Sydamerikan i kar med växter??

#1 - 15 september 2003 07:05
Funkar det bra med nån sydamerikan i ett kar med växter?? Har ett 375 kar som ska få nya invånare, tänkte att det skulle bli sydamerikaner om det funkar..
#2 - 15 september 2003 07:52
Diskus och scalare funkar ju. Sen finns det en massa dvärgciklider som funkar typ apistogramma. Nyckelhålsciklid har jag hört funkar i växtkar, men jag har ingen egen erfarenhet av dom.
MVH
Magnus
#3 - 15 september 2003 08:01
utannågra statistiska belä'gg så säger jag att flertalet av alla sydmaerikanska ciklider går aldeles utmärkt i planterade kar, sen finns det mängder av tetror, malar och annan fisk från sydamerika som också går aldeles utmärkt i planterade kar så det är nog inga problem alls.

Enligt mig är ju en av sydamerikas stora fördelar just att man kan ha välplanterade kar, har ett stort och varierande utbud av ciklider + att det finns MÄNGDER av annan fisk som går aldeles utmärkt att kombinera med dom.
#4 - 15 september 2003 09:07
Låter ju lovande.

har små nyckelhål som ska födas upp i karet, och ett palettpar, lite tetror och botior!

#5 - 15 september 2003 10:06
Håll dig långt borta från Hantelciklider om Du vill ha växter...
#6 - 15 september 2003 10:39
Jag har inte tänkt å ha hantel, men tack för upplysningen!
#7 - 15 september 2003 11:58
grejjen är att nästan alla ciklider gräver vid lek. sen om de gräver upp växter eller tar en tom plats i sanden beror lite på vad de har bestämt sig för. principiellt så gräver små ciklider mindre och passar bättre i planterade kar. skalarer och diskus gräver inte alls så vitt jag vet. chokladciklider leker bulldozer vid lek. likaså blå ciklid och de flesta Aquediens arterna som rivulatus och metae. mina metae gillar ochså att slita i växter vid lek.
#8 - 15 september 2003 14:24
Skulle du ha paletter i ditt växtakvarium? Mitt palett par röjde upp hela akvariet... stuppade grus i munnen och tog bort dom flesta växter

Annons