syresättning

#1 - 17 februari 2007 14:10
hej min pump är på 1200l/h. det jag undrar är ifall själva pumpstycket ska sitta NÄRA ytan så det blir snabb cirkulation eller bör jag ha det 5-10 centimeter nedanför? för övrigt är det bäst att använda ett stycke med många små hål (som täcker i princip hela kortsidan på akvariet) eller bör jag kör med ett stort(original)?

/Mvh Oscar
#2 - 17 februari 2007 14:13
cirkulationen blir ju den samma oavsett var du har utblåset, den pumpar ju fortfarande 1200l/h. men sätter du den nära ytan så att det plaskar lite så tillför du ju mer syrre i vattnet vilket är bra för fiskarna men mindre bra för dig eftersom det låter mer :) sen beror det ju på vad du har för fiskar oxå, vissa fiskar kräver mer syrerikt vatten än andra.
#3 - 17 februari 2007 14:23
ja det är klart men tänkte att luften kanske går snabbare upp till ytan om den ligger nära! :)
#4 - 17 februari 2007 14:24
ser ju iaf att ytan rör sig avsevärt fortare
#5 - 17 februari 2007 18:57
någon mer som kan tipsa?
#6 - 17 februari 2007 19:33
Dina Guramis blir tryggare (och färgar därmed ut mer) om ytan är lugn och delvis täcks av flytväxter. Fjärilar gillar också lite lugnare vatten. Vad det gäller syresättningen så blir den fullt tillräcklig även om du sätter utblåset en bit ner. :)

Mvh
Mattias
#7 - 5 mars 2007 17:41
har även sett på vissa ställen(affärer bland annat) att pumpen utblås sitter en bit ovanför ytan.. så vattnet strömmar ner i akvariet ovanför. är detta bra eller helt förkastligt? :P
#8 - 5 mars 2007 18:23
I kontaktytan mellan vattnet och luften sker syresättningen till vattnet. Sitter pumpens utblås så att det bildas vågor på vattenytan så blir kontaktytan större. Jag vill inte ha mitt utblås ovanför ytan, dels för att jag inte tycker att det är snyggt att se ytan genom frontglaset och dels för att jag blir kissnödig av ljudet [:o]

Annons