Sydamerika tips

#1 - 10 juli 2006 17:12
Är i tagen att starta ett 540 liters akvarium, där jag tänkte köra sydemarika tema.
Än så länge har jag bara några fiskförslag: Någon sorts geophagus, möjligen Geophagus proximus "Red head", Kanske Acarichthys heckelii och Corydoras robinae.
Men där har jag kört fast. Behöver tips på något mer eller kanske bättre artval. Ni som har sydamerika vad kan ni rekommendera. Behöver tips på växter också och ännu hellre vad ska jag ha för bakgrund som inte kostar skjortan?
#2 - 13 juli 2006 15:16
Är det inte en enda här som kör sydamerika biotop? Märkligt.
Ingen som är stolt över sitt akvarium och vill komma med tips?
ALLA tips som har med sydamerika-tematiserat akvarium är välkomna :-)
#3 - 13 juli 2006 16:27
Jag gillar mitt akvarum även om det inte är rent sydamerikanskt... kolla in det här http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=45

Bakgrunden är förresten en svart sopsäck, kostar nästan ingenting...
#4 - 13 juli 2006 16:44
Åh! Fint! Gillade speciellt den där röda. Men jag hade tänkt mig att hålla mig helt till sydamerikanskt vad gäller växter och fisk.
Bra tips med sopsäcken. Men mycket växter och rötter så ser man ju ändå inte bakgrunden. Har du bara tejpat fast den mot ramen då?
#5 - 13 juli 2006 16:54
Bäst är billiga säckar av "prasselplast", man bör knyckla till dem lite så att man får bort veck efter vikning och får dem att likna kolsten i stället. När man fått till den som man vill, så tejpar man bara fast den mot ramen. Om säcken är tunn så kan man behöva sätta en till bakom...
#6 - 13 juli 2006 18:00
JAg tycker vattenspikblad är bland de finaste växterna som finns till akvarium, å den är ju sydamerikansk å inte så svår.
Jag tycker du ska ha mycket rötter Och mycket Vattenspikblad. Jag tycker det är skit snyggt med mycket växter av samma sort, så jag skulle ha mycket vattenspik som klättrade upp på en snygg rot.

Sen mycket små och stora stenar blir jätte snyggt om dom liknar varandra lite till färg och form, och självklart matchar sanden och bakgrund.

Mycket kvistar och löv är också jätte snyggt och de bottenlevande fiskarna kommer älska löv att leta å böka runt i.

Jätte snyggt är det också om man binder lite javamossa på en rot. Fast den kommer ju ifrån Asien. men det kanske finns någon annan mossa som kommer ifrån Sydamerika.
#7 - 13 juli 2006 18:06
Löv har jag tänkt och så mycket rötter. Sen är det ju det där med växtval och själva placeringen av allt.
#8 - 17 juli 2006 04:49
Nu är grus, bakgruns och vatten på plats. Det blev en vanlig svart plansch som bakgrund. En stor rot ligger i blöt i badkaret. 4 corydoras sterbai väntar i ett annat kar på att få flytta in och "gå in" akvariet.
Så nu är det hög tid för alla tips på växter och fisker att strömma in. :-)
#9 - 17 juli 2006 06:20
Är det jordätare som gäller? Om du inte är så intresserad av att få lek på fiskarna, så tycker jag absolut att du ska satsa på Acarichthys heckelii. De är riktigt fina... Det finns även en del fina Satanoperca (t.ex. Daemon http://www.cichlidae.com/gallery/species.php?s=333)
En icke-jordätare som jag gillar är Aequidens Metae: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1425

Annars finns det många fina dvärgciklider ;)...
#10 - 17 juli 2006 06:42
Acarichthys heckelii hade jag redan funderat på. Men dina andra förslag var också väldigt fina. Ska läsa på lite om dem. Lek är inte något måste, även om det givetvis är roligt om det händer. Huvudsaken är att fiskarna trivs och är fina att titta på :-)
#11 - 17 juli 2006 07:06
Jo, jag såg att du funderat på heckeliin :). Har själv varit intresserad av att pröva den. Den ska dock vara ganska svår att få lek på och det gäller nog Satanoperca Daemon också :(.
#12 - 17 juli 2006 11:18
Satanoperca jurupari är en enormt vacker fisk som jag kan rekommendera starkt, den är så snäll att den går tom fint ha med diskus. Och angående att den är svårlekt, vem gillar inte utmaningar?
#13 - 17 juli 2006 11:54
Den var ju också fin! Blir svårt att välja.
#14 - 20 juli 2006 20:27
Nu har jag hittat flera sydamerikanska växter på PWSS. Verkar inte finnas så mycket med än svärdsplanta och cabomba annars i butikerna. De kommer i nästa vecka.
Än så länge är det bara mina 4 corydoras sterbai i karet. Vill ju inte ha för bråttom med fisk-isättandet. Men jag har en idé om hur jag vill ha det och vill få lite synpunkter.
*En liten grupp unga geophagus (vet tyvärr ej vilken)
*En liten grupp unga Acarichthys Heckelii alternativt Satanoperca Daemon om jag kan hitta sådana (har bara sett jättevarianter)
*Ett par scalarer
*Corydoras robinae

Nu undar jag om de här blir bra tillsammans? Hur många är bäst att ha av varje, och skulle det gå att ha ett stim kardinaltetror till eller blir de bara uppätna? Har tänkt ha mycket gömställen och växter.
#15 - 21 juli 2006 06:23
* Jag skulle nog satsa på någon lite mindre Geophagus, ska finnas några varianter som blir runt 15 cm och då ha en grupp på 6 st.
* Köper du unga Heckelii/Satanoperca så kan du ju köpa 6 st av dem också, och eventuellt sälja av några när det blir större om det inte fungerar väldigt bra förstås ;). (Åleds har heckelii i storlek M på sin lagerlista, vet inte om de finns kvar eller hur stora de är...)
* Scalarer tycker jag gör sig bäst i grupp, så mer än ett par tycker jag du ska ha. Skulle nog satsa på i alla fall 6 st av dem också (och då helst vf, f1 eller liknande :)).
* Pansarmalar... Blir ju ganska myket fisk på botten men totalt 10 pansarmalar kanske kan vara lagom, dvs 6 st robinae.
* Jag tror det kan fungera med kardinaltetror, men säker är jag inte alls :confused:. Jag vet inte om jag skulle våga chansa, men väljer du såna ändå så kanske 15 st kan vara lagom ...

Tror i alla fall att de kan bli jättebra tillsammans. :p
#16 - 21 juli 2006 06:56
Jag har hittat en grupp på 6 st geophagus i ca 6cm klassen...men vet inte vilken variant det är och följdaktligen inte hur stora de blir som vuxna.
Är det någon som vet ungefär hur lång tid det tar för dem att nå vuxen storlek?
Kollade på heckelii på Åled förra helgen och de var fina...ca 7 cm kanske. Men om de finns kvar tills jag ska dit nästa gång vet jag ju inte.

Det blir inte för mycket fisk på 540 liter då? Men som du säger så kan man ju ev sälja om det skulle bli alltför trångbott när de växt till sig.
#17 - 21 juli 2006 07:04
Jag har läst att Geophagus växer ganska sakta, så det tar nog några år innan de når vuxen storlek. Men jag är inte säker...

Jo, det kan ju eventuellt bli lite mycket fisk när de blir större. Men jag tror inte det borde vara några problem att sälja av några då. Dessutom är det ju en fördel att köpa en grupp så de kan para ut sig själva (även om du lär få svårt att få lek på heckelii :)).
#18 - 25 juli 2006 14:32
Nu har jag funderat igen...Börjar ju närma sig nu. Växterna ska komma i slutet på den här veckan eller i början på nästa. De stora rötterna är på plats, visserligen med stenar fastkilade för de vägrar sjunka. Mitt sajica par har fått flytta i eftersom de plötsligt blev utan hem. Min L134 har också fått flytta in, liksom 2 Parotocinclus spilosoma.
Kan det räcka med en grupp på 4 heckelii och ett gäng scalarer? Känns som om det blir så mycket fisk. Det blir några corydoras robinae också kanske 6 st och ett gäng pitbulplecos för alg-bekämpning. En till L134 som sällskap åt den första.
Skulle det verkligen få plats en grupp geophagus också? De är små nu visserligen men..
Så det här med scalarer.....kan man ha ett par av olika sorter eller är det dumt? Korsningsrisk, revirhävdande mm?
#19 - 25 juli 2006 17:16
Ja, visst kan det räcka med heckelii och scalarer. :) Det är ofta snyggt om man inte har för mycket fisk, och du kan ju alltid fylla på med Geophagus senare ifall du tycker att det ser tomt ut. Dessutom så har du ju ett Sajica-par där också.

Vad menar du med olika sorter av scalarer? De olika scalar-arterna (altum, scalar och spetsnos) skulle jag inte blanda. Tänker du på vildfångade varianter (eller F1, F2...) av vanlig scalar så skulle jag inte blanda dem heller eftersom de eventuellt kan komma att klassificeras som egna arter. Vanliga odlade scalarer i olika färgvarianter ska väl gå bra att blanda utan problem. Hoppas det var svar på frågan :).
#20 - 25 juli 2006 18:27
Ja det är ju så sant. Man måste ju inte ha alla på en gång. Även om man gärna vill. Går ju lättare att fylla på efter hand än tvärtom.
Sajica paret jobbar dessutom redan på att bli fler. Såg att honan bytte till lekdräkt idag efter att ha byggt bo sedan hon kom i karet.

Ja precis vad jag menade. Om det var dumt att blanda de olika arterna. Får hitta en favorit och hålla mig till den då.
Tack så mycket.
Bilagor:

Annons