Synodontis ocellifer

#1 - 19 februari 2006 12:16
Någon som har information om denna mal? Beteende, storlek, mat mm, allt är av intresse. Har köpt två stycken och skulle vilja veta mer om dem. Mina är just nu ca 6-7 cm och ränner runt i full fart i mitt malawikar.

Hur stora blir de egentligen? Står olika på olika sidor, vissa skriver 20 cm och vissa skriver att de bli upp mot 50 cm...
#2 - 19 februari 2006 12:25
det står på zpet att dom blir runt 20 cm
#4 - 19 februari 2006 12:26
Irriterande att jag inte kan se den zoopetsidan då jag inte är guldmedlem! Kan ingen lägga ut infon från den sidan här istället?
#5 - 19 februari 2006 12:31
Goggla på namnet så får du upp massor av sidor gällande malen!:)
#6 - 19 februari 2006 21:53
jag har 2 st sådana en är ca 15 och en ca 20cm.. sen om dom har nå speciellt betende vet jag inte..den stora huserar i en grotta byggd av kolsten hela dagarna å simmar runt på botten på nätterna å den andra huserar längst in i ena hörnet bland massa växter.
Enda gången dom är ute när ljuset är tänt är när jag slänger ner stora frysta räkor..då kommer dom fram å äter
#7 - 15 december 2008 20:08
Malen Gustav

Min Synodontis Ocellifer heter Gustav och är 15 cm lång. Min mamma köpte honom år 1989 så han fyller 20 här i dagarna. På dagarna ligger han och blinkar, gapar och vispar med skäggstråna i en krukhalva. Ibland ligger han också med sin ljusa mage uppåt i krukan. Men han vänder sig genast på mage igen när någon stiger upp i andra ändan av rummet.

Han gillar att krukan har en köksutgång baktill och att han får ha ett väl tilltaget valv över huvudet, som han kan krypa inunder så långt som möjligt för att skydda sig mot akvariebelysningens otäcka strålar.

Han har en särskild matningsapparat som består av en pollett med ett hål i mitten som är fäst vid en böjlig länk för matning med frysta räkor.

Han bor med ett gäng sebrafiskar, skäggmunsmalar och glasmalar och trivs av allt att döma med alla slags fiskar. [:-160]

Annons