syre

#1 - 20 januari 2005 21:07
hur länge klarar sig fiskarna utan syre?
tror ni det går bra till i morgon, stängde den vid ca 21...
ska rengöra det i morgon...
#2 - 20 januari 2005 21:36
Vad stängde du? Fiskarna klarar sig inte mer än 10 sekunder utan syre, sen dör dom.
MVH
Magnus
#3 - 20 januari 2005 21:44
jag menar naturligtvis pumpen? hur klarar sig de annars vid strömavbrott?
#4 - 20 januari 2005 21:58
Dom klarar sig på det syre som finns i karet. Utan syre dör alla organismer.
MVH
magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 januari 2005 22:15
HUr länge fiskarna klarar sig utan syresöttning är omöjligt att svara på eftersom det beror på så många faktorer som vilka fiskar du har och hur stora de är, hur mycket du matar, hur du har skött vattenbytena, hur stort akvariet är, hur mycket växter du har i akvariet och vilka växter etc. etc. - men nog vill det rätt mycket till frö att fiskarna skall dö pga avstängd pump ett halvt dygn.

Sen kan man ju förstås undra varför man inte gör ren pumpen när man stänger av den - inte ens det krångligaste filter tar väl mer än 15-20 minuter att rengöra.
#6 - 20 januari 2005 22:27
[QUOTE=Kjell Fohrman]HUr länge fiskarna klarar sig utan syresöttning är omöjligt att svara på eftersom det beror på så många faktorer som vilka fiskar du har och hur stora de är, hur mycket du matar, hur du har skött vattenbytena, hur stort akvariet är, hur mycket växter du har i akvariet och vilka växter etc. etc. - men nog vill det rätt mycket till frö att fiskarna skall dö pga avstängd pump ett halvt dygn.

Sen kan man ju förstås undra varför man inte gör ren pumpen när man stänger av den - inte ens det krångligaste filter tar väl mer än 15-20 minuter att rengöra.[/QUOTE]

Här får jag nog hålla med. Synd att fiskarna ska behöva gå så länge utan pump när det inte behövs...
#7 - 21 januari 2005 08:17
det var för att jag flyttade över fiskarna i ett annat kar, och det fattades vatten i det bigga, men jag trodde inte pumpen skulle gå igång med för lite vatten, men det gjorde den... så nu är det frid och fröjd, de har haft syre i natt...satte igång den....
så jag var ingen latis...
#8 - 21 januari 2005 08:41
[QUOTE=mozarella]det var för att jag flyttade över fiskarna i ett annat kar, och det fattades vatten i det bigga, men jag trodde inte pumpen skulle gå igång med för lite vatten, men det gjorde den... så nu är det frid och fröjd, de har haft syre i natt...satte igång den....
så jag var ingen latis...[/QUOTE]

Ahhh... Låter Kanoners :)

Annons