Syreproducerande lavasten?

#1 - 8 november 2007 20:45
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skaffade lavasten till mitt Tanganyika kar eftersom jag läst mig till att det i dessa skulle skapas ”nyttiga” bakterier som skulle hjälpa till med nedbrytningen.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad tror ni händer i denna sten? Den har en grön fin algmatta som bubblar ständigt![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som vågar sig på att utveckla detta med lavastenens nytta?[/SIZE][/FONT]
#2 - 8 november 2007 20:50
algtillväxten på stenarna tror jag inte har med att det är lavasten att göra, men va rädd om denna naturliga grönska:)
#3 - 8 november 2007 21:54
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skaffade lavasten till mitt Tanganyika kar eftersom jag läst mig till att det i dessa skulle skapas ”nyttiga” bakterier som skulle hjälpa till med nedbrytningen.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad tror ni händer i denna sten? Den har en grön fin algmatta som bubblar ständigt![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som vågar sig på att utveckla detta med lavastenens nytta?[/SIZE][/FONT]

Åh, vad avundsjuk jag blir!

Vilken fin algmatta du har. :)
(Jag menar allvar, är inte le)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 november 2007 22:04
I alla stenar där det finns håligheter så bildas det nyttobakterier - fast då krävs det rejäl cirkulation genom stenarna
#5 - 8 november 2007 22:06
Pumpar på med 850 liter i timman rakt på stenarna i ett 180 liters.
#6 - 8 november 2007 22:12
Om man inte har bra cirkulation, blir det tvärt om då? Att det bildas "elaka" bakterier?

Svaret kan tyckas självklart, men Lasse här på forumet har till och från fått mig att inse att det här med kemi och biologi inte är så enkelt och att gamla sanningar inte alltid är sanna.
#7 - 8 november 2007 23:46
c90368 skrev:
Om man inte har bra cirkulation, blir det tvärt om då? Att det bildas "elaka" bakterier?

Beror helt och hållet på vad du själv vill uppnå. :) Om du vill att stenarna skall vara fäste för syrekrävande nitrifierare så behöver du mycket syrerikt vatten över och genom. vill du att det skall uppstå syrefria miljöer med denitrifikation så är inte en kraftig syrerik vattenström så där väldans bra. Den där kraftiga algtillväxten - är den bara på lavastenen?

MVH lasse
#8 - 9 november 2007 08:32
Lasse skrev:
Den där kraftiga algtillväxten - är den bara på lavastenen?

MVH lasse

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tyvärr inte, jag fyllde på vatten från mitt gödslade SA-kar vid uppstarten. Detta bidrog antagligen till en mycket kraftig algtillväxt. Har gått om grönalger och trådalger. Men jag börjar se en avmattning i tillväxten nu framförallt på trådalgerna. Jag skyndar långsamt och räknar med att ha algerna under kontroll i början på nästa år. [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Samtidigt börjar jag inse att en rik algflora inte bara är av ondo. Har någonstans mellan 50 – 70 Multisyngel i karet nu. Dom går ständigt och betar på algerna. Vet inte om det är själva algerna de betar av eller om det är ett mikroliv i algerna som är det intressanta? [/SIZE][/FONT][/COLOR]
#9 - 9 november 2007 08:56
Jädrans, det där var nog dom vackraste alger jag sätt på länge.
Synd att man inte rikitgt kan bestämma vart dom ska växa bara.
#10 - 25 november 2007 12:58
Riktigt snyggt!! Sån matta skulle jag med vilja ha..
#11 - 25 november 2007 15:10
Riktigt fint :) Bra jobbat :D !!

Annons