Håller med Kensa (som nästan alltid)!
Det är en myt och en gammal sådan att man får in syre via luftbubblor i vattnet med en så kallad syresten. För det första är det inte syre man pumpar ned i vattnet utan luft. Luft består av ungefär 21 % syre, 78 % kväve och 1 % andra gaser. Så logiken borde vara att kalla det kvävestenar! Eller bättre luftstenar. Syre kommer in i vattnet på 2 sätt. Via gasutbyte vid ytan och fotosyntes från växter och alger. Det senare fungerar bara när det finns ljus.
Gasutbytet vid ytan fungerar bättre ju större ytan är. Om vattnet står still tenderar ytvattnet att innehålla mer syre än det vid botten. Detta beror i princip på 2 saker. Bakterie aktivitet i bottenmaterialet som förbrukar syret och fotosyntes via svävalger vid ytan + det nämnda gasutbytet.
En pump eller en luftsten skapar cirkulation i vattnet så det syrerika vattnet från ytan kommer ned till botten och vice versa. Oftast men inte alltid gör en pump ett bättre jobb än en luftsten.
En annan myt är att växter förbrukar en massa syre under natten så det blir syrebrist. Det är faktiskt så att det är bakterier och till viss del fiskar som förbrukar syret under natten då växterna inte producerar det därför kan det bli syrebrist i ett överbelastat akvarium fullt med växter.
Nehej du, nu tänker jag allt anmäla avvikande mening. Vill du säga att luftstenar är onödiga eller ineffektiva så må väl det diskuteras men påstår du att de inte kan tillföra syre, då är du ute och cyklar.
Olika ämnen kan ju passera från luft till vatten och intressant för hur effektivt utbytet blir är ju då bland annat ytan, hur effektiv omrörningen är och tidsfaktorn. Att bubbla gas genom en vätska är en bra metod att få en övergång, det används i bland annat laboratorier. Anledningen till att man bubblar igenom gasen är att ytan blir stor, mycket större än vid vätskeytan, att det blir effektiv omrörning och att det hela tiden tillförs ny gas. Precis som man vill ha det alltså.
Det kommer att tillföras syre med genomluftning, det är lika mycket syre i den luft som man bubblar igenom som i den vid ytan, och är jämförliga halten syre i vattnet lägre än i luften så kommer syre att gå ut i vattnet. Är det syreöverskott i vattnet så kommer luftningen i stället att driva ut syre, precis som man kan driva ut koldioxid (vilket inte alltid är lyckat) och ammoniak (vilket nästan alltid är önskvärt). Halterna går mot en jämvikt och ju effektivare man får kontakt mellan luft och vatten, ju bättre övergång blir det.
Vanliga luftstenar är dock inte optimala. Visserligen får man en stor yta men bubblorna rör sig rätt fort och det går att göra det hela bättre. En luftsten av lindträ ger långt mindre bubblor som ger ohyggligt mycket större yta per luftvolym, bubblorna rör sig inte lika fort mot ytan heller så det ger längre tid. Allra bäst effekt får man av de mycket små bubblor som används i saltvattensskummare, det ger en mycket effektiv syrsättning och även en effektiv utdrivning av ammoniak vilket är kritiskt i saltvatten där högt pH skjuter jämvikten mellan ammonium och ammoniak mot den senare.
Roar man sig med att räkna så blir ytan för gasutbyte mycket större redan med en gammaldags vanlig luftsten än den vid vattenytan, med bättre metoder som ger mindre bubblor blir skillnaden enorm, till fördel för genomluftningens effektivitet.
Jag har en syremätare så jag har testat sånt här och helt klart ser jag att har det uppstått syrebrist av nån anledning så är det effektivaste sättet att snabbt lösa problemet att lufta med små bubblor. Det löser problemet fortare ä enbart ytcirkulation. Det händer ju att jag kan få såna problem, t ex om en kylare lagt av, och då är genomluftning en bra metod att lösa problemet. Jag ser att mindre bubblor är effektivare än stora. Eftersom de mindre bubblorna rör sig saktare och därmed ger sämre cirkulation så motbevisar detta att effekten av luftstenen bara skulle handla om omrörning vid ytan.
Däremot tycker inte jag att genomluftning numera behöver ses som nån standardlösning. Det är bra som nödåtgärd när nåt gått åt h-e, har det uppstått syrebrist så är det bra att ha en luftpump tillgänglig för att klara krisen. Det är också bra i vissa situationer, typ överbeläggning. Jag ser ju att det är nästan nödvändigt med genomluftning för att jag skall få hem fisk från västkusten i bra skick, skillnaden mellan genomluftning och inte är dramatisk, stora problem eller inga problem alls.
För vanliga hemakvarier i någorlunda balans känns däremot genomlutning som lite väl mycket 70-tal. På den tiden körde vi genomluftning som standard till allt men numera finns det bättre sätt att hantera akvarier, det är lite åt hållet att det är ett tecken på att man gjort nåt fel om man behöver genomluftning. Vilket inte innebär att man skall låta bli det om det behövs, det kan rädda många fiskar i trängda lägen.
Det är ingen myt att växter förbrukar syre på natten, det gör de. Inga våldsamma mängder men dock effekten finns där och det drar ju så att säga åt fel håll även om det väsentliga ju är att de slutar att producera ett överskott på syre.