Synspillum

#1 - 6 januari 2002 19:51
Inhandlade igår två C.Synspillum. Hur lång tid tar det innan dom får sin imponerande pannknöl? Blir dom mer guldskimmriga när dom blir större? Chichlasom rules!

Butter
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 januari 2002 08:51
Hej David,
Det var så länge sedan som jag hade denna fisk att jag inte kommer ihåg hur lång tid det tog innan hanen fick en rejäl puckel. Det var dock åtskilliga år.
Numera heter den Amphilophus citrinellus, eftersom den för några år sedan flyttades från Cichlasoma-släktet. Du hittar den i artbeskrivningen här på zoopet.
Vad gäller den gula färgen fick de exemplar jag hade det ganska tidigt (6-9 cm).
Jag kommer dock ihåg ett inlägg på www.ciklid.se för rätt så länge sedan om att det fanns olika varianter ute på marknaden, eller om det nu var någon annan "Cichlasoma" som felaktigt såldes som citrinellum.
Gå gärna in på ciklid.se och använd deras sökmotor i forumet så hittar du nog en del information.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman

#3 - 7 januari 2002 09:18
Kjell, jag menar Paratheraps synspilum , skrev fel tidigare, inte Red Devil. Red Devil har väl aldrig hetat synspilum, bara crintellum, eller?

Butter
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 januari 2002 10:07
Hej igen David,
Uppenbarligen börjar man bli gammal när man inte längre kan läsa, eller så är det hjärnan som inte fungerar så tidigt på morgonen, sorry.
Har tyvärr inte heller någon större erfarenhet av P.synspilum. Hade ett par för ca. 20 år sedan som jag tog några kullar av. Paret införskaffade jag dock i vuxet tillstånd, vilket gör att jag inte vet mycket om när de får knölen. "Min" hane hade väl inte direkt heller någon värstingknöl, utan den var ungefär som den hane som är på fotot i artregistret.
Generellt sett utvecklar de dock knölarna rätt sent.
Färgerna på det par jag hade hade lite mindre svart än hanen har i artregistret.
Hoppas att någon annan som läser detta har dragit upp denna fisk så de kan ge dig närmare besked.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 januari 2002 16:24
Fel på namn igen.
Detta var uppenbarligen inte min fråga, eftersom jag hade fel på namnet igen.
Som alla kunnat läsa i senaste numret av Ciklidbladet heter den numera "Vieja synspila". Det kan man ju tycka att jag borde veta eftersom jag är redaktör för Ciklidbladet, men minnet blir uppenbarligen bara sämre och sämre för varje dag.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons