Syre eller luftbubblor?

#1 - 2 januari 2010 12:28
Hejsan Zoopet
Många akvarium idag drivs med cirkulationspumpar gömda bakom någon forma av bakgrund. I dessa akvarium ser man en kraftig ström i vattnet men inga syrebubblor. Behövs det inte tillsättning av syre i akvarium igentligen? Är luftbubblorna enbart av kosmetisk karraktär?

God fortsättning på 2010
#2 - 2 januari 2010 13:25
Vattnet syresätts i huvudsak av rörelsen i vattenytan, har jag lärt mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 januari 2010 13:49
Bubblorna fyller funktionen att de driver ut CO2 ur akvariet (vilket är dåligt ur växternas synpunkt) och när de når vattenytan så rör den sig något och detta ger ett något syrerikare vatten (finns dock många bättre metoder för detta)
#4 - 2 januari 2010 14:33
Bättre metoder? Berätta mer,,,,vill veta ännu mer om detta.
Hustrun gillar akvariumen, men inte bubblandet om natten :P
#5 - 2 januari 2010 14:35
Strunta i bubblandet och rikta filtret så det blir vågor på ytan.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 januari 2010 14:59
På de flesta cirkulationpumpar kan man rikta själva utblåset upp mot vattenytan så att ytan sätts rejält i rörelse
Bilagor:
#7 - 2 januari 2010 15:26
Vad jag förstått som behöver man knapp skapa vågor på ytan, det räcker att vattner rör sig och jag var för ett tag sedan på södermalms akvarieaffär där han har en rejäl odling och där är vattnet helt stilla utan pump och enligt honom utbyter vattnet syre med luften så fort balansen av syrehalt skiljer sig. antar att det beror lite på hur mycket fisk man har och deras syrebehov?!?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 januari 2010 15:57
Dre skrev:
antar att det beror lite på hur mycket fisk man har och deras syrebehov?!?

Ja det varierar mellan mycket olika arter - har man speciellt syrekrävande arter bör det vara rejält fart på ytan. Har man arter som inte är så syrekrävande kan det var mycket lugnt.

Dessutom - ju större vattenytan är - desto större är syreutbytet
#9 - 2 januari 2010 16:45
Börjar förstå sammanhanget med vatten vs. syre och fisk. Tack för hjälpen
#10 - 3 januari 2010 05:24
Dre skrev:
Vad jag förstått som behöver man knapp skapa vågor på ytan, det räcker att vattner rör sig och jag var för ett tag sedan på södermalms akvarieaffär där han har en rejäl odling och där är vattnet helt stilla utan pump och enligt honom utbyter vattnet syre med luften så fort balansen av syrehalt skiljer sig. antar att det beror lite på hur mycket fisk man har och deras syrebehov?!?

Har inte södermalms prunkande växtkar som dagtid förser dom små firrarna med syre? Att stillastående vatten automatiskt skulle börja syresätta sig själv låter som gaiasmörja!
#11 - 3 januari 2010 12:21
Ungefär som jag ursprungligen sade - ytrörelse har en positiv inverkan på syreomsättningen ; )
#12 - 3 januari 2010 14:02
Men visst borde kraftig ytrörelse "vågor" driva ur mycket koldioxid från akvariumet också?
#13 - 3 januari 2010 14:06
Bara undrar, finns det någon anledning till att man vill driva ur Co2 från vattnet, jag menar, har det någon positiv effekt?
#14 - 3 januari 2010 14:14
Koldioxid vill du ha i vattnet då detta är mumma för växterna.
#15 - 3 januari 2010 14:17
zoomi skrev:
Bara undrar, finns det någon anledning till att man vill driva ur Co2 från vattnet, jag menar, har det någon positiv effekt?
Om du har mycket fisk i ett kar helt utan växter så har det en viss positiv effekt!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 3 januari 2010 16:24
zoomi skrev:

Nej jag tycker väl inte det - man har man inga växter i akvariet spelar det ingen roll.

Annons