Syrehalten i vattnet, mycket frågor!

#1 - 9 juli 2008 20:18
Jag har precis upptäckt ett märkvärdigt beteénde bland mina fiskar, de chippar efter luft vid utan vilket pekar på syrebrist som jag förstår. Mitt akvarium har tyvärr närmare 28grader och jag har lite problem att hålla tempen lägre med alla ljusrör tända. jag har dragit enr lysrören till 6 totalt av 2 ramper.

Det jag undrar är hur syrehalten beter och ändrar sig i akvariet. Om t.ex. syrehalten blir låg pga många fiskar och för varmt vatten, återhämtar sig syrehalten genom att bara sänka tempraturen igen? (sänka med fryst pet-flaska t.ex) eller måste man byta vatten för att tillsätta nytt syre?

En annan fråga är hur jag skall placera mina utblås från filtrerna, jag har nu ändrat riktningen från snätt nedåt till snätt uppåt mot ytan för det skall skapa mer syre som jag förstått. Skall jag vinkla de såpas uppåt att det brusar på utan eller bara så det virvlar lite? För ännu bättre effekt skall jag placera dom precis vid utan jäms med så det brusar mycket mer?

Snälla, jag har haft akvarium i 2 veckor och vet inte mycket, men gör mitt bästa för att lära mig all viktig information... Har lagt ner mycket tid och pengar på min nya hobby och är mån om mina fiskar :) tack på förhand.
#2 - 9 juli 2008 20:25
vad är det för fisk som ligger vid ytan?
#3 - 9 juli 2008 20:43
malawi ciclider :) Jag vet inte namn på alla sorterna men det är 35 fiskar i vattnet och ca 3-4 av varje sort så många sorter.
#4 - 9 juli 2008 20:45
Vad har du för teknik?
Hur mycket matar du?
Har du bra fart på ytvattnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 juli 2008 20:58
Ja, varmare vatten gör vattnet syrefattigare.
Ju mer cirkulation på ytran desto bättre.

Men om du har haft akvariet igång i bara 2 veckor och redan har så mycket fisk i det så har du säkert också nitrit så det skriker om det.

Gör följande
byt hälften av vattnet mot kallt vatten för att få ner tempen.
stäng av belysningen för att minska tempen
självklart inga doppvärmare igång
öppna rampen och ta bort ev. täckglas för att minska tempen
lägg i vanligt grovsalt i akvariet - ca. 1 dl/ per 100 liter
köp in en bakteriekultur i en affär - överdosera gärna
sluta mata en tid (någon vecka eller så)
Bilagor:
#6 - 9 juli 2008 20:59
Ja, varmare vatten gör vattnet syrefattigare.

Ju mer cirkulation på ytran desto bättre.

Men om du har haft akvariet igång i bara 2 veckor och redan har så mycket fisk i det så har du säkert också nitrit så det skriker om det.

Gör följande

byt hälften av vattnet mot kallt vatten för att få ner tempen.

stäng av belysningen för att minska tempen

självklart inga doppvärmare igång

öppna rampen och ta bort ev. täckglas för att minska tempen

lägg i vanligt grovsalt i akvariet - ca. 1 dl/ per 100 liter

köp in en bakteriekultur i en affär - överdosera gärna

sluta mata en tid (någon vecka eller så)

skall lägga till att det skall vara salt UTAN jod..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 juli 2008 21:02
Ibanez skrev:
skall lägga till att det skall vara salt UTAN jod..

Nja det har ju också jag sagt tidigare, men det lär inte vara något större problem med jod. Däremot skall man avstå från salt som innehåller klumpförebyggande medel
#8 - 9 juli 2008 23:38
uhm jag har testat nitrithalten och den är 0, anledningen till att jag fyllt på såpas med fisk så tidigt är att jag rekomenderades att späda på antalet nu medans alla är "bäbisar" så de växer tillsammans.

En sak jag inte fick svar på är, kan syrefattigt vatten återfå syre eller MÅSTE man byta vatten för att få upp syrehalten? Kanske dum fråga men jag vill vara säker.

En fråga till, sluta mat på en VECKA eller så? Shit klarar sig fisken så länge utan mat?
#9 - 10 juli 2008 04:27
andrzn skrev:
uhm jag har testat nitrithalten och den är 0, anledningen till att jag fyllt på såpas med fisk så tidigt är att jag rekomenderades att späda på antalet nu medans alla är "bäbisar" så de växer tillsammans.

En sak jag inte fick svar på är, kan syrefattigt vatten återfå syre eller MÅSTE man byta vatten för att få upp syrehalten? Kanske dum fråga men jag vill vara säker.

En fråga till, sluta mat på en VECKA eller så? Shit klarar sig fisken så länge utan mat?

En vecka utan mat är inga problem om dom är välgödda, syrehalten ökar om du sänker temperaturen och har tillräcklig ytcirkulation, det räcker att ytan krusas lite men det gäller att vattnet cirkulerar ordentligt i karet också annars blir det ju bara syrerikt i närhet av pumparna, men nej du behöver inte byta vattnet för att få upp syrehalten men det går mycket fortare så ;)
#10 - 10 juli 2008 12:26
tack för hjälpen :)
#11 - 10 juli 2008 17:21
http://users.vcnet.com/rrenshaw/do.html Hittade den här bland virrvarret länkar jag sparat. Kanske kan ge något

Annons