Syresätting

#1 - 20 december 2009 07:51
Hur kan jag få bättre syresättning i vattnet?
Kör med ytterfilter och har ett heltäckande lock på karet.
Märkte imorse att de fiskar som fått inviga karet stod vid ytan. Misstänker att de är för lite syre i vattnet.
#2 - 20 december 2009 09:56
MissB skrev:
Hur kan jag få bättre syresättning i vattnet?

Kör med ytterfilter och har ett heltäckande lock på karet.

Märkte imorse att de fiskar som fått inviga karet stod vid ytan. Misstänker att de är för lite syre i vattnet.

Är akvariet inte alldeles för överbefolkat så är det säkert inte syrebrist utan någon annan orsak till fiskarna har svårt att "andas". Är akvariet nystartat så kan det vara t.ex. vara hög nitrithalt som är orsaken? Se även till att det är lite rörelse på ytan genom utblåset från filtret. Men är rampen väldigt tätslutande och det saknas växter och bra belysning så skulle kanske det kunna uppstå syrebrist, i alla fall i teorin. Ett högt akvarium med liten yta har också sämre utbyte av syre etc.
#3 - 20 december 2009 10:42
Hej
Det går 7 fjärilar i ett 350 l kar.
Nitriten är kollade så den utesluter jag.
Karet är ganska nystartat och varit igång sen i onsdags
#4 - 20 december 2009 11:03
Rikta strilröret mot ytan så den rör sig är nog det bästa tipset du kan få på din fråga. Men sedan är även jag lite fundersam till att så få fiskar skulle få syrebrist i karet, det kan vara något annat som spökar...
#5 - 20 december 2009 11:10
Det är i och för sig inte någon ytrörelse som det är nu. Får rikta om utloppet och se vad som händer
#6 - 20 december 2009 12:58
MissB skrev:
Det är i och för sig inte någon ytrörelse som det är nu. Får rikta om utloppet och se vad som händer

ska som sagts mycket till om du får syrebrist i det karet men rikta upp utblåset och gör gärna ett litet vattenbyte (typ 50liter iaf), dels får du direkt ner lite syrerikt vatten men sen är inte nitrit-tester så pålitliga så det blir lätt fel och vissa fiskar är känsligare och reagerar på låga nivåer, ingen aning om just dina dock men lite färskt vatten skadar iaf inte :)
Bilagor:
#7 - 20 december 2009 13:01
Sätt i en liten luftpump, det är den absolut effektivaste syresättaren.
#8 - 20 december 2009 13:06
endymion skrev:

jag har hört precis tvärtom faktiskt, att den inte alls är särskilt effektiv, då är det bättre att rikta utblåset från filtret så man får mycket ytrörelse.
#9 - 20 december 2009 13:10
Marnat skrev:
jag har hört precis tvärtom faktiskt, att den inte alls är särskilt effektiv, då är det bättre att rikta utblåset från filtret så man får mycket ytrörelse.

Vem har sagt det då? Har du provat själv? Det har jag och jag VET att luftpumpen är överlägsen.
#10 - 20 december 2009 13:12
endymion skrev:

det va väl ändå ett uselt råd? en syrepump drar runt väldigt lite vatten och för ett jävla oväsen samtidigt som det nästan inte syresätter nåt med hjälp av bubblorna
#11 - 20 december 2009 13:16
Vattenbyte är redan inplanerat för att bli av med lite av diset i vattnet. Får dock vänta tills jag kommer hem från jobb.
#12 - 20 december 2009 13:16
Marnat, du har rätt i det här fallet.
Det som gör att det kommer ner syre i vattnet med en syrepump är ytrörelsen, som du får ännu bättre om du riktar utblåset från en pump mot ytan.
Syre löser sig ganska dåligt i vatten och den korta tiden som en syrebubbla från en syrepump tar sig till ytan är försumbar.
Bilagor:
#13 - 20 december 2009 14:13
såg att tempen började närma sig uppåt 30

sänkte och öppnade locket och nu verkar firrarna återgått till botten igen
Bilagor:
#14 - 20 december 2009 17:08
Har du så varmt i karet är även det en sak som gör att de får syrebrist, då varmare vatten bär mindre syre.
#15 - 20 december 2009 18:09
Men du testa om du inte kan röra på det där röret från ytterfiltret så att du riktar det så det blåser snett upp och bort från hörnan där det sitter så att det rör sig rejält i ytan.
#16 - 20 december 2009 18:13
Röret omriktat, tempen minskad och lite vatten bytt.
Röret sitter längs baksidan eftersom det inte fick att montera annorlunda p.g.a locket.

Men redan jag kom hem var det full fart på firrarna och då hade sambon riktat röret och sänkt tempen.

Det var nog inget värre än så :)

Annons