sydamerikanskt akvarium

#1 - 20 november 2008 18:02
Hur ska jag inreda ett akvarium med skalarer så det blir sydamerikanskt biotop?:)
#2 - 20 november 2008 18:19
Mycket rötter och grenar, löv på botten, kanske tefärgat vatten och på sin höjd någon Svärdsplanta.
#3 - 20 november 2008 19:00
Precis som Anders skriver :)
#4 - 20 november 2008 20:09
Tack för svaret. Men finns det några fler fiskar man kan ha?
Och skulle en woodrock bakgrund passa in?
Vilket botten material kan man ha?
Finns det fler växter man kan ha?
#5 - 20 november 2008 22:13
Du kan ha ett stim med tetror, och då gärna lite högre form på dessa så de inte riskerar att bli uppätna.
En Woodrock skulle passa som handen i handsken, det kan jag lova dig:)!
Bottenmaterial skulle jag personligen kört med ganska finkornig sand eftersom du inte ska ha så mycket växter i en sådan biotop.
Skulle du ha mer växter så är jag personligen allergisk mot fin sand då jag inte lyckats något vidare med den kombinationen.
Som sagt, mer växter skulle jag inte haft om du vill ha en biotop, ska du däremot frångå detta så finns det en del att välja mellan;).
#6 - 21 november 2008 00:11
Tack så jätte mycket för svaret:):). Då är det bara till och sätta igång med projektet:). Nästa vecka ska jag ner i djuraffären och köpa woodrock bakgrunden dem hade den där för ett bra pris" Bakgrunden kostade ungefär 2 000 kr till ett 375 liter akvarium" det var inte så farligt?
Sen tänkte jag köpa några vildfångade skalarer och någon tetra sort.
Men det köper jag på Vellinge blomman där dem har riktigt fin fisk.
Men kan jag ha några siamesisk algätare i mitt sydamerikanskt akvarium?
Kan man ha stenar?
Och löven vad får man dem ifrån? Ruttna inte dem i akvariet?
#7 - 21 november 2008 08:30
Stenar funkar fint, bara du vet vad det är för sten du lägger ner i karet. Sprängsten tex är kanske inte det lämpligaste valet, däremot brukar stenar som ligger i strandkanten i insjöar funka:).
Visst skulle det funka med Siameser, men då har du frångått din biotop eftersom dessa kommer från Asien. Ska du ha algätare finns det olika L-malar att välja mellan somm en del är minst lika bra algätare.
Löv kan du plocka nu på hösten/vintern och det är ek och boklöv som gäller. De ruttnar inte så fort utan du kan med lätthet ha dessa i karet i 3-4 månader innan du får byta ut dem. Plocka de som är torra och har ramlat av träden, men förväll dem innan du lägger dem i karet så sjunker de snabbare.
#8 - 21 november 2008 14:02
Tack för svaren, men sen är det två grejer jag undra över.
Ska jag bereda vattenet med något torvextrakt så det blir så kallat svartvatten?
Ska botten materialet vara ljust eller mörkt?:)
#9 - 21 november 2008 14:14
ansjo skrev:
Mycket rötter och grenar, löv på botten, kanske tefärgat vatten och på sin höjd någon Svärdsplanta.

en fin Anubiasplanta tycker jag passar bra ihop.

visst...den är från Afrika.

men fins som katten, mina scalarer föredrar att leka på dom före
svärdsplantor, kanske för att den är lite kraftigare i bladen.

annars skulle jättevellesneria vara klockrent oxå.

rötter i massor är bra.

mörk botten tycker jag får mina scalarer att ge ifrån sig bra färger

.
#10 - 21 november 2008 14:16
tedand skrev:
Tack för svaren, men sen är det två grejer jag undra över.

Ska jag bereda vattenet med något torvextrakt så det blir så kallat svartvatten?

Ska botten materialet vara ljust eller mörkt?:)

om du har mycket rötter så avger de massor med färg, då behövs inga
andra tillsatser för att "likna" svartvatten.

som sagt var, jag tycker mörk botten passar bra.

personligen vansinnigt förtjust i Diabaskross (3-4mm).
helt kolsvart är den.

.
#11 - 21 november 2008 15:19
Kensa skrev:
om du har mycket rötter så avger de massor med färg, då behövs inga

andra tillsatser för att "likna" svartvatten.

som sagt var, jag tycker mörk botten passar bra.

personligen vansinnigt förtjust i Diabaskross (3-4mm).

helt kolsvart är den.

.

Tack för svaren, Nu kan jag snart starta upp mitt Sydamerikanska akvarium.:)
#12 - 21 november 2008 23:55
När man plantera växter som t.ex svärdsplantan kan man då plantera växten separat i en kruka som man lägger torv eller någon växtgödning?
#13 - 21 november 2008 23:59
ansjo skrev:
Du kan ha ett stim med tetror, och då gärna lite högre form på dessa så de inte riskerar att bli uppätna.

Bottenmaterial skulle jag personligen kört med ganska finkornig sand eftersom du inte ska ha så mycket växter i en sådan biotop.

Skulle du ha mer växter så är jag personligen allergisk mot fin sand då jag inte lyckats något vidare med den kombinationen.

Som sagt, mer växter skulle jag inte haft om du vill ha en biotop, ska du däremot frångå detta så finns det en del att välja mellan;).

Måste faktiskt säga att jag har finkornig strandsand hämtad i Lomma, och mina svärdsplantor, vattenpest och vallisneria växer som in i... vassen!!!
Har både läst och hört mycket om att det inte borde funka så bra men i mitt fall funkar det suveränt i 3 av mina kar..! :)
#14 - 22 november 2008 02:08
Då behöver jag inte oroa mej att mina svärdplantor inte ska växa.:)
#15 - 22 november 2008 06:53
tedand skrev:
När man plantera växter som t.ex svärdsplantan kan man då plantera växten separat i en kruka som man lägger torv eller någon växtgödning?

Du planterar den rätt ner i sanden/gruset utan krukan, och ta även bort stenullen runt rötterna.
#16 - 22 november 2008 09:27
ansjo skrev:

Trevlig tråd att läsa.

Finns det några malar, som kan sägas tillhöra den sydamerikanska scalarbiotopen?
#17 - 22 november 2008 09:54
Det finns L-malar, LDA-malar och Corydoras du kan välja mellan som passar i ett sådant kar, och vilken mal är hur biotopriktig du vill vara eller om du nöjer dig med SA-skalarbiotop:).
Kolla bland artbeskrivningarna här på Zoopet, GOC och på http://www.planetcatfish.com/catelog/index.php
#18 - 23 november 2008 15:43
När det är sydamerikanskt kan man då blanda olika sorters rötter?
#19 - 23 november 2008 16:38
Det är en smaksak hur man vill, rötterna talar inte om var de kommer från;).
#20 - 25 november 2008 01:09
När man har monterat en woodrock bakgrund och ska andvända bakgrunden som filter. Vad för slags pump ska man då andvända?
#21 - 25 november 2008 22:34
ansjo skrev:
Löv kan du plocka nu på hösten/vintern och det är ek och boklöv som gäller. De ruttnar inte så fort utan du kan med lätthet ha dessa i karet i 3-4 månader innan du får byta ut dem. Plocka de som är torra och har ramlat av träden, men förväll dem innan du lägger dem i karet så sjunker de snabbare.

Jag vill bara påpeka att eklöven ruttnar på några veckor i mitt kar. Inte en chans att de skulle hålla i 3-4 månader. Efter en månad är det bara mulm kvar av eklöven. Kanske beror det på vattnet här i Uppsala. Jag har provat att både förvälla dem och att lägga i dem som de är efter att jag plockat upp dem. De förvällda ruttnar ännu snabbare, på ett par veckor.

Nu har jag även boklöv i mina kar i ca en månad och än så länge ser det bra ut.
#22 - 26 november 2008 22:00
Det kan vara vattnet som du skriver, jag lade i eklöv i mitt ena kar i början på oktober och de ser fortfarande ut som om de bara legat ett par dagar:).

Om du använder en BTN som filterkammare använder du oftast en cirkulationspump som pump.

Annons