Jag har precis upptäckt ett märkvärdigt beteénde bland mina fiskar, de chippar efter luft vid utan vilket pekar på syrebrist som jag förstår. Mitt akvarium har tyvärr närmare 28grader och jag har lite problem att hålla tempen lägre med alla ljusrör tända. jag har dragit enr lysrören till 6 totalt av 2 ramper.
Det jag undrar är hur syrehalten beter och ändrar sig i akvariet. Om t.ex. syrehalten blir låg pga många fiskar och för varmt vatten, återhämtar sig syrehalten genom att bara sänka tempraturen igen? (sänka med fryst pet-flaska t.ex) eller måste man byta vatten för att tillsätta nytt syre?
En annan fråga är hur jag skall placera mina utblås från filtrerna, jag har nu ändrat riktningen från snätt nedåt till snätt uppåt mot ytan för det skall skapa mer syre som jag förstått. Skall jag vinkla de såpas uppåt att det brusar på utan eller bara så det virvlar lite? För ännu bättre effekt skall jag placera dom precis vid utan jäms med så det brusar mycket mer?
Snälla, jag har haft akvarium i 2 veckor och vet inte mycket, men gör mitt bästa för att lära mig all viktig information... Har lagt ner mycket tid och pengar på min nya hobby och är mån om mina fiskar :) tack på förhand.