Sydamerikansk svartvattenciklid

#1 - 24 oktober 2006 22:04
Som rubriker förtäljer så är jag ute efter en sydamerikansk svartvattenciklid. Det enda kravet är att den skall vara hyffast snäll mot andra fiskar (corys, tetror), även under leken. Jag har tittat en del på Nyckelhålsciklid men ingen info om den lever i svartvatten i naturen. Förövrig så är jag emot fisk som är inavlad, och vad jag kunnat läst till mig så är Nyckelhålscikliden en sådan ciklid :/. Kom gärna med några bra förslag.

Tack på förhand.
#2 - 24 oktober 2006 22:25
Var har du läst att den är inavlad?
#3 - 24 oktober 2006 23:03
Det var någon sida på den pålitliga källan Internet :p. Vore tråkigt om jag hade ett par och de inte vet hur de skall sköta äggen pga att de blivit avlade på fel sätt. Hittade också lite info om Nyckelhålsciklidens naturliga förhållanden: "Småbäckar nära kusten med liten ström och klart vatten. Den typiska biotopen innehåller mycket nedfallna och grenar. Nyckelhålscikliden verkar ha försvunnit från en del lokaler i sitt ursprungliga utbredningsområde. Arten förekommer ganska sparsamt i naturen." - Låter som den skulle passa ganska bra i svartvatten.
#4 - 24 oktober 2006 23:12
Vill du ha ngn som ska gå i lågt ph o riktigt mjukt vatten så kanske Dicrossus filamentosus Schackbrädesciklid ( den med lyrstjärt ), den är snäll o riktigt vacker vilket är svårt att se på vissa bilder.. den är lite känslig tycker jag, men funkar bra med malar o tetror i ett svartvatten.

Så finns Dicrossus maculatus utan lyrstjärt...

http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php?go=info&id=42&site=1
#5 - 25 oktober 2006 09:04
Jo Schackbrädescikliden är OK, gillar dock inte att den är så väldans avlång och smal i kroppen :p, det skall gärna vara lite "höjd" på fisken.
#6 - 25 oktober 2006 13:14
Apistogramma, scalare, discus, uaru, schackbräde, hantel... Det finns massor. Du kan ju kolla på fishbase, här är t.ex. alla fiskar ur Rio Negro (svartvatten): http://filaman.ifm-geomar.de/TrophicEco/FishEcoList.cfm?ve_code=63

Annons