Synodontis Ocellifer

#1 - 20 december 2007 11:37
Någon som kan fylla på min kunskapsbank om denna vackra mal? I djuraffären sa killen att den kunde vara ganska agro (mot samma art och andra Synodontisar), men det jag hittar på nätet säger att det är en ganska fredfull mal.
Storleken på nätet skiljer oxå massor..

Någon som har/har haft en som kan fylla på med fakta. Den vackra stackaren ser inte alls ut att trivas i sitt kar på Djuraffären (han är 15 cm, karet är 60 liter) och en svag förhoppning att han kan funka hos mig infinner sig... :(
#2 - 20 december 2007 12:47
De äter gärna småfisk, så om du har fiskar den kan få in i munnen i ditt 375 liters sällskapskar så lär den inte passa något vidare där. Den skulle även funka helt ok ihop med malawis, men det karet ni har med malawis är lite för litet. Den skall helst ha åtminstone 250 liter.
#3 - 13 januari 2008 18:55
Med dina ord försökte jag lägga saken på hyllan. Tyvärr fanns han kvar i veckan när jag var i butiken och jag fastnade ju där framför igen.. *suckar*
Han är så vacker att det gör ont, bannemig!

Nå, har återigen tagit upp sökandet efter information om denna vita varelse. Problemet är att meningarna går isär nåt galet. En del siter (utländska) säger attd en kan bli upp emot 50 cm och att den inte rör fisk. På svenska siter är det 20 cm som gäller. Det gör ju inte saken lättare!! Det jag iaf är på det klara med är att malen trivs under de förhållande som finns i karet (pH, hårdhet, temperatur, växtlighet och sand m.m.).
Glösbanden är minst i mitt kar och de är vuxna. Givetvis trist om de skulle bli mat, men... *Suckar igen* Lite svårt att avgöra hur stor mun han har.. Hur fort växer de? Ytterligare en fråga som är svår att hitta nåt svar på.

Sambon ska utöka storleken på sitt kar nu, men han har ju en synodontis (njassae). Snart två. Dessutom tvivlar jag på om han blir så glad om jag stoppar ner en ocellifer i hans kar... :D

Så länge herr Gibbiceps finns i burken lär jag ju iaf avvakta. Men finns ocellifern kvar sedan, så är jag sååååå sugen på att ta med honom hem!
#4 - 14 januari 2008 17:30
Om han ska utöka storleken, kan väl du ta det gamla och ha ocellifern i det? Om man kollar på din zoon står det ju ett 540 tomt, är det det som är det gamla ?:confused: Vore ju perfekt för honom/henne. :)

När de är små växer de synodontisar jättefort, men tillväxten lär avta med åldern.

Tror inte den hade bråkat med en gibbiceps, mina synodontisar (njassae) struntar blankt i L-malarna.
#5 - 14 januari 2008 17:49
Ehum.. *S* 540 är det nya karet.. Som vi nu ska slåss om att få sätta upp! :D
Det mest logiska är att jag tar det, med tanke på skalarerna och att jag har fiskar som rör sig på alla nivåer i karet. Men vi är överens om att mina "glidare" ska vara kvar i vardagsrummet och isf måste vi flytta 375 liters och göra plats till 540 liters.. I-landsproblem? :D

Nåväl, tillbaka till ocellifern.
Om jag tar med måttband och ber om att få mäta munnen på honom..? ;) Det jag funderar på mest är alltså glupskheten på fiskar. Och att han inte tänker bli 50 cm lång (som det står på utländska sidor). Gibbicepsen bor ju bara här tillfälligt och har förhoppningsvis hittat nytt hem idag (man ska inte ropa hej förrän..). Att jag vill avvakta till han är borta beror mycket på övriga fiskbeståndet. Det känns trångt att stoppa ner en stor mal till i karet.

Men om jag säger till sambon att jag måste ha 540-literskaret för annars trivs inte min ocellifer? Kan kanske funka.. He he.
Att stoppa ner ocellifern i hans malawi går han aldrig med på. På tal om njassae; han är rätt trakasserande på ancistrusarna som går i malawikaret för att bekämpa kiselalgerna... *S* Han är för övrigt rätt pigg på att jaga den flesta fiskarna i karet. Utom "Big Boss", den största goldenhanen. De två delar grotta!

Jag vill gärna lita på GOC och det de skriver om storleken.. Jag vill inte ha en monstermal på 50 cm.
#6 - 15 januari 2008 09:23
lili76 skrev:
Att stoppa ner ocellifern i hans malawi går han aldrig med på. På tal om njassae; han är rätt trakasserande på ancistrusarna som går i malawikaret för att bekämpa kiselalgerna... *S* Han är för övrigt rätt pigg på att jaga den flesta fiskarna i karet. Utom "Big Boss", den största goldenhanen. De två delar grotta!

Jag vill gärna lita på GOC och det de skriver om storleken.. Jag vill inte ha en monstermal på 50 cm.

Åh fasen, jag har inte märkt av något sådant, och de samsas med fyra L-malar. Kanske är det för att alla har plats i burken...de finns skravel nog för alla i den. Men kanske de blir mera aggresiva när de blir stora? Men men, den som lever får se. :)
#7 - 15 januari 2008 09:35
Jens A. skrev:
Åh fasen, jag har inte märkt av något sådant, och de samsas med fyra L-malar. Kanske är det för att alla har plats i burken...de finns skravel nog för alla i den. Men kanske de blir mera aggresiva när de blir stora? Men men, den som lever får se. :)

Han är ju inte "dum" vid de andra, bara har som hobby att sätta fart på dom... :D Ancistrusar flyttar inte sig så gärna, så dom måste han putta på! Upplever inte honom aggressiv, snarare som en "spjuver".
I övrigt är den där lille gangstern väldigt aktiv och igång, visar sig mycket och simmar gärna runt med de andra fiskarna. Han har dessutom blivit kompis med kameran och går numera att fotografera! :D (Tidigare flydde han när den röda pricken på kameran lös.)
Sambon planerar inköp av ännu en njassae så snart de flyttat till större. Ancistrusarna ska flytta tillbaka till mitt kar så snart de betat rent från fula kiselalger på bakgrunden. Även om rödzebrorna betar lite av dessa, så jobbar de inte särskilt effektivt. ;)

Nå, någon ocellifer lär inte dyka i hans kar så funderingarna fortsätter. Ska in en sväng och ska studera hans mun närmre... ;)
#8 - 15 januari 2008 17:25
Jag har en ocellifer på ca 15 cm tillsammans med två st S. lucipinnis, båda ungefär 8 cm, och två st S. valentiana som bara är ca 4-5 cm. De går i ett 240 L tillsammans med tanganyikaciklider. Ocellifern är hur snäll som helst mot de andra Synodontisarna.
#9 - 15 januari 2008 17:26
Jag har en ocellifer på ca 15 cm tillsammans med två st S. lucipinnis, båda ungefär 8 cm, och två st S. valentiana som bara är ca 4-5 cm. De går i ett 240 L tillsammans med tanganyikaciklider. Ocellifern är hur snäll som helst mot de andra Synodontisarna.

Fast jag är mer intresserad av hur många av mina fiskar han kan komma att äta upp, än om han är dum mot sambons synodontis (som går i ett helt annat kar än ocellifern isf kommer att göra)... ;)
#10 - 15 januari 2008 17:34
lili76 skrev:
Fast jag är mer intresserad av hur många av mina fiskar han kan komma att äta upp, än om han är dum mot sambons synodontis (som går i ett helt annat kar än ocellifern isf kommer att göra)... ;)

Han/hon har aldrig tagit en fisk för mig (vad jag vet...;)), inte ens en liten Lamprologus brevis-hona på ungefär 3-4 cm. Men den är väldigt glupsk när det gäller mat och tar ungefär 30-40% av det jag ger fiskarna, så det kanske är därför som den inte rört brevishonan. Men skulle jag av nån anledning sluta mata den så skulle den kanske åtminstone försöka ta brevishonan (eller de små S. valentianorna som inte är mycket större). Men detta tänker jag såklart inte testa :p.
#11 - 15 januari 2008 17:56
Han/hon har aldrig tagit en fisk för mig (vad jag vet...;)), inte ens en liten Lamprologus brevis-hona på ungefär 3-4 cm. Men den är väldigt glupsk när det gäller mat och tar ungefär 30-40% av det jag ger fiskarna, så det kanske är därför som den inte rört brevishonan. Men skulle jag av nån anledning sluta mata den så skulle den kanske åtminstone försöka ta brevishonan (eller de små S. valentianorna som inte är mycket större). Men detta tänker jag såklart inte testa :p.

Låter ju bra! :)
Vad får han att äta hos dig? Försöker ta in så mycket info som möjligt...

Annons