Sydamrikansk silverhaj...

#1 - 2 februari 2007 23:43
Eller vad det är :P

Min kära fisk är jätte konstig [B)]
Den ligger bara på botten hela tiden, och den å min andra brukar fara omkring i hela akvariumet.. har läst att hanen är den största utav dom.. och den som är helkonstig är störst, kan han " ruva " ?
eller vad styr h*n med ??? HJÄLP !
#2 - 2 februari 2007 23:49
omöjligt att svara på din fråga när du bara skriver så.. dessutom finns det ingen fisk som heter så..

berätta gärna lite mer.
akvarium?
temp?
vattenvärden?
filtrering?
värme?
inredning?
invånare?
synliga defekter på fisken?
foder?
hur sköter du vattenbyten?
finns mycket att berätta först innan man kan svara på frågan :)

välkommen till zoopet förresten :)
#3 - 3 februari 2007 00:38
Fattar inte nått på den här sidan.. så jag skriver här istället..

Det är första gången jag har akvarium..

Det är ett 48L 6 kantigt.. å i det bor det 2 Scalare och 2 ( som dom sa i affären ) Sydamrikansk silverhaj.. men har hittat en fisk som ser precis likadan ut Arius seemanni .. så den heter kankse så ?

Temp har jag inte en aning om.. jag har två lampor som värmer akvariumet ( den kom med .. sitter i taket :P )...

Hade andra fiskar föst med dom dog pga PHvärdena ( det var för skitigt ) var förhöga.. så jag började om från början är jätte noga med att inte mata dom för mycke så det inte blir skitigt, och städar den noga ! och när jag har städat häller jag i Cristalwater och Aquasafe.. Har en pump som är till för 48L

och det är 1 av Arius seemanni som är helskum.. Offtas så simmar dom omkring hela tiden och är aldrig stilla..

men nu ligger den bara på botten och simmar till ibland.. och så " gräver " den oxå.. å det har den aldrig gjort förut. .. har även läst att hanarna har ungen i munnen.. kan det vara därför ?.. eller håller den på å dö igen ? .. usch vet inte vad jag ska göra..

Vill även " pynta " mitt akvarium med massa fina växter, men hur håller man rent då ?

Tacksam för svar !

/ mvh en absolut nybörjare
#4 - 3 februari 2007 00:44
oj oj.. en fisken blir STOOOR.. lämna tillbaka den eller köp ett stort akvarium.
även scalarerna blir stora och kräver ett akvarium på i alla fall 200l sen ska det vara högt.
inte ditt fel att du är nybörjare men du borde verkligen lära dig om hur man sköter om fiskar innan..
du vet väl att din Arius seemanni blir ca 35cm väl?

börja du med att läs igenom en massa trådar här så du lär dig mer innan du köper fler fiskar.

lycka till
#5 - 3 februari 2007 00:50
jo det vet ja.. ska köpa ett större innen en snart framtid..
har läst massor om hur man sköter ett akvarium och gjort allt i min makt för att det ska vara fint och att dom ska mår bra.. men vad kan jag göra mer ?
är väldigt tacksam för alla råd och tips.. för från djurmagazinet får man inte allt för många tips..
#6 - 3 februari 2007 00:51
du skulle ha väntat med att stoppa i dom fiskarna tills du har köpt dig ett större. gå in o kolla på artbeskrivningen så får du se hur stort akvarium du behöver köpa till din Arius seemanni.
#7 - 3 februari 2007 00:55
okej..
#8 - 3 februari 2007 01:14
Du borde ha fått mer hjälp från butiken! Ditt akvarium fungerar inte bra och som det verkar nu behöver du en hel del hjälp för att komma rätt.

Malarna du har är knappast Arius seemanni (men det är ju inte helt omöjligt). Möjligen den här:
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=13115&genusname=Pimelodus&speciesname=pictus
Oavsett vilken art det är så blir bägge alldeles för stora för akvariet och är dessutom så livliga så akvariet behöver vara minst 70-100 cm långt även för unga fiskar. Men det har du ju insett.

Du skall inte göra rent akvariet. Du skall ha friska gröna växter i som bryter ner skiten och producerar syre åt fiskarna. Ett filter kan hjälpa till lite grann, men det är växterna som gör det viktiga jobbet.

Jag föreslår att du går till butiken och förklarar läget. Du känner dig lurad som har fått fel fiskar. säj att du vill byta fiskarna mot lite växter, förslagsvis vattenpest, hornsärv, vattenormbunke och/eller valisneria som kanske alla blir lite vildvuxna på sikt men som ger akvariet en bra nystart, samt några små fiskar, t ex 4-5 av någon av arterna kardinalfisk, sebrafisk, neontetra eller platy.

Då har du något att lära dig och gå vidare ifrån. Byt en tredjedel av vattnet varje vecka och mata måttligt så skall det nog fungera.

Lycka till!
#9 - 3 februari 2007 01:25
Hej hej

Jo vi har sånna Arius seemanni.
men tycker att dte är så skumt, för jag har rättså mycke växter, å dom är " frächa " eller vad man kan säga..
men jag får ta å styra upp det här.. vill juh ha kvar alla firrar.. så det får nog bli att plugga på om akvarium och fiskar.. och köpa större akvarium :)

Tack för svaret :)
#10 - 3 februari 2007 21:45
swawrwa skrev:
Jo vi har sånna Arius seemanni.

men tycker att dte är så skumt, för jag har rättså mycke växter, å dom är " frächa " eller vad man kan säga..

men jag får ta å styra upp det här.. vill juh ha kvar alla firrar.. så det får nog bli att plugga på om akvarium och fiskar.. och köpa större akvarium :)

Tack för svaret :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du kan ju börja att läsa om fiskarna här och se vad för storlek på kar och förhållande dom kräver för att må bra, så kan du ju fundera på om du kan uppfylla detta eller om skall satsa på andra fiskar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här finns massor av nyttig info att hitta på denna sidan, bara att plugga på.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till!![/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Annons