Syrenivå.

#1 - 7 februari 2008 20:23
Läste någonstans att man ska akta sig för att syrenivån på vattnet ska bli för låg. Men nybörjare som jag är så vet jag inte hur man gör om nu syrenivån sjunker?
#2 - 7 februari 2008 20:26
växter gör syre så om man har mycke växter behöver man inte oroa sig. mycke fisk=lite syre. finns luftpumpar och syrestenar om man får för lite syre i karet.
#3 - 7 februari 2008 20:29
Ok. Men så finns det en sak som jag aldrig har fattat, säkert en dum fråga för den kunnige. Men filtret man har i akvariet har jag alltid kallat för pump, vet inte varför men den gör ju så att vattnet cirkulerar. Men nu har jag läst ganska mycket och har stött på ordet luftpump och det lär ju vara något helt annat än filtret? Vill gärna ha en bra förklaring på allt det där, känner mig förvirrad :confused:
#4 - 7 februari 2008 20:29
dancehall skrev:
Läste någonstans att man ska akta sig för att syrenivån på vattnet ska bli för låg. Men nybörjare som jag är så vet jag inte hur man gör om nu syrenivån sjunker?
Har du en filterpump som ger rörelser på vattenytan så ska du inte oroa dig för syrebrist!
#5 - 7 februari 2008 20:31
Haha nu blev det ännu mer förvirrande när du kom med ordet filterpump, det var ju en sammansättning av båda två? :rolleyes:
#6 - 7 februari 2008 20:36
dancehall skrev:
Ok. Men så finns det en sak som jag aldrig har fattat, säkert en dum fråga för den kunnige. Men filtret man har i akvariet har jag alltid kallat för pump, vet inte varför men den gör ju så att vattnet cirkulerar. Men nu har jag läst ganska mycket och har stött på ordet luftpump och det lär ju vara något helt annat än filtret? Vill gärna ha en bra förklaring på allt det där, känner mig förvirrad :confused:
en luft pump har man utanför karet och på den sätter man en slang som den blåser luft igenom och ner i karet och man kan driva vissa filter med detta te.x stoppa ner slangen i ett rör som sitter lodrätt i karet och när bubblorna åker upp genom röret så dras det också med vatten upp! jag anser dock att luftpump inte är ett alternativ i dessa moderna tider då den låter något ohyggligt mycket och inte alls lika effektiv som motorpumpar!
#7 - 7 februari 2008 20:37
Ok, och ett filter är det som renar akvariet om jag har förstått det rätt?
#8 - 7 februari 2008 20:39
dancehall skrev:
Haha nu blev det ännu mer förvirrande när du kom med ordet filterpump, det var ju en sammansättning av båda två? :rolleyes:
sorry... alltså pumpen är ju själva motorn men ett innerfilter har ju har ju en filterpatron som sitter på pumpen och kan då kallas filterpump:) använder ´man bara en pump så får man ingen rening av vattnet...
#9 - 7 februari 2008 20:41
Skulle du kunna länka en bild på en filterpump? :D
#11 - 7 februari 2008 20:43
kort sagt. ett filter renar vattnet, en luftpump syresätter vattnet och en cirkulationspump gör att vattnet rör på sig (om de behövs kan va bra om man har ytterfilter)
#12 - 7 februari 2008 20:47
Nu förstår jag! :) Tackar så mkt. Men med ett 112 L akvarium med en del växter i och inte alltför stor skara fiskar räcker det väl med en filterpump?
#14 - 7 februari 2008 20:49
kort sagt. ett filter renar vattnet, en luftpump syresätter vattnet och en cirkulationspump gör att vattnet rör på sig (om de behövs kan va bra om man har ytterfilter)
nja.. ett filter renar men det syresätter också vattnet genom cirkulationen och syresätter mycker effektivare än en luftpump!
#15 - 7 februari 2008 20:53
ja jag vet men om man ska ta de ganska lätt. men visst vattnet blir ju bättre om de rör lite på sig
#16 - 7 februari 2008 22:24
ja jag vet men om man ska ta de ganska lätt. men visst vattnet blir ju bättre om de rör lite på sig
mena inge illa[:o] jag ville bara vara lite klar på den punkten för det är en väldigt vanlig missuppfattning att man måste ha luftpump för att syresätta vattnet:)
#17 - 7 februari 2008 22:31
Sedan har jag inte riktigt fattat när, hur och var man ska tvätta sin filterpump heller?
Vissa säger att man ska krama ur det där skumgummit, andra säger att man inte ska.
#18 - 8 februari 2008 05:15
När cirkulationsförmågan i ett innerfilter avtagit så pass att det är märkbart kan du krama ur skumfiltret i några liter akvarievatten som du hällt över i en hink, på så sätt bibehåller du en aktiv bakterieflora i filtret utan att rubba balansen nämnvärt.

Med ett ytterfilter kan man dela upp rengöringen genom att (om filtret är utrustad med dessa) skölja bort humusrester av förmultnade växtdelar genom att doppa filterkorgarna i en hink med vatten från förslagsvis ett delvattenbyte och vid behov krama ur filtermattorna.

Filtrets och bottensubstratets aktiva bakterie kultur bör behandlas med silkesvantar för i slutänden är det deras välbefinnande som agerar barriär mellan en lyckad hobby och annalkande katastrof..
#19 - 8 februari 2008 08:22
Aha, så jag kramar ur svampen för att det inte ska bli för mkt smuts som sitter på den, men ändå behåller jag bakterierna? :rolleyes: , haha säkert dum fråga det här för alla andra!
#20 - 8 februari 2008 14:20
dancehall skrev:
Aha, så jag kramar ur svampen för att det inte ska bli för mkt smuts som sitter på den, men ändå behåller jag bakterierna? :rolleyes: , haha säkert dum fråga det här för alla andra!

Jo när det är riktigt tjockt med skit så kramas den ur lite försiktigt, inte så den blir ren utan mindre smutsig typ och visst förlorar du lite bakterier men du har väldigt mycket kvar eller iaf så det räcker, man kan alltid vara lite snålare med maten efter en rengöring för att va på säkra sidan om man tror sig rengjort för mycket :)
#21 - 8 februari 2008 15:24
åheim skrev:
mena inge illa[:o] jag ville bara vara lite klar på den punkten för det är en väldigt vanlig missuppfattning att man måste ha luftpump för att syresätta vattnet:)

tog inte illa upp. sitter här och funderar på om inte en cirkulationspump syresätter vattnet bättre en en luftpump, med tanke på att de blir mer syre ju mer fart de e på vattenytan.
#22 - 8 februari 2008 15:26
Fuzzop skrev:
Jo när det är riktigt tjockt med skit så kramas den ur lite försiktigt, inte så den blir ren utan mindre smutsig typ och visst förlorar du lite bakterier men du har väldigt mycket kvar eller iaf så det räcker, man kan alltid vara lite snålare med maten efter en rengöring för att va på säkra sidan om man tror sig rengjort för mycket :)

brukar faktiskt inte krama ur filtret i karet när de e riktigt igång. (efter typ ett halvår) finns så gott om bakterier då.

Annons