syrebrist?

#1 - 24 november 2005 11:30
Så här är läget:
Håller på att få tapetserat i lägenheten, och därför har jag flyttat mitt malawikar och endast fyllt det till hälften eftersom det snart skall flyttas igen.
Problemet med detta är att min syrepump är för hög och därför har jag inte den igång.
Däremot har jag en cirkulationspump på 750L som är igång.
Räcker det till att syresätta ca 190L vatten i ett par dagar (ca.3)
eller måste jag hitta på något annat?
vill helst inte fylla karet helt pga. vikt på mitt golv och pga. det skall flyttas tillbaka snart igen och då ska jag tömma det helt samt rengöra det.
skulle uppskatta lite svar.
#2 - 24 november 2005 12:47
absolut inga problem! syre pump fyller dessutom ingen större funktion förutom en estetisk funktion (om man alltså gillar bubblorna)
#3 - 24 november 2005 13:13
Vad menar du med syrepump? Luftpump eller? För jag gissar att du inte ha syrgas till karet. Och den borde ju ändå vara trycksatt om du skulle ha det. Men luft pumpen brukar ju stå utanför karet.
#4 - 25 november 2005 06:11
jag menar innerfilter. ursäkta slarvigt utförd text.
#5 - 25 november 2005 09:25
[QUOTE=Heliko]jag menar innerfilter. ursäkta slarvigt utförd text.[/QUOTE]

Hmm, eftersom Filtret är avstängt har du inga nitifieringsbakterier som tar hand om ammoniak och nitrit. Det är inte bra. Nitrit är ju som du säkert vet dödligt giftigt för fiskarna. Vidare, eftersom nitrifieringsbakterierna har dött nu när filtret är avstängt kommer en hel ny cykel att påbörjas när du sätter igång allting (du bör även rengöra filtret grundligt den här gången för att få bort de döda bakterierna). Det blir som att starta ett helt nytt akvarium.

Så du bör köra med Nitrivec, mata sparsamt och skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på situationen.

Hoppas fiskarna klarar sig! Lycka till!

Annons