Syk ancistrus ?

#1 - 12 januari 2005 19:12
For ca. 3 mndr. siden flyttet jeg en ung ancistrushanne fra et kar til et annet. Da han skulle slippes ned i det nye karet, så oppdaget jeg at han satt fast i nettet på hoven. Han hadde altså ikke sugd seg fast, men var festet i nettingen via to utstikkende pigger - en på hver side rett under begge øyne. Et eller annet sted har jeg lest at dette er pigger fiskene bruker til å forsvare seg med - er det korrekt ? Jeg lot nettingen henge ned i akvarievannet - og etter en liten stund så slapp han taket og svømte avgårde.

Noen dager etterpå oppdaget jeg at ancistrusen hadde blitt litt gråaktig i området rundt disse piggene - men dette gikk siden bort. For så å komme tilbake - og atter en gang forsvinne. Rett før jul så det imidlertid noe annerledes ut, da så det ut som om han hadde to bittesmå bomullsdotter plassert under øynene ! Men også de forsvant. Nå er han imidlertid begynt å bli litt grå igjen på den ene siden - og i går lå han på rygg på grusen under rot & så ut som om han sov.. Og ikke hadde orket å holde taket lengere.. Det har jeg ikke sett før, men det er kanskje vanlig ? Forøvrig er fisken frisk og rask - og like glad i mat som han alltid har vært.

Jeg antar at fisken har fått skader på piggene / i området rundt piggene under denne flyttinga - og jeg har derfor i den senere tid hatt Ektozon i vannet i forebyggende henseende hver uke under mine delvannskift. Jeg har ikke medisinert med andre ting. Er det noe annet jeg kan gjøre ? Og - sist, men slett ikke minst - kan noen fortelle meg hva dette er ? Er det grunn til å tro at jeg har rett i mine antagelser ???
#2 - 13 januari 2005 09:42
hej! Lite svårt att förstå ditt språk hehe :)

Det enda jag kan tänka mig ha hänt är att han fått sår i "piggarna" (kallas "skägg") och att det sedan blivit svamp där. Man kan behandla svamp med salt utan jod, havssalt, det finns en annan ancistrustråd där fisken har ett sår och personen behandlar med salt, pröva att hitta den och kolla vilken saltmängd den personen tillsatte så kasnke problemet löser sig.

Hur ser fisken ut nu då?

Lena Maria
#3 - 13 januari 2005 19:24
Ja, jeg forstår meget vel at det kanskje kan være litt vanskelig å lese norsk ! Her strever jeg nå litt innimellom med enkelte svenske ord... :-) Men det meste går forholdsvis bra !

Jeg har hatt delvannskift i dag - og fisken ser ganske bra ut i dag. Ikke så veldig grå - men det henger bittesmå traser med noe grått ( sopp ? død hud ? ) fra disse to stedene. De områdene jeg mener kanskje er skadet - og så kanskje smittet med sopp - er områdene ( 2-3 mm store punkter ) rett over begge brystfinnene / rett under øynene når den ligger "på magen". Der har jeg lest at ancistrus skal ha "innebygde" pigger som de stikker ut og bruker til forsvar når de blir redde / er i kamp. Fisken var nå uansett festet til nettingen i hoven på disse to punktene. Det er altså ikke fiskens skjegg jeg mener !

Ellers så er fisken i fin form. Spiser som vanlig - og på farten både dag og natt etter alger. Slik sett ser fisken helt frisk ut ! Og det er heller ikke noe tegn til sykdom hos de andre.

Håper ting ble litt mer forståelige ! Noen ide om hva det kan være ? Og framfor alt - hva jeg skal gjøre ?
#4 - 14 januari 2005 13:33
hej igen.

När jag läser ditt meddelande tolkar jag det som om det är taggarna under ögonen som "står ut"?
"skägget" sitter nästan på huvudet, på nosen eller vad man ska säga.

Taggarna sitter precis under ögonen och de fäller de ut vid fara, min ancistrushane hade "taggarna" utfällda konstant igår, så jag vet inte om hanar alltid har sina taggar utfällda. om det är taggarna du menar så är det nog ingen fara med dom, men har du möjlighet att ta en bild på fisken så vore detm ycket enklare att se vad du menade.. :) Kan du ta en bild? Är det som vita bomullsbitar vid taggarna?

Vad gäller färgen på fisken läste jag senast igår att äldre exemplar kan ha gråaktig färg på vissa ställen, de har alltså inte kvar de här prickarna som yngre fiskar har.

mvh

Lena Maria
#5 - 15 januari 2005 14:53
Mikkel er en forholdsvis ung hanne med tydelig utviklet kjønnskarakter - kjøpte ham i april - da var han ca. 3 cm lang. Nå ca. 7-8 cm ? Han satt fast i nettingen med taggene under øynene den gangen da jeg flyttet den. Taggene står ikke ut nå ( i allefall ikke hele tiden ) - men det er området rundt taggene ( bare 2-3 mm ) som jeg mener kan være skadet og kanskje infisert med sopp ( svamp ). Et par ganger har det sett ut som om han hadde bittesmå litt gråaktige bomulldotter på disse områdene. Nå ser det imidlertid ikke så aller verst ut - bare litt svakt gråfarget på den ene siden. Det virker faktisk som om han kanskje blir litt bedre etter hvert ukentlige delvannskift ( med Ektozon ) - for så å kanskje bli litt verre igjen når det går mot neste vannskift.

Dessverre så har jeg ingen bilder.. Ikke enda.. Men kanskje når jeg blir litt bedre kjent med mitt digitale videokamera som også kan ta still-bilder ? Prøvde med mobiltelefonen i går - men Mikkel er noe blyg av seg - og stakk avgårde inn under rota. Kom ikke fram før jeg hadde lagt bort telefonen.. Men jeg fikk mange fine bilder av de andre... ! :-)
#6 - 15 januari 2005 15:21
hehe okej!

hoppas att ditt ektozonsalt hjälper, annars får du nog köpa medicin i djuraffären.

du får jobba på att bli bättre bekant med din videokamera:)

lycka till!
(förstår du allt vad jag skrive? norska och svenska är ju ändå rätt likt. fast det tog ett tag innan jag förstod vad "sopp" var! =)

Annons