Synpunkter på sammansättning

#1 - 9 mars 2004 23:31
Sätter ett nytt 630 liters sydamerika. Tänker mej följande sammansättning
15 st marmorbilbuk Carnegiella strigata
10 st drottningrasbora Rasbora espei
6 st skalar altum Pterophyllum altum
6 st svarta Pterophyllum scalare
6 st koi Pterophyllum scalare
6 st rökslöj Pterophyllum scalare
6 st mosaikcorydoras Corydoras haraldschultzi
1 par röda dvärgciklider Apistogramma hongsloi
1 par fjärilsciklider Mikrogeophagus ramirezi
1 par bolivianska fjärilsciklider Mikrogeophagus altispinosus
1 par zebrapleco L46 eller L98
1 par L255/L34
1 par L204/L134

Mycket rötter som avskiljer i akvariet, synpunkter?
#2 - 10 mars 2004 00:29
Hej

Ska du ha ett rent sydamerika får du ta bort rasbororna, för de kommer från Thailand. Se´n tycker jag antalet scalarer verkar en aning för stort. Och det är heller ingen idé att köra med så många olika varianter, för de kommer att para ut härs och tvärs, även med exemplar av andra varianter, så du lär få en del yngel som inte är renrasiga. Och vill det sig riktigt illa, så parar några av de vanliga ut sig med altumen. Jag skulle nöja mig med 6-8 scalarer, av en och samma färgvariant. Helst då vildformen, eftersom den enligt min mening är klart snyggast, och gör sig bäst i ett biotopakvarium. Du kanske t.o.m bara ska köra med 6-8 altum? Jag tror inte altumen kommer att trivas med så många andra scalarer i samma akvarium. Och det lär bli en del slagsmål.

MVH Micke
#3 - 10 mars 2004 03:59
hmmm, har la för mig att man inte lyckats odla Altum än eller?...
som svar på Micke A´s inlägg...

men håller med, många skalarer bliré .. 10 skulle jag nöja mig med...
#4 - 10 mars 2004 07:04
Jo man har lyckats odla Altum, Du kan ju sattsa på PeruAltum väldigt fina fiskar men inte lika krävande som Altum.

/Sippe [:-23]
#5 - 10 mars 2004 07:43
Visst har man lyckats odla altum, en eller möjligtvis två gånger. Däremot så tror jag inte att det någonsin förekommit lek mellan altum och vanlig scalare. Om du skulle få yngel på en kombination altum/vanlig scalare så lär det inte vara så allvarligt, jag köper hela kullen :). Peru altum är en helt vanlig viltfärgad scalare. Jag tycker som andra att du skall satsa på en sorts scalare och då en viltform. Jag skuklle köra med alum. Sen kan du byta ut asiatiska rasboror mot sydamerikanska citrontetror.
MVH
Magnus
#6 - 10 mars 2004 07:48
enligt lite amerikanska forum så har faktist altum och "vanlig" scalare korsats vid ett flertal tillfällen, men sen är väl frågan hur mycket man ska lita på jenkare =)

PS.

Sen så har altumen nu odlats säkert 10+ gånger MEN det är fortfarande låååångt ifrån vanligt om man tänker på hur många som faktist håller altum.

DS.
#7 - 10 mars 2004 08:13
OKI, jag är väl kanske lite dåligt uppdaterad.
MVH
Magnus
#8 - 10 mars 2004 08:16
Se till att få tag på vildfångade fjärilsciklider.. Dom odlade är störda i sitt föräldrabeteende... Eller varför inte skaffa fler bol. fjärilar, mkt bättre, lever längre, inte störta i beteendet osv..

#9 - 10 mars 2004 13:58
Hej

Tja, jag vet exempel på ciklider som varit släkt på betydligt längre håll än altum och vanliga scalarer, som har korsat sig, så det är nog inget konstigt med det. Korsningar mellan olika arter ska man alltid försöka undvika, eftersom man till slut riskerar att förstöra populationen i fångenskap, man vet inte vad det är man har. Är det en äkta altum? En vanlig scalare? Eller en korsning? Och eftersom det mig veterligen inte förekommer stamtavlor för fiskar, så lär det bli svårt att hålla reda på. Men som sagt, 6-10 altum, eller vanliga scalarer, skulle jag köra på. Altum är ju "något" dyrare än de vanliga, men jag antar att det inte är något problem, med tanke på antalet du hade tänkt dig från början.

Se´n håller jag med om att du borde kanske ha fler bolivianska fjärilar, och strunta i de vanliga. Dels av anledningarna som redan nämnts, men också för att det ser bättre ut med fler av en art, än färre av många arter. Ser inte så plottrigt och rörigt ut då. Tyvärr så känner jag att jag har lite väl många arter, och borde göra mig av med en del.

Vad det gäller tetror, föreslår jag rosentetror, eller dolkstickstetror. Eller kanske svarta fantomtetror.

MVH Micke
#10 - 10 mars 2004 14:09
Ja de räcker med 2 par alltum och ta bort rasborerna,de samma med dvärgcikliderna ta bort ett par så dom inte tränger ut varandra.Ta ett stimm rosentetra i stället.
#11 - 13 mars 2004 11:07
för att runda av tråden så finns resultatet i bilder på min zoon
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=167606&gid=171286
4 altum
5 scalarer
16 röda fantomtetror
8 fjärilar
10 sterbai
2 panaqer
#12 - 14 mars 2004 14:31
Mycket snyggt!

Annons