Syrebrist??

#1 - 2 september 2006 10:36
Jag har lagt märke till att mina fiskar, scalarer, praktbotior, dolkstickstetror, siamesiska algätare mfl har väldigt snabb andning och verkar stressade när akvariet är släckt. Funderar över om det skulle kunna vara syrebrist men tycker det är konstigt eftersom jag har bra cirkulation på vattnet. Ingen av fiskarna är vid ytan och snappar efter luft heller så jag vet inte...
Vet bara att dom inte ska andas så snabbt som dom gör.

Är det nån som vet vad det kan vara som är fel?

Tacksam för svar!
#2 - 2 september 2006 11:11
Det kan vara stress, men varför? Om ytrörelsen är bra och du har bra med växter borde det inte vara syrebrist iaf.
#3 - 2 september 2006 11:26
Är det på morgonen eller kvällen de "andas snabbt".
#4 - 2 september 2006 12:28
[quote=Kramfors]Är det på morgonen eller kvällen de "andas snabbt".[/quote]

Mest på morgonen och förmiddagen, men även ett tag efter att akvariet släckts på kvällen. Har lysrören på mellan 13.30 och 23.00. Akvariet är tänt nu men jag tycker inte att andningen lugnat ner sig. La också märke till att det flyter runt som jättesmå gråvita tofsar i vattnet och det är en beläggning på vattenytan. Gjorde delvattenbyte för tre dar sen så det är ju inte dags för det än heller. Vet inte vad det är...

Jag satt ju in en korkbakgrund för lite mer än månad sen och sen dess tycker jag det har strulat med akvariet hela tiden. Fiskarna mår inte bra. Jag använde silikon som är lämpat för akvarier så det borde ju inte avge nåt. Funderar på om jag ska behöva ta bort bakgrunden, men det känns ju också tråkigt. Bakgrunden borde ju inte vara problemet eller?? Kan det vara så att det är vatten bakom bakgrunden som inte cirkulerar och att vattnet i hela akvariet därför blir dåligt?
#5 - 2 september 2006 12:49
Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
Ha ljuset tänt längre.
#6 - 2 september 2006 12:52
Har du kollat pH och nitrit? Det luktar inte skumt från bakgrunden eller vattnet som står där?
Testa och gör ett 40-50% vattenbyte ändå, och se om de lugnar ner sig inom någon timme. Gör de det, så vet du vad det är i alla fall, sedan orsaken kan man ta efter det.
Bilagor:
#7 - 2 september 2006 12:53
[quote=Kramfors]Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
Ha ljuset tänt längre.[/quote]
Tidigare menar du?
#8 - 2 september 2006 14:13
Längre tid.
#9 - 2 september 2006 16:28
[quote=Kramfors]Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
Ha ljuset tänt längre.[/quote]

Jag får prova med det. Hur länge kan man ha ljuset på utan att fiskar och växter tar skada av det?
#10 - 2 september 2006 16:34
Jag kollar nitrit och ph varje dag eftersom det har strulat en del för mig och värdena har varit bra. Ph kring 7 och nitrit under 0,3 mg/l. Jag har även kollat vattenvärdena när lyset är släckt för att se om de förändras, men de är desamma.
Bakgrunden luktar ingenting, men jag har lagt märke till att det är en speciell lukt när jag öppnar täckglaset för att mata och den försvinner efter ett tag. Det luktar inte fränt och inte ammoniak utan nästan lite bränt, vet inte vad det skulle kunna vara. Det är ju iallafall nåt som inte är som det stämmer, får prova med ett delvattenbyte som du sa. Tänkte även göra rent innerfiltret för säkerhetsskull och låta ytterfiltret gå som vanligt.

Tack för svaren!
#11 - 2 september 2006 16:39
[QUOTE=alexa79]Jag får prova med det. Hur länge kan man ha ljuset på utan att fiskar och växter tar skada av det?[/QUOTE]

12 timmar.

[QUOTE=alexa79]nitrit under 0,3 mg/l[/QUOTE]

Nitriten ska inte överstiga 0,2mg/l.
#12 - 2 september 2006 17:51
Seras nitritest visar att under <0,3 är det bra.
Visst ska nitriten vara helst 0 men 0,9 mg/l nitrit är inte akut skadlig för fiskarna.
#13 - 2 september 2006 18:25
Jag har Tetratest för nitrit och mindre än 0,3 mg/l är det minsta mängd nitrit testet kan visa, och det är ju den mängd det har visat när jag testar. Är ju inte speciellt noggrannt för det skulle ju lika gärna kunna vara 0,3 i såna fall. Jag har inte fått tag tag på nåt annat test som är noggrannare, går det att beställa?
Nu har jag iallafall bytt ut nästan hälften av vattnet och fiskarna verkade ganska omgående att lugna ner sig förutom att mina tre siameser tappat färgen, den brukar i och för sig komma tillbaka ganska snabbt. Jag hade i ektozon också, stod att det kunde vara bra mot andnöd. Har ställt om timern oxå så att lyset får vara på i 11 timmar nu. Jag hoppas verkligen att det fixar sig, vill ju att fiskarna ska trivas som dom har gjort förut. Om jag blir tvungen att ta ur bakgrunden innebär det ju en himla massa stress för dom och jag vet inte hur mycket mer dom tål egentligen.
Sista fråga för tillfället. Kan det vara nå fel på bakgrunden och att den avger nåt skadligt eller att det är vatten bakom den som är stillastående och därför blir dåligt?

Tack för hjälpen!
#14 - 3 september 2006 09:41
Att man har bra ytrörelse betyder inte att man får ner mycket syre i vattnet, om man inte har syrerik luft mellan vattenytan och täckglasen.
Jag tror många gånger så har man helt enkelt dålig luftcirkulation i karet = låg syrehalt i luften som är i karet = dåligt syresättning av vattnet.

Testa att öppna upp lite i täckglasen så att du får mer frisk luft i karet.
I alla kar som vi har täckglas på kör vi med luftfilter/syresten delvis för att få in left med mer högre syrehalt = mer syre i vattnet.

Lycka till

//Calle
#15 - 3 september 2006 09:50
[QUOTE=alexa79]Jag har Tetratest för nitrit och mindre än 0,3 mg/l är det minsta mängd nitrit testet kan visa, och det är ju den mängd det har visat när jag testar. Är ju inte speciellt noggrannt för det skulle ju lika gärna kunna vara 0,3 i såna fall. Jag har inte fått tag tag på nåt annat test som är noggrannare, går det att beställa?[/QUOTE]

Ok jag förstår. Själv kör jag med JBL:s tester som är ganska exakta, men tyvärr är det inte många akvariebutiker som säljer JBL. Antagligen för att det är ett relativt nytt märke i Sverige. Men Tetra funkar säkert också.
#16 - 3 september 2006 10:53
En luftpump med syresten ger luft mellan vatten och täckglas och trycker ut den varma luften.
#17 - 3 september 2006 11:13
[QUOTE=batski]Ok jag förstår. Själv kör jag med JBL:s tester som är ganska exakta, men tyvärr är det inte många akvariebutiker som säljer JBL. Antagligen för att det är ett relativt nytt märke i Sverige. Men Tetra funkar säkert också.[/QUOTE]
Vilka fabrikat butiken har beror vanligen på från vilken grossist de köper från.
tex är de inte kund hos Gibbon så har de inte Seras.
#18 - 3 september 2006 14:01
Jag brukar ha ena skivan på akvariet uppvikt, har ett mp aquarien så det är ju inga täckglas. Tycker bara att jag inte borde behöva ha det eftersom det är två ganska stora hål på baksidan för sladdar och sånt plus att det är ca 10 cm ner till vattenytan från rampen, det borde ju bli tillräckligt med syre. Om fiskarna börjar andas snabbt igen får jag prova att ha i syresten och se om det hjälper, är ju stressande för fiskarna att göra delvattenbyte var och varannan dag.
#19 - 3 september 2006 14:15
Då är det nog något annat som spökar, för det är inte karet i sig. Har du mycket fisk i kanske?
Syresten hjälper inte mycket, utan då kommer antagligen algerna att ta över istället.
Det ligger någonstans i bakhuvudet att om något organiskt börjar ruttna, så förbrukar det syre, då tex korken eller rötter.
Själv hade jag en rot i karet på jobbet som gjorde det, men det var inga problem med syret, utan pH:t som sjönk till 3,8. Hur fiskarna överlevde är mig en gåta, och det tog lång tid innan jag hittade felet.
#20 - 3 september 2006 14:26
Varför kommer algerna att ta över istället med syresten?
Är det mycket fisk och föroreningar i filtret förbrukas mycket syre.
#21 - 3 september 2006 14:41
[quote=Kramfors]Varför kommer algerna att ta över istället med syresten?[/quote]
Fel av mig, jag har snöat in på co2 i ett annat forum och blandar ihop det[:o] .
#22 - 4 september 2006 12:40
Jag har ju lagt märke till att det är en konstig lukt i akvariet när täckskivorna varit på ett tag, svår lukt att beskriva, men ganska stark. Det luktar inte ammoniak men det kanske är nåt som håller på att ruttna. Jag har ju rätt så mycket rötter, mopanirötter, men de ska ju inte vara nå problem med dessa. I såna fall måste det vara korken som är dålig, har oxå märkt att den börjat "skiva" sig i ganska stora bitar. Jag har ju bara haft korken i akvariet i lite mer än en månad så jag tycker ändå att det är konstigt, den ska ju vara lämpad för att ha i akvarier sa dom på djuraffärn när jag köpte den.
Jag har oxå rätt så tjockt lager med grus men det ska väl inte vara nå problem med det, tänkte att det kanske kommer mycket skit mellan det och rötterna.

Jag har inte för mycket fisk så vitt jag vet, har haft samma antal i flera år nu utan att ha några problem. Problemen uppstod efter jag satt in korkbakgrunden.
#23 - 4 september 2006 13:05
Du kan inte enkelt få ut korken och istället limma den i en "låda" som du sätter bakom akvariet istället. Då får du på köpet ett bättre djup i karet.
#24 - 4 september 2006 13:47
ansjo skrev:
Du kan inte enkelt få ut korken och istället limma den i en "låda" som du sätter bakom akvariet istället. Då får du på köpet ett bättre djup i karet.

Det går säkert men blir en del bök. Det är ju en del silikon som sitter bakom fast det går väl i och för sig att skrapa bort med rakhyvel. Känns bara lite tråkigt att plocka ur den då måste jag ur med fiskarna igen och jag vet inte hur mycket stress de tål, har ju varit en del strul sen jag satt i bakgrunden.

Om jag nu tar ut bakgrunden och limmar fast den i en låda bakom, är det bara att jag använder silikon på kanterna då till lådan för att få fast den bakom akvariet, eller hur ska jag göra?
#25 - 4 september 2006 14:40
Du fäster inte lådan, utan har den lös om det går.
Även om det stressar fiskarna att göra om allt igen, så är det nog bättre än om de lider av syrebrist[:o] .
#26 - 4 september 2006 16:31
ansjo skrev:
Du fäster inte lådan, utan har den lös om det går.

Även om det stressar fiskarna att göra om allt igen, så är det nog bättre än om de lider av syrebrist[:o] .

Jo och jag har bestämt mig för att ta ur bakgrunden nu. Synd bara för det är himla snyggt att ha den i karet. Jag har funderat på att sätta fast en spegel på baksidan istället (om det inte går att använda korkbakgrunden nå mer) borde ju bli ett bra djup då, och jag har ju rätt så mycket växter dessutom. Enklaste sättet att ta bort korkbakgrunden borde väl vara med rakblad och sen aceton för att få bort silikonresterna?

Tack för all hjälp!
#27 - 4 september 2006 18:37
Skriver igen nu...läste en tråd om att svart rådasand kan vara giftig för fiskarna eftersom den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Nu är det så att jag i samband med monteringen av korkbakgrunden även blandade i svart rådasand (ganska grovkornig) i min vanliga sand. Kan det vara det som är problemet?? När jag kollar vattenvärdena är det ju okej men jag har fortfarande en skum lukt i karet och en blåaktig beläggning på ytan.
#28 - 4 september 2006 23:47
alexa79 skrev:
Jag har funderat på att sätta fast en spegel på baksidan istället (om det inte går att använda korkbakgrunden nå mer) borde ju bli ett bra djup då, och jag har ju rätt så mycket växter dessutom.

Men då kommer du att se dig själv i spegeln varje gång du tittar in i akvariet [:o] Och i fall du har några revirhävdande fiskar kan de bli stressade i fall de tror att spegelbilden är en rival som simmar på andra sidan glaset.
#29 - 5 september 2006 07:01
batski skrev:
Men då kommer du att se dig själv i spegeln varje gång du tittar in i akvariet [:o] Och i fall du har några revirhävdande fiskar kan de bli stressade i fall de tror att spegelbilden är en rival som simmar på andra sidan glaset.

Det är ju sant, tänkte inte på det. Finns det nån annan bakgrund som man kan ha på utsidan bak som ser bra ut då, vill inte ha nåt inuti eftersom det strulat så himla mycket med korkbakgrunden. Jag har haft stenmotiv på planch men tycker dom är tråkiga, blir inte så verklighetstroget. Ser det bra ut att ha en ganska mörkblå bakgrund bara? Jag har marine glo längst bak i karet så det kanske blir snyggt
#30 - 5 september 2006 07:34
Själv har jag den blå bakgrunden i mina kar. Har inte satt fast dem med olja, utan tejpat fast dem mot ramen som går runt karet och då blir den nästan blåsvart till färgen, det lilla som syns.
#31 - 5 september 2006 07:53
alexa79 skrev:
Skriver igen nu...läste en tråd om att svart rådasand kan vara giftig för fiskarna eftersom den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Nu är det så att jag i samband med monteringen av korkbakgrunden även blandade i svart rådasand (ganska grovkornig) i min vanliga sand. Kan det vara det som är problemet?? När jag kollar vattenvärdena är det ju okej men jag har fortfarande en skum lukt i karet och en blåaktig beläggning på ytan.

Det blåaktiga, är det inte en oljehinna?
Det kan komma i samband med vissa foder.

När vi för längesedan hade en kortbit i ett akvarium, så luktade det ganska konstigt:(

//Calle
#32 - 5 september 2006 07:57
ansjo skrev:
Själv har jag den blå bakgrunden i mina kar. Har inte satt fast dem med olja, utan tejpat fast dem mot ramen som går runt karet och då blir den nästan blåsvart till färgen, det lilla som syns.

Snyggt...kanske vore ett alternativ, är ju inte speciellt krångligt att fixa.
#33 - 5 september 2006 08:02
Det blåaktiga, är det inte en oljehinna?

Det kan komma i samband med vissa foder.

När vi för längesedan hade en kortbit i ett akvarium, så luktade det ganska konstigt:(

//Calle

Matar mest med artemia och räkmix, inte alls mycket fling som kan ge en hinna på vattenytan.

Jag har luktat på korken men jag tycker inte att det är den som luktar, men det kanske är det iallafall. Lukten kommer ju när jag har haft täckskivorna på ett tag, en ganska frän lite bränd doft. Kommer du ihåg hur det luktade ur ditt kar eller är det för längesen?
#34 - 5 september 2006 10:15
alexa79 skrev:
Jag har haft stenmotiv på planch men tycker dom är tråkiga, blir inte så verklighetstroget. Ser det bra ut att ha en ganska mörkblå bakgrund bara? Jag har marine glo längst bak i karet så det kanske blir snyggt

Personligen tycker jag inte att blåa bakgrunder i sötvattensakvarier är särskilt verklighetstrogna. Jag har en plansch med stenmotiv som jag hittade på Hornbach och som jag tycker funkar bra.

Annons