syrepump????

#1 - 21 januari 2006 08:23
Måste man ha syrepump i akvariet....till ciklider...Jag har ingen i mitt120L /220L akvarium och det verkar ju funka ändå!!!! Så jag undrar är det nödvändigt och i så fall varför?[8)]
#2 - 21 januari 2006 08:39
Nä du behöver ingen syrepump bara du har bra snurr på vattnet med inner lr ytter pumpar.
#3 - 21 januari 2006 08:48
Har man inga växter kan det vara bra att ha en syrepump som driver ut koldioxiden som kan riskera att sänka pH.
#4 - 21 januari 2006 09:17
Är det verkligen syrepump vi talar om här eller är det möjligtvis en luftpump?
#5 - 21 januari 2006 10:37
[QUOTE=NE]Är det verkligen syrepump vi talar om här eller är det möjligtvis en luftpump?[/QUOTE]
Rätt är kanske luftpump med "syresten".
Men i dagligt tal i damm och akvarie sammanhang benämns ofta luftpump som syrepump, för att skilja från luftpump att fylla solmadrasser, cykelhjul osv.
#6 - 21 januari 2006 10:47
Ville bara jäklas lite, jag tycker att det kan vara lite missvisande på andra hållet, att det skapar en massa syre i vattnet och löser alla problem.
#7 - 21 januari 2006 11:14
Med en 50 cm "syresten" i trä och en kraftig luftpump så blir det så små bubblor så jag tror de syresätter vattnet något på väg upp till ytan.
Dessutom kommer det frisk luft under täckglasen.
#8 - 21 januari 2006 15:29
Jo det är helt sant, men många ser det som en bättre sak eller ersättare till ett filter, vilket jag personligen tycker är lite skevt.
#9 - 21 januari 2006 17:45
om man har vaxter... ar det fortfarande bra att ha syrepump.. ?
#10 - 21 januari 2006 17:50
jag har ett juwel inner filter och har kopt en "air diffuser" bubblar ganska bra...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 januari 2006 17:51
[quote=gummigubbi]Måste man ha syrepump i akvariet....till ciklider...Jag har ingen i mitt120L /220L akvarium och det verkar ju funka ändå!!!! Så jag undrar är det nödvändigt och i så fall varför?[8)] [/quote]
Det behövs inte
#12 - 21 januari 2006 20:28
[quote=sussia]jag har ett juwel inner filter och har kopt en "air diffuser" bubblar ganska bra...[/quote]

Blir det skilnad på ljud volymen med air diffusern?
Har för mig att jag läste någonstans att det blev ett iriterande ljud med den.
#13 - 21 januari 2006 21:12
[quote=adl]Blir det skilnad på ljud volymen med air diffusern?
Har för mig att jag läste någonstans att det blev ett iriterande ljud med den.[/quote]

jo... den ar ju ljudlos utan diffusern men med den blir det ett brusande ljud... (typ kokande vatten)
stor inte mig, men om det inte alls gor nagon nytta for fisk el vaxter sa ar det ju onodigt med den... ( det var ju vad kjell ovan sa)
#14 - 22 januari 2006 01:53
[quote=sussia]om man har vaxter... ar det fortfarande bra att ha syrepump.. ?[/quote]

bubblorna drar ur koldioxiden ur vattnet så dom växer sämre.
#15 - 22 januari 2006 14:52
Vad stämmer här nu ni som skrivit?
ska man ha en "syrepump, luftpump" eller inte? för och nackdelar!?
#16 - 22 januari 2006 15:28
[QUOTE=Robbo]Vad stämmer här nu ni som skrivit?
ska man ha en "syrepump, luftpump" eller inte? för och nackdelar!?[/QUOTE]

Egentligen finns det inga svar ja eller nej. En del använder det och en del inte.

Fördelar: Man kan eventuellt få till en liitgen ökning av syrehalten i karet.

Nackdelar: Låter mycket, är fult och stör växternas tillväxt.

Det viktiga är att veta att luftpump aldrig kan ersätta ett bra filter.
MVH
Magnus
#17 - 22 januari 2006 15:43
Tackar Tropfrog....
Nee nå har jag ett riktigt ytterfilter till mitt 300 kar.... men är lite sugen på lite bubbel i det.. kanske ska man köra på en liten luft pump.....

*Edit... Men ni varför står det så här hos återförsäljarna?
> Luftpump till ca 50liters kar<
> Luftpump till ca 200liters kar<
osv.

Flera olika storlekar... och så står det som att man ska ha en luft pump??
#18 - 22 januari 2006 19:22
Jag delar Troprogs åsikter ovan helt.

Om du bara vill ha en liten diffusor räcker vilken liten pump som helst, ska du ha långa ridåer kanske det kan krävas någon större.

Att hänvisa till akvariestorlek tycker jag verkar lite lustigt, det beror ju mycket på vad man kopplar i änden på den och vad syftet är.
#19 - 23 januari 2006 01:31
[quote=NE]Att hänvisa till akvariestorlek tycker jag verkar lite lustigt, det beror ju mycket på vad man kopplar i änden på den och vad syftet är.[/quote]

förvisso men en liten pump orkar inte pumpa ner luft lika djupt som en större pump klarar.
#20 - 23 januari 2006 18:09
Och vad är det som säger att ett akvarium med större volym är djupare.
#21 - 23 januari 2006 18:42
Fins ju pumpar som pumpdelen sitter i akvariet så den suger ner luften ...

bara slangen håller mot vattnets tryck så kan en sådan pump pumpa flera hundra meter under ytan

Annons