Syrebrist?

#1 - 17 februari 2007 17:47
Vi letar fortfarande efter anledningar till att våra fiskar inte verkar må bra. Nu har vi funderat på syrebrist... Men hur vet man om man har det? Vi har hyfsat mycket växter i karet, en hel del snabbväxande också. Ca 1/3 är planterat.

Platyna verkar må bra, f.ö. är det inte sådär. Neontetrorna står i stim, stilla, men de äter. Två av botiorna har tappat färg och ser helt mjölkiga ut, den ena har ryckningar (inte sådana den normalt har). Scalarer har dött, tre stycken på ett par veckor och den ena av de som är kvar slokar med ryggfenan. Ffa är det det att så många dör... ja i alla fall någon varje vecka. Vattnet ser ut som det är fyllt av dammpartiklar, detta har uppstått senaste veckan/veckorna.

Vi byter ca 30% varje vecka, har i Aqutan, salt och pmdd. Vi matar nu 1-2 ggr/dag med uppehåll 1 g/vecka. Temp 25, ph 7,2, nitrit 0 och nitrat 20. Var i affären igår för att köpa ammoniumtest men de hade tyvärr inga. Ville också köpa kolfilter och nitrifikationsfilter till vårt Juwel-filter, men det hade de heller inte. Är inga som köper det tydligen.

Kan det vara syrebrist? Hur vet man det i så fall, och vad gör man åt det?
#2 - 17 februari 2007 17:50
Ser fiskarna ut att andas häftigt? dvs flämtar dom? går dom upp till ytan för att hämta syre?
#3 - 17 februari 2007 17:57
Glenn skrev:
Ser fiskarna ut att andas häftigt? dvs flämtar dom? går dom upp till ytan för att hämta syre?

Nej, det tycker jag inte. Däremot har neontetrorna stått nära botten, stilla. Verkat trötta. Men de kippar inte efter andan.

Det som händer med dem en efter en är att de blir tröttare, tappar färg, drar sig undan bakom växter i flera dagar, slutar äta och slutligen dör. Ingen platy har dött ännu och ingen botia eller neontetra, men en botia lär dö idag. De som dött är: otocinclus, scalarer, plecostomus och klogroda.
#4 - 17 februari 2007 18:08
Hur mycket salt, gödning?
#5 - 17 februari 2007 18:39
Kramfors skrev:
Hur mycket salt, gödning?

Vi tillsätter pmdd normaldos 2 ggr/v. Har i salt vid vattenbyte för det vatten som ersätts, 1 tsk/50 L så det brukar bli 1 tsk Ektozon.
#6 - 17 februari 2007 18:44
Tappar färg??? Har ni kollat upp "neonsjukan"?
Den drabbar inte bara tetror...

Bara en tanke! Om den sen är rätt är en annan femma!
De flesta fiskar bleknar ju när de ej mår bra :(
#7 - 17 februari 2007 18:53
Hadde du alla dessa fiskar i 50l tex 4st scalarer?
#8 - 17 februari 2007 19:37
kan vara syrebrist,skadar ej att försöka.Köp en liten membran pump (Kostar inte mycket) och kör med den också.Neontetror tappar gärna färgen när det är syrebrist.
#9 - 17 februari 2007 20:33
rsoderberg skrev:
Hadde du alla dessa fiskar i 50l tex 4st scalarer?

180 L har vi. Vi byter däremot ca 50 L/vecka, vi sätter bara i salt för den mängden som byts.
#10 - 17 februari 2007 20:35
sucksdorff skrev:
kan vara syrebrist,skadar ej att försöka.Köp en liten membran pump (Kostar inte mycket) och kör med den också.Neontetror tappar gärna färgen när det är syrebrist.

Okej, är det så det heter... Finns i zooaffären?

Faktiskt är det botiorna som tappat mest färg. Tetrorna ser okej ut, det är bara att de är mer stilla än de varit tidigare. De blir dock väldigt pigga i samband med vattenbyte och sedan blir de trögare och trögare fram till nästa byte.
#11 - 17 februari 2007 20:39
Då låter det som du ska byta mer vatten och oftare och kanske skippa salt och gödning. Gödning innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna i för stora doser. Tillsätt gödning igen när du ser början till bristsymptom.
#12 - 17 februari 2007 21:07
_Lena_ skrev:
Då låter det som du ska byta mer vatten och oftare och kanske skippa salt och gödning. Gödning innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna i för stora doser. Tillsätt gödning igen när du ser början till bristsymptom.

Skippar saltet ett tag. Undrar om det kan vara saltet som orsakar allt? Såg just nu när jag byter vatten att det stora vita fläckar på plastskenan som går tvärs över karet. Vattnet har ibland (när det varit lite för mycket vatten i) legat emot här och nu var det alltså jättemycket saltfläckar här (smakade...) [xx(] Blir det såna fläckar om det är normal salthalt i vattnet?
#13 - 17 februari 2007 21:20
Urkk.... säger jag bara. Jag har tidigare i en annan tråd frågat om utfällningar i mitt pmdd. Förra veckan hade jag utfällningar i en av flaskorna, fick då rådet att sila det. Och idag då... en vecka senare... i alla tre flaskorna ser det ut som stora geleaktiga klumpar med trådar runt om. Som någon slags äckliga maneter i flaskorna. Definitivt inte utfällningar, garanterat något biologiskt! Den ena flaskans vätska är helt mjölkaktig också. Och detta har jag hållt på och hällt i vattnet varje vecka. Kan det vara detta som ställt till det?

I fortsättningen ska jag ta flaskor som aldrig haft socker i sig... denna gången var det sprite-flaskor, ska även koka vattnet, och sen förvara dem i kylen.
#14 - 17 februari 2007 21:40
nollställ akvariet! alltså inga tillsatser i akvariet förutom aquatan och nitrivec och se sen om du får någon förändring!
#15 - 17 februari 2007 22:09
åheim skrev:
nollställ akvariet! alltså inga tillsatser i akvariet förutom aquatan och nitrivec och se sen om du får någon förändring!

Ska bli! Om det har varit något problem med tillsatserna... hur lång tid bör det ta innan vi ser förändring i så fall?
#16 - 18 februari 2007 09:27
Om du gör ett 50% vattenbyte dessutom borde det märkas efter en vecka.

När det gäller pmdd så göder vi två gånger per vecka i vårat akvarium som är fullt med växter och som vi använder koldixidtup till. Gör inte du det så känns det som en för stor dos.
#17 - 18 februari 2007 12:11
Gjorde vattenbyte igår, det blev väl ca 40%. Idag ser vattnet ut som innan bytet... det finns t.o.m. några vita trådar i, ser ut som de som fanns i våra pmdd-flaskor. Nu är jag inne på att det kanske är mögel/svampar från pmdd-flaskorna som vi har hållt på och hällt i karet! OM vi skulle ha mögel eller svamp i akvariet - går det att få bort i så fall? Räcker det med stora vattenbyten?
#18 - 18 februari 2007 12:50
har inte orkat läsa igenom hela tråden, hur många grader är det i karet?
ju varmare det är, desto mindre syre finns det.
#19 - 18 februari 2007 13:47
Vic skrev:
har inte orkat läsa igenom hela tråden, hur många grader är det i karet?

ju varmare det är, desto mindre syre finns det.

Det varierar mellan 24,5-25 grader.

Annons