Synd om akvarie fiskar?

#1 - 9 oktober 2004 20:05
Jag har tänk mycket på om det egentligen är synd om akvariefiskar... Och nu efter att ha sett Hitta Nemo tänker jag ännu mer på det.

De flesta fiskar har betydligt mycket mindre plats att leva på i ett akvarium. Många akvarie fiskar dör mycket snabbare i fångenskap än i det fria.

Jag vet att jag tycker synd om vildfångade fiskar men är det synd om fiskar som blivit uppfödda i akvarium också?

Vi människor har ju fiskar enbart för vår egen skull, för att de är fina att titta på. Fiskarna har väll ingen glädje av att bo i akvarium eller?

Jag har råttor också... men jag tycker inte det är samma sak... Dom får komma ut flera timmar varje dag på mitt rum eller ute i trädgården, vi tränar rått-agility och vi gör en massa roliga saker. Men mina fiskar bara matar jag och kanske pratar lite med ibland, inget mer.

jag har läst några tidningsartiklar också som handlar om att fiskar är smartare än vad vi tror och att de har kännsel och tom. känslor.

Vad tycker ni? Är jag en djurplågare?
#2 - 9 oktober 2004 20:13
I så fall är vi väl djurplågare hela bunten här eller?
Det bästa man kan göra med sia akvariehobby är att ge fiskarna så stort utrymme som möjligt.
En sak har du dock fel med i dina antaganden, det är att fiskarna skulle leva mycket kortare tid i akvarie än ute i det fria.
Det är snarare tvärtom, i ett akvarie finns inte de naturliga predatorerna. Alltså får även små klena fiskar som inte skulle klarat sig länge i fritt tillstånd chansen att överleva.
De flesta akvaieintresserade brukar också ha en tendens att vårda sina fiskar då de blir sjuka, eller då det inte är möjligt ge dem en så smärtfri död som möjligt.
Så jag kan se både för o nackdelar med att leva i akvarie, men det är klart, de är ju trots allt inspärrade.
Fiskarna får ju också nån som bryr sig om dem, inte för att jag tror att de bryr sig så mycket om det, men man vet ju aldrig.:)

Just det, glömde ett till pluss, närmast obegränsad mattillgång.
#3 - 9 oktober 2004 20:22
Hoppas du inte äter fiskpinnar då! För man kan ju leva utan att äta fisk! =)
#4 - 9 oktober 2004 20:27
Ursprungligen skickat av råttan

Jag har råttor också... men jag tycker inte det är samma sak... Dom får komma ut flera timmar varje dag på mitt rum eller ute i trädgården, vi tränar rått-agility och vi gör en massa roliga saker. Men mina fiskar bara matar jag och kanske pratar lite med ibland, inget mer.

sorry men lite LOL där, och hur vet du att dina råttor tycker det är så roligt att träna agility, och jag vill nog påstå att ditt resonemang gällande fiskarna kan omsättas till alla djur som människan har i fångenskap för sitt eget nöjes skull, hundar, katter hästar m.m.

Bara för att vi tycker att djuren ser lyckliga ut, så kan vi ju inte säga att dom är det. Och om dom skulle ha det bättre/lyckligare i det fria kan vi inte heller säga med 100 % i alla fall.

Så bara för att du inte tar upp dina fiskar och klappar dom, så behöver det inte betyda att dom inte har det bra.
#5 - 9 oktober 2004 20:31

Som jag ser det så är det värre att ha råttor än akvariefiskar.
Okey, du tar ut råttan och låter den göra saker som springa runt och ha sig. Men om man tänker efter så är råttan 10 gånger smartare än en fisk! Samma gäller alla pälsdjur man har i burar, många ser att de gnager på gallret i burarna och att fåglar inte får flyga lika mycket som i naturen.
Det är ju nästan likadant för fiskar, men som jag ser det så har akvariefiskar mycket bättre i akvarium än i naturen, och tvärtom för alla gnagare och fåglar som hålls i bur.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 oktober 2004 20:34
Det primära för om fiskarna trivs eller inte är väl om vi ger dem rätt miljö i akvariet (rätt vattenvärden, sköter vattenbytena, lämpligt sällskap, rätt storlek på akvariet, lämplig akvarium etc.).
Ger man bara fiskarna rätt förutsättningar och just den info som finns på denna hemsida hjälper ju oss att ta reda på detta så lever nog akvariefiskarna ett bra liv.

Många akvarie fiskar dör mycket snabbare i fångenskap än i det fria.

Är det verkligen så?
Kan du svara på denna fråga?
Om man tar ett vuxet fiskpar i sin naturliga miljö producerar 500 yngel under sin levnad - hur många av dessa 500 tror du lever så länge att de också kan producera egna yngel?

#7 - 9 oktober 2004 20:39
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman Kan du svara på denna fråga?

Om man tar ett vuxet fiskpar i sin naturliga miljö producerar 500 yngel under sin levnad - hur många av dessa 500 tror du lever så länge att de också kan producera egna yngel?

Jag skulle tippa på 3-4 stycken.

Mvh Jari
#8 - 9 oktober 2004 20:42
1-2 överlever tror jag...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 oktober 2004 20:55
För att den biologiska balansen skall upprätthållas så överlever i snitt 2. Sedan spelar det ingen roll om det handlar om en art som under sin livstid producerar 10, 500 eller 10.000 yngel.
Så livsbetingelserna i deras naturliga miljö är kanske inte alltid så bra som man tror. Detta hindrar självklart inte att om man skaffar sig akvariefisk så tar man på sig ett ansvar att ge dem en så bra miljö som möjligt.
#10 - 9 oktober 2004 21:41
Det verkar som om många känner ett stort behov av att försvara sig, intressant diskussion råttan. Även intressan att man vill få det till att dina gnagare skulle må sämre än akvariefiskar för att de är smartare. Om området man behöver ha till hands bestäms efter intelligensen så måste en stor del av fjollträskarna va rätt korkade [:-94]
#11 - 9 oktober 2004 21:54

Jag har tänk mycket på om det egentligen är synd om akvariefiskar... Och nu efter att ha sett Hitta Nemo tänker jag ännu mer på det.
Titta för guds skull inte på Bambi eller Tjuren Ferdinand, då får du bli vegetarian sen.
De flesta fiskar har betydligt mycket mindre plats att leva på i ett akvarium. Många akvarie fiskar dör mycket snabbare i fångenskap än i det fria.
Å andra sidan kan de leva mycket längre i fångenskap än i det fria (inga neontetror i vilt tillstånd blir 10 år, jag kan garantera det), rätt många arter finns nu endast kvar i fångenskap eftersom de utrotats av destruktivt fiske och miljöförstöring i det vilda (gäller t.ex. eldstjärt), och akvariehandeln ger ett värde åt annars värdelösa djur (t.ex. är det _endast_ det faktum att VF malawis drar in pengar som gjort att inte nilabborre inplanterats i Malawisjön).
Jag vet att jag tycker synd om vildfångade fiskar men är det synd om fiskar som blivit uppfödda i akvarium också?
Vem vet? Jag tippar det beror på art. Jag tror inte t.ex. de flesta dvärgciklider lider alls, eftersom de inte har större revir i naturen än i akvarium, men jag misstänker att t.ex. de flesta hajar känner sig instängda i akvarium.
Vi människor har ju fiskar enbart för vår egen skull, för att de är fina att titta på. Fiskarna har väll ingen glädje av att bo i akvarium eller?
Jag tror ärligt talat inte att de tänker i de banorna. Personligen tror jag fisk har känslor - att de kan bli arga, rädda, ledsna, glada, förälskade... - men att de inte kan tänka i ord, eller i abstrakta termer.
Jag har råttor också... men jag tycker inte det är samma sak... Dom får komma ut flera timmar varje dag på mitt rum eller ute i trädgården, vi tränar rått-agility och vi gör en massa roliga saker.
Är du säker på att råttorna tycker det är kul? Tror du inte hellre de skulle sova, äta, eller göra fler råttor?
Vad tycker ni? Är jag en djurplågare?
Japp.
#12 - 9 oktober 2004 22:09
Jag tror att så länge ägaren är intresserad och bryr sig om fiskarna så är det kanon för fisken att bo i akvarium. Inga predatorer, maten serveras fasta tider på dygnet, och om den blir sjuk som kan den bli botad eller iallfall slippa en lång och plågsam död.
Men då gäller det att ägaren är intresserad och kunnig och att akvariumet är tillräckligt stort.
T.ex. en guldfisk i en skål kan inte ha det så jättekul.
#13 - 10 oktober 2004 20:16
Ursprungligen skickat av Azur

[quote]Jag vet att jag tycker synd om vildfångade fiskar men är det synd om fiskar som blivit uppfödda i akvarium också?
Vem vet? Jag tippar det beror på art. Jag tror inte t.ex. de flesta dvärgciklider lider alls, eftersom de inte har större revir i naturen än i akvarium, men jag misstänker att t.ex. de flesta hajar känner sig instängda i akvarium.
[/quote]
Hm, man kan ju undra med tanke på hur de flesta fiskar vandrar längs rutorna efter att de är nyinflyttade i ett nytt akvarium.
De enda jag kan påminna mig som blev riktigt intresserade av själva akvariet och dess invånare var två paletthonor som jag släpte ner i ett akvarie med nio ståtliga paletthanar.

Jag tror ärligt talat inte att de tänker i de banorna. Personligen tror jag fisk har känslor - att de kan bli arga, rädda, ledsna, glada, förälskade... - men att de inte kan tänka i ord, eller i abstrakta termer.
[/quote]
Hm, förälskade vete fan. Är väldigt tveksam till att fiskar kan bli kära. Men i för sig såna som sclarer oliknande?:)

Förstår "råttan":s tankar, det är ungefär de som går genom mitt huvud inför varje gång jag planerar att köpa en ny fisk. Oftast slutar det med att jag kommer fram till att fisken kan få det bättre i mitt akvarie än i det på affären.
#14 - 10 oktober 2004 20:33
Det blir bara fel när man förmänskligar djur....
#15 - 11 oktober 2004 13:56
ja, okej.. Det där med att fiskar dör snabbare i fångenskap var kanske lite fel.. Men väldigt många fiskar dör av sjukdommar eller av att akvarievattnet är dåligt. Hur många av er kan ärligt säga att ni aldrig haft en fisk som dött inom några veckor från det att ni köppt den? Och i transporter till djuraffärer och grossister. Jag har praoat på simontorp, som är grossister för akvariefiskar, det var riktigt många döda fiskar i påsarna när dom kom fram. och ännu fler dog efter några dagar.

Sen det här med att det skulle vara värre att ha råttor.. ja det kan det ju vara om man låter råttorna sitta i buren hela dagarna. Mina råttor ser nog buren mer som sitt hus där dom kan gå in och få vara ifred när dom är trötta på mig. jag säger aldrig så "ja, nu får väll jag gå och stänga in er i buren" jag brukar mer säga: "ja, då får väll ni gå in till er då."

sorry men lite LOL där, och hur vet du att dina råttor tycker det är så roligt att träna agility, och jag vill nog påstå att ditt resonemang gällande fiskarna kan omsättas till alla djur som människan har i fångenskap för sitt eget nöjes skull, hundar, katter hästar m.m.

Bara för att vi tycker att djuren ser lyckliga ut, så kan vi ju inte säga att dom är det.
Har du aldrig sätt en hund vifta med svansen, skälla och glänsa med ögonen? Samma är det med råttor... Jag lovar dig, det syns. Om dom inte skulle vilja vara med mig skulle dom väll inte vara det. Jag har inget koppel på dem precis.

Hoppas du inte äter fiskpinnar då! För man kan ju leva utan att äta fisk! =)
vad har det med saken att göra egentligen?
#16 - 11 oktober 2004 14:35

jag säger aldrig så "ja, nu får väll jag gå och stänga in er i buren" jag brukar mer säga: "ja, då får väll ni gå in till er då."

Och detta är bättre för råttorna på vilket sätt? Du stänger in dom i deras bur i vilket fall som helst.
#17 - 11 oktober 2004 14:40
men du fall fiskarna mår "dåligt" och ha dom i akvarium... tror du att dom mår dåligt ... fall dom mår dåligt skulle dom nog inte "skaffa barn" för dom är ju så himla "smarta" så att dom säger väll till sina "barn" att dom har ett h#lvete i deras hem
#18 - 11 oktober 2004 14:59
Jag anser fortfarande att "råttan" har en poäng med att råttorna inte är lika instängda som akvariefiskar, om de inte sitter i sin bur hela tiden.
Men just vad man säger när man stänger in dem spelar kanske inte så stor roll:)
#19 - 11 oktober 2004 15:03
Ursprungligen skickat av Qwerty

men du fall fiskarna mår "dåligt" och ha dom i akvarium... tror du att dom mår dåligt ... fall dom mår dåligt skulle dom nog inte "skaffa barn" för dom är ju så himla "smarta" så att dom säger väll till sina "barn" att dom har ett h#lvete i deras hem

Nja det vet man inte, de kanske vill ha något roligt, när de har tråkigt för övrigt?
#20 - 12 oktober 2004 21:14
Jag tycker det är jätteklurigt.. och det blir bara klurigare och klurigare.. Man kan helt enkelt inte veta om dom lider.. Även om man skulle veta att fiskarna mår dåligt skulle många nog ändå inte brytt sig.
#21 - 12 oktober 2004 22:08

ja, okej.. Det där med att fiskar dör snabbare i fångenskap var kanske lite fel.. Men väldigt många fiskar dör av sjukdommar eller av att akvarievattnet är dåligt. Hur många av er kan ärligt säga att ni aldrig haft en fisk som dött inom några veckor från det att ni köppt den? Och i transporter till djuraffärer och grossister. Jag har praoat på simontorp, som är grossister för akvariefiskar, det var riktigt många döda fiskar i påsarna när dom kom fram. och ännu fler dog efter några dagar.

visst får fiskar sjukdomar och dör, med det får ju råttor med. om du tror att råttrna får så mycket bättre frakt och inga råttor dör på vägen, så måste jag nog göra dig besviken, över fulla burar där råttorna har börjat äta på varandra inte så roligt det heller. och jag tror nog att råttor känner smärta mer än vad fiskar gjör.

#22 - 13 oktober 2004 01:05
ta en katt kommer den hem igen harden det nog bettre hemma en i det vilda tarman hand om sina jur mår dom nog mycke bra i fongenskap .
#23 - 14 oktober 2004 12:36
visst får fiskar sjukdomar och dör, med det får ju råttor med. om du tror att råttrna får så mycket bättre frakt och inga råttor dör på vägen, så måste jag nog göra dig besviken, över fulla burar där råttorna har börjat äta på varandra inte så roligt det heller.

Jag själv köper bara råttor från seriösa, privata uppfödare. Så jag vet att jag inte stödjer något sådant. De flesta råttor som finns i djuraffärer kommer också från privata personer eftersom råttor är så pass lätta att föda upp.

Annons