Syrepump?

#1 - 22 februari 2006 10:03
Hej!

Jag undrar bara hur mycket % av syre en syrepump igentligen släpper ut i akvariet ?
#2 - 22 februari 2006 10:09
De beror nog mycket på hur små bublor du får av din syresten, mer yta mer upplösning.
Kan du vara lite mer specifik när de gäller frågan vill du bara veta maxupplösningen av syre i vatten?
De bästa är ju som vanligt att rikta pumpens utflöde mot ytan för att få syre i karet..
#3 - 22 februari 2006 10:21
Hej!

Jag har hört att det inte ger så mycket syre även om man använder en syrepump, utan att det är mest mängd koldioxid och bara en liten mängd syre...undrar bara om det stämmer?
#4 - 22 februari 2006 10:48
Den är nog effektivare på att vädra ur koldioxid än att tillföra syre, ja.
#5 - 22 februari 2006 12:23
Du kanske menar en luftpump? Syrepump har jag aldrig sett i akvariesammanhang.

En luftpump hjälper till att hålla akvarievattnet i ekvilibrium med luften. Men det gör ytcirkulation minst lika bra.
MVH
Magnus
#6 - 22 februari 2006 14:02
[quote=morgan]Hej!

Jag undrar bara hur mycket % av syre en syrepump igentligen släpper ut i akvariet ?[/quote]

Hur mycket syrgas som löser sig beror på vattnets temperatur. Ju kallare vatten desto mer löser sig (Raven har rätt här nedanför, så jag ändrar texten). Det beror också på lufttrycket. Mer syrgas löser sig vid högre tryck. Även vattentrycket spelar roll. Släpper man ut små bubblor 60 cm djupt löser sig mer än om man släpper ut dem på 10 cm och inte bara för att de når ytan långsammare utan också för att vattentrycket gör att de löser sig bättre.

Det är inte omöjligt att få en syrgasmättnad i vatten som är långt över 100% men då finns det små syrgasbubblor i vattnet ( som kanske syns eller inte syns).

Det här betyder inte att jag tycker att luftpumpar är bra. De låter vidrigt och funkar säkert sämre än en liten vattenpump.
#7 - 23 februari 2006 03:48
[quote=Krax]Ju varmare vatten desto mer löser sig (alltså tvärtom mot koldioxid). [/quote]

fel, ju varmare vattnet är ju svårare blir det att syresätta det.

här har du ett snyggt diagram som visar relation mellan värme och syrehalt.
http://www.vcnet.com/koi_net/do.html

Annons