Syrepump tar bort CO2???

#1 - 26 december 2007 15:59
Hej!
Jag har en syrepump till vårt 110 liters akvarium. Läste här på Zoopet att användning av syrepump tar bort CO2. Har mkt växter i akvariet och testade att ta bort syret, men då blev alla fiskar helt färglösa, och vissa dog. Så, vad är "rätt" egentligen?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2007 16:06
En syrepump med tillhörande syresten syresätter syresätter vattnet minimalt för fiskarna. Däremot så driver det ut CO2 ur akvariet och är alltså dåligt för växterna.
Varför fiskana tappade färg och dog är omöjligt att svar på.
#3 - 26 december 2007 17:27
Syrepumpen sitter ihop med innerfiltret, använder ingen syresten, utan bara syret från luften i rummet som går genom en slang. Det blir ju massor med små bubblor i hela akvariet när jag använder det, men när jag tar bort syret så blir det ju inga bubblor i akvariet. Det måste väl vara av syrebrist fiskarna dör av då, eller tänker jag fel?
#4 - 26 december 2007 18:47
Det bästa sättet at syresätta ett akvarie är att du har utblåset nära vattenytan så att det blir ytvattenrörelse. Jag tor inte att dina fiskar dog av syrebrist.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 december 2007 18:53
Syrepumpen sitter ihop med innerfiltret, använder ingen syresten, utan bara syret från luften i rummet som går genom en slang. Det blir ju massor med små bubblor i hela akvariet när jag använder det, men när jag tar bort syret så blir det ju inga bubblor i akvariet. Det måste väl vara av syrebrist fiskarna dör av då, eller tänker jag fel?

Bubblorna är just "bara" bubblor och stiger snabbt till ytan och avger minmalt med syre i akvariet.
Syresättning får du som matzen skriver främst genom att sätta vattenytan i rörelse - då dras syre ner i vattnet.
Är det syrebrist i ett akvarium så står fiskarna vid ytan och kippar efter luft
#6 - 27 december 2007 10:26
Jaha, då förstår jag! Tack för svaren, väldigt snällt av Er!

Annons