For ca. 3 mndr. siden flyttet jeg en ung ancistrushanne fra et kar til et annet. Da han skulle slippes ned i det nye karet, så oppdaget jeg at han satt fast i nettet på hoven. Han hadde altså ikke sugd seg fast, men var festet i nettingen via to utstikkende pigger - en på hver side rett under begge øyne. Et eller annet sted har jeg lest at dette er pigger fiskene bruker til å forsvare seg med - er det korrekt ? Jeg lot nettingen henge ned i akvarievannet - og etter en liten stund så slapp han taket og svømte avgårde.
Noen dager etterpå oppdaget jeg at ancistrusen hadde blitt litt gråaktig i området rundt disse piggene - men dette gikk siden bort. For så å komme tilbake - og atter en gang forsvinne. Rett før jul så det imidlertid noe annerledes ut, da så det ut som om han hadde to bittesmå bomullsdotter plassert under øynene ! Men også de forsvant. Nå er han imidlertid begynt å bli litt grå igjen på den ene siden - og i går lå han på rygg på grusen under rot & så ut som om han sov.. Og ikke hadde orket å holde taket lengere.. Det har jeg ikke sett før, men det er kanskje vanlig ? Forøvrig er fisken frisk og rask - og like glad i mat som han alltid har vært.
Jeg antar at fisken har fått skader på piggene / i området rundt piggene under denne flyttinga - og jeg har derfor i den senere tid hatt Ektozon i vannet i forebyggende henseende hver uke under mine delvannskift. Jeg har ikke medisinert med andre ting. Er det noe annet jeg kan gjøre ? Og - sist, men slett ikke minst - kan noen fortelle meg hva dette er ? Er det grunn til å tro at jeg har rett i mine antagelser ???