Syre Fattigt?

#1 - 23 juli 2004 01:00
Hej har en fråga angående "syret" i karet....
Har ett 310 L kar, till detta andvänder jag Eheim 2226 det ska kunna andvändas upp till 350 L....nu kommer frågan, varför har alla fiskar helt plötsligt börjat gå upp till ytan,,, och börjat andas "tungt" som att det är syre fattigt vatten,,, det är bra rörelse på ytan har rensat filtret och bytt vattnet nyligen,,vad kan detta beteendet bero på och hur ska jag få tilbax "balansen" igen?
Är det så att man ska behöva ett innerfilter också?
Kan tilläggas att jag startade karet för ca 6 månader sen.

Då var det inga som helst problem,,,
MVH Nemo
#2 - 23 juli 2004 08:20
har rensat filtret och bytt vattnet nyligen

Det kan vara just det som är problemet. Gjorde du detta samtidigt? Kanske du körde med en slamsug i bottenmaterialet också? Isåfall kan du ha städat ur så stor mängd nedbrytarbakterier ur akvariet att du fått en nitritspik, har du kollat det värdet?
#3 - 23 juli 2004 11:28
Hej Tant ...jag ska sticka ner till Zoo butiken nu och kolla värdet ,,jag rensa filtret o slamsög bottnen samma dag ,,därför att jag bytte sanden den dagen, men jag lämnade lite "smuts" kvar för att inte rubba bakteriefloran balansen i karet,,, men verkar ha lyckats med detta ändå visst...vad göra nu =S , ner och köpa nånn vätska och hälla?
#4 - 23 juli 2004 11:33
Jepp... köp Nitrivec och ett nitrittest (ej stickor). Gör ett 50% vattenbyte och sedan 10 % vattenbyten med ca 4 timmars mellanrum tills du fått ner nitritet till nära 0 i alla fall. Sedan kör du på med Nitrivec enligt flaskan....
Detta är under förutsättning att du har en nitrittopp, men det förutsätter jag nästan med tanke på vad du gjort med karet. Det hade varit bättre att rensa filtret några dagar innan och sedan låtit det gå i karet tills du skulle börja byta botten. Då skulle du ha kört det i en hink med vatten... men nu är det så här och du har nog bråttom med åtgärderna....
#5 - 23 juli 2004 12:01
ok ska fixa det direkt tack för svaret! =)
#6 - 23 juli 2004 12:04
Om du inte varit till djuraffären än så ta upp ett vattenprov ur karet i en burk, gör sedan 50% vattenbyte innan du far iväg... Nitritförgiftning kan gå fort!!! Särskilt om de redan hänger vid ytan...
#7 - 24 juli 2004 13:38
Hej ,, jag var iväg o testade vattet och dom sa att det inte var så farligt mycket nitrit i vattnet ,,men att det fanns lite.
Dom sa precis som du att man ska göra ett 50% vatten byte.
Sen sa dom att det skulle räcka med att göra 2 mindre vatten byte till, 2 dagar i rad sedan testa vattet igen,,om inte det skulle hjälpa skulle jag köpa nitrivec....
Jag ser redan nu att efter 2 vatten byte att fiskarna börjar komma tilbax till sin "gammla form" =) dom simmar inte längst med ytan o chippar efter luft,
#8 - 24 juli 2004 14:07
Bara lite nitrit är egentligen för mycket, man ska sträva efter att hålla det på 0. Om jag vore du så skulle jag köra Nitrivec i vilket fall, det är väldigt stressande för fiskarna att utsättas för nitrit... som om du skulle måsta vistas i ett rum med giftig gas i större eller mindre mängder....
Lycka till med fiskarna nu!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 juli 2004 14:21
Om det är nitrit så brukar inte fiskarna stå vid ytan och snappa efter luft utan istället en bit ner i akvariet.
Vid ytan brukar de stå om det är syrebrist.
#10 - 24 juli 2004 15:16
ska åka till zoo butiken imorn o inhandla nitrivec...
men nu är fiskarna som vanligt igen det var ksk dom nya Rödsebrorna som jag köpte förra veckan som var extra känsliga vid vatten bytet från butiken till mitt kar där hemma ,,,
jag tycker att eheim 2226 ska räcka till ett 310 L ?? ksk har fel
tack o hej MVH
#11 - 24 juli 2004 15:22
Personligen anser jag att Hobby Nitrit Killer är effektivare än Sera Nitrivec.
#12 - 24 juli 2004 15:28
aldrig hört om hobby nitrit killer innan men kan fråga dom i butiken om det ,,,bara det funkar så nöjer jag mig =)
#13 - 24 juli 2004 15:30
Bra Fohrman att du avlivar en myt, jag har inte vågat skriva det med risk för att bli ännu mer idiot förklarad, fiskar som är nitritförgiftade går till botten efter en tid för att spara sina sista krafter.
Vid nitritförgiftning kan inte blodet ta upp syre, så att snappa luft hjälper inte, en fisk som varit nitritförgiftad kan ha så förstörda röda blodkroppar att den aldrig riktigt repar sig, det kan också uppstå skador på gälarna som äventyrar fisken framtid.

Annons