ansjo skrev:Mycket rötter och grenar, löv på botten, kanske tefärgat vatten och på sin höjd någon Svärdsplanta.
tedand skrev:Tack för svaren, men sen är det två grejer jag undra över.
Ska jag bereda vattenet med något torvextrakt så det blir så kallat svartvatten?
Ska botten materialet vara ljust eller mörkt?:)
Kensa skrev:om du har mycket rötter så avger de massor med färg, då behövs inga
andra tillsatser för att "likna" svartvatten.
som sagt var, jag tycker mörk botten passar bra.
personligen vansinnigt förtjust i Diabaskross (3-4mm).
helt kolsvart är den.
.
ansjo skrev:Du kan ha ett stim med tetror, och då gärna lite högre form på dessa så de inte riskerar att bli uppätna.
En Woodrock skulle passa som handen i handsken, det kan jag lova dig:)!
Bottenmaterial skulle jag personligen kört med ganska finkornig sand eftersom du inte ska ha så mycket växter i en sådan biotop.
Skulle du ha mer växter så är jag personligen allergisk mot fin sand då jag inte lyckats något vidare med den kombinationen.
Som sagt, mer växter skulle jag inte haft om du vill ha en biotop, ska du däremot frångå detta så finns det en del att välja mellan;).
ansjo skrev:Du kan ha ett stim med tetror, och då gärna lite högre form på dessa så de inte riskerar att bli uppätna.
En Woodrock skulle passa som handen i handsken, det kan jag lova dig:)!
Bottenmaterial skulle jag personligen kört med ganska finkornig sand eftersom du inte ska ha så mycket växter i en sådan biotop.
Skulle du ha mer växter så är jag personligen allergisk mot fin sand då jag inte lyckats något vidare med den kombinationen.
Som sagt, mer växter skulle jag inte haft om du vill ha en biotop, ska du däremot frångå detta så finns det en del att välja mellan;).
ansjo skrev:Löv kan du plocka nu på hösten/vintern och det är ek och boklöv som gäller. De ruttnar inte så fort utan du kan med lätthet ha dessa i karet i 3-4 månader innan du får byta ut dem. Plocka de som är torra och har ramlat av träden, men förväll dem innan du lägger dem i karet så sjunker de snabbare.