syresätta filter?

#1 - 12 juli 2003 22:22
Hej

Jag läste att man kunde syresätta sitt filter med syrestenar för att förbättra det men det stod ingenting om hur det skulle gå till.
Finns det någon som vet hur jag kan syresätta mitt hemmabyggda hörn filter?
Filtret består av en filtermatta 35*58*5 cm som är klämmd in i en hörna med hjälp av plexi. Bakom detta sitter det en Aquaclear 5000 och suger från baksidan och blåser ut igenom ett rör i mattan.
Har någon nått tips eller synpunkter på denna typ av filter så är även detta välkommet.

Mvh Magnus
#2 - 12 juli 2003 22:32
Jag har sett att vissa har en syresten bakom filtermattan som bubblar...ökar väl syresättningen på vattnet bakom filtermattan eftersom att cirkulationen ökar.. & då mår väl bakterierna bättre =)
#3 - 12 juli 2003 22:38
Jag trodde att man skulle syresätta mattan på något sätt men det gör man kanske så. Jag får väl testa. Tack för ett snabbt svar.

Mvh Magnus
#4 - 13 juli 2003 07:47
I mina yngel (Koi) akvarier har jag filtermatta som är 10x10x40 i botten på filtret har jag instucket ca 5 cm en liten syresten kopplad till en kraftig pump som orkar finfördela luften.

Varför jag syresätter filtren är för att jag matar mycket och nedbrytningsbakterierna förbrukar mycket syre.
Mina akvarier är på 200, 250, 280, liter och i varje finns sedan ynglen blivit 2 cm ca 200 st. i akvarierna har jag 2 pumpar med filtermatta som pumpar 1800liter i tim.

I min damm har jag också syresten i filtren, många dammfilter som säljs i dag har utag för syrepump.
#5 - 13 juli 2003 08:21
tycker att det låter onödigt och krångligt att syresätta ditt filter. Pumpen är mycket karftig och filtermattan bara 5 cm tjock. Finns säkert massa syre i.

Skulle hellre syresätta vattnet i akvariet med en sån där grej dy sätter på pumpens utblås, då slipper du en luftpump och det oljud den för också. Men du har säkert redan mycket syre i vattnet, om det inte är ett stort akvarium med massor av fisk...

en sån här menar jag:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400365+*+400465+*+400565+*+400665&t=temartic_e

Andreas
#6 - 13 juli 2003 10:39
Jag har ett 720 liters akvarium med 1 paroonhaj, 1 mutäna, 1 chokladmal, 1 aljätande mal och 2 red devil. Jag har monterat ett sådant munstycher på utblåset men jag tycker att det bubblar för mycket även om jag styper luft flödet.
#7 - 13 juli 2003 12:45
En syresten framför filtermattan funkar.
MVH
Magnus
#8 - 13 juli 2003 13:21
ok.
jag testade det i hopp om att det skulle sugas in i filtret men det gjorde det inte. Bevövs inte det?
#9 - 13 juli 2003 14:33
Ett vatten som är 27 grader kan max innehålla 8 mg syre per liter.
Om du har mycket fisk per liter vatten och lite växter så förbrukar fiskarna mycket av syret i vattnet,
Det gör också ett stort effektivt filter.

Men med kraftig cirkulation så tar vattnet syre från luften.

Men varm luft innehåller mindre syre och då räcker inte det för fiskarna,
Men eftersom du gör regelbundna vatten byten varje vecka med några grader svalare vatten så fyller du på syret i vattnet.

Men med mycket fisk, stort filter så innebär det att det stora filtret rymmer fler nedbrytningsbakterier, och du tänker att nu har jag ett stort filter med mycket bra bakterier, och du byter inte vattnet lika ofta, och nitrit är noll.

Men syret !! dina fina bakterier förbrukar syret, du har inte mer vatten, fler växter, färre fiskar, men byter inte vatten lika ofta.

Och dina fiskar mår inte bra så du skriver till Zoopets forum och frågar vad det är för fel.
Vatten värderna är bra, men brukar du kollat syret.
Ja, det blev många men.

Så ha syresten i botten på filtret och en pump som orkar sönderdela luften i små, små luftbubblor.
#10 - 13 juli 2003 14:47
Det va ett långt svar:) Men har jag förstått det hela rätt så ska jag ha kvar syrestenen bakom filtret.
Kan man mäta syret i vattnet på något sätt?
#11 - 13 juli 2003 15:16
Det "enklaste" och billigaste sättet att mäta syrehalten på är att studera fiskarnas beteende. Om de är uppe vid ytan med munnen snett uppåt och andas häftigt så är det syrebrist t.ex. Vid syrebrist kan de även andas kraftigare osv.

Men det förutsätter ju att man vet hur fiskarna beter sig när det inte är syrebrist. olika sorters fisk/arter skiljer sig i beteende...

Går också att köpa tester för syrehalt, sådana med vätskor som droppas i provrör med vatten i...

Andreas
#12 - 13 juli 2003 17:56
Sera har en syretest inte riktigt bra, men man får lite hum om syrehalten i vattnet.
Det värsta med för lite syre, detsamma gäller ammoniak i vattnet är att det behöver inte vara akut, men kombinerat med tex fel temp. eller andra inte optimala vattenvärden så kan fiskarnas imunförsvar påverkas och bakterier och parasiter kan lättare angripa fisken.
#13 - 13 juli 2003 18:25
Fiskarna är lugna och andas lugnt i hela akvariet så jag tror nog att allt är bra. Tack för alla svar.
Mvh Magnus
#14 - 13 juli 2003 19:09
Hmm..det har inte jag tänkt på faktist..så att ha massor med filtermedia till ett akvarium är inte bara bra? jag menar man får ju noll i nitrit men kan kväva fiskarna?
hur vet man vad som är bra då?
om jag t.ex. köper ett ytterfilter med 7 liter filtermassa & har det till mitt 160 liters akvarium, blir det problem?
#15 - 14 juli 2003 05:17
Du får inte fler nyttobakterier om du har stor filtermassa, med ett akvarie i balans.
Om du däremot överbefolkar och kompenserar det med ett större filter så får du inte rätt balans i akvariet.

Om du har mycket fisk per vattenvolym och filtervolym, tvingas filtret jobba för högtryck och filterbakterierna konsumerar därför mängder med syre och karbonatjoner.

För att omvandla 1 mg ammoniak till nitrat gör de av med 4 mg syre. På dagen tillför du friskt syre, när du byter vatten, och genom växter, på natten förbrukar även växterna syre.

Minsta mängden löst syre i vattnet för att hålla liv i fiskar är ca 6 mg/liter.
Syrehalten i vattnet och dess betydelse är underskattad, och tillsamman med andra vattenvärden som ligger på gränsen, men varförsig inte är för höga, men tillsamman så ger de inte ett optimalt förhållande för fiskarna.

Det finns säkert andra som kan förklara bättre.
#16 - 14 juli 2003 07:25
Jo, fast jag menade inte att jag skulle överbefolka karet samtidigt, utan bara överdimensionera filtret för att det känns bättre för mig, och vad det har för konsekvenser?

Annons