Syrepump eller ej?

#1 - 21 januari 2004 08:31
Är det bra med en syrepump i akvariet? en sån som sprutar ut bubblor alltså? (säkert bara inbillning att jag behöver förklara ordet)
varför ska man ha/inte ha en sådan?

/Hanna
#2 - 21 januari 2004 08:58
Hej !

Det här med syrepump kan man ha av olika skäl. Nackdelar med det är ju att det driver ut co2 ur vattnet, samt att det kanske av rent estetiska skäl inte ser bra ut. Men av samma skäl kan en annan ju faktiskt tycka att det ser snyggt ut med långa "mattor" av bubblor.
Det kan ju även vara så att man inte kan ha en pump för att man har fiskar som bygger skumbo, och därför använder en syrepump för att inte ytan skall krusas för mycket när de leker. En annan nackdel som jag anser är det största är att det är ganska störande med en brummande pump hela tiden...

Men det är som sagt upptill var och en att bestämma hur man vill ha det.

[:-5] Mvh Jesper
#3 - 21 januari 2004 09:31
Jag läste ett annat av dina inlägg om att du inte får växterna till att växa, med tanke på detta skulle jag avråda dig från att köra en syrepump.
Som Quartex skriver så driver luften ur co2 från vattnet och därmed det kol som växterna behöver för att byggas upp, växterna består till stor del av kol och den vanligaste källan till det är CO2.
#4 - 21 januari 2004 09:41
Det beror absolut på vad man ska ha det till.

Mycket bra att ha vid yngeluppfödning å vid artemia kläckning bl.a.
#5 - 21 januari 2004 18:56
De har en förmåga att låta rejält och om man har bra cirkulation på vattnet med hjälp av filtret så behöver man nog inte en luftpump, mer än för att det kan vara snyggt med en "bubbelvägg" eller liknande.
Mvh
Elana
#6 - 22 januari 2004 20:45
Klart att du ska ha en syrepump..

*det är snyggt och dekorativt med en "pelare" av syrebubblor eller vad ni vill kalla det

*extra syre skadar inte i akvariemiljön, större risk att det verkar tvärt om

*och brummande pump???? köp STELLAR störs du av den då tål du inte mycket
#7 - 22 januari 2004 21:01
Hej!

Man måste ha cirkulation på ytan och i hela karet. Om man fixar detta med syrepump eller ett motordrivet filter som har utloppet i ytan kvittar.

Urban
#8 - 22 januari 2004 21:05
Utströmmaren i vattnet låter oftast minst lika mycket som pumpen, då hjäper det inte med tyst luftpump.
#9 - 22 januari 2004 21:09
"Syre"-pumpar har vi vanliga dödliga inte råd med. ;P Luftpumpar, däremot, skadar inte att ha för att få rörelse i vattnet. Däremot tillför de försumbart med syre till vattnet - bubblorna har alldeles för kort kontakt med vattnet för att det ska göra till eller från. Deras nytta ligger i att ytan, som är det stora syreintaget, får större yta genom rörelse och det syrerika vattnet rör sig i akvariet.
Puh, nu har jag fått besserwissra lite också.... :D
#10 - 23 januari 2004 09:39
Syre pump är bra att ha men du ska inte ha fult sprut du driver det ut saker som behövs[:-138]
#11 - 23 januari 2004 10:21
johannes_weghe: "Syre pump är bra att ha men du ska inte ha fult sprut du driver det ut saker som behövs"

Beror på vilka "saker" du syftar på... ;)

Ska man nu ha en LUFTPUMP är det finlir att få ytan att röra sig och samtidigt behålla CO2 i vattnet.

Annons