.
#9 - 28 juni 2006 14:33
[quote=Erik...]Det är viktigare att den sitter nära vattenytan för syresättningens skull, om den drar in luft som det är tänkt ( är det en aquael? ) så minskar risken för hinna på vattenytan, denna hinna kan annars göra att det blir syrebrist i vattnet även om ytvattnet rör sig. Om du är säker på att du inte har hinna behöver det inte blandas in luft, pumpen behöver inte sitta så högt bara vattnet vid ytan cirkulerar.[/quote]Vissa pumpar så sitter utloppet så långt ner så det blir ingen cirkulation på vattenytan det kvittar hur högt du placerar den så blir det ingen rörelse på ytan då får man själv hitta på något så det gör det
#10 - 28 juni 2006 18:08
[quote=Erik...]är det en aquael?[/quote]
Det är en Sicce Shark ACV.
#11 - 28 juni 2006 18:11
Alltså är det bra om pumpen drar in vatten så långt ner på bottnen som möjligt och att pumpen sitter så högt upp som möjligt så att vattenytan krusar sig!? :confused:
#12 - 30 juni 2006 14:32
Ja, så kan man uttrycka sig................om man vill

Annons