Sydamerika i sällskapskar?

#1 - 30 augusti 2007 16:41
Hallåjs

Tänkte göra om lite i mitt sällskapskar på 375 liter, gå över lite mer åt sydamerika hållet.

Dessa fiskar finns i karet nu:
19 st sorgmanteltetra
1 par scalarer
Några guramis (2 st dvärg och 2 st blå)
ancistrus
10 corysar

Vilka sydamerikanska ciklider kan Ni rekommendera till detta, är det bäst att skaffa ett gäng scalarer till eller skulle det funka med någon ny sorts ciklid (skulle vara roligt):confused:

Vilka skulle inte funka:confused:

Håller på att kikar i artbeskrivningarna men jag tänkte att ni zoopettare kanske vill dela med er av er stora eller lilla kunskap:D.
#2 - 30 augusti 2007 16:59
Om du tar bort dina guramis, har du bara SA fiskar kvar. Du kunde evt. køpa några dværgcichlider. Boliviansk fjærilscichlid ær riktigt trevlig och simmar i hela karet, inte bara vid botten som många andra dværgcichlider.
#3 - 30 augusti 2007 17:01
Jag skulle först och främst skaffa ytterligare ett gäng med någon tetra, tex 20-talet Rödmunstetra till de fiskar du har.
Sedan är det inte fel med några Bolivianska fjärilsciklider då de är betydligt lättare än de vanliga fjärilarna samt lite robustare än Apistogramma.
Skaffar du fler skalarer är det lite att tigga om bråk om du har otur, om det är ett lekpar du har nu.
#4 - 30 augusti 2007 17:14
400 liter SA fuskbiotop

Detta har jag i mitt 400 liters.

Skalar 5 st
Nyckelhål 4 st
Citrontetra 10 st
Kardinaltetra 10 st
Sterba´s pansarmal 3 st
Neontetra ca 30 st
Siamesisk algätare 4 st
Apistogramma Trifasciata, 2 hannar 4 honor
L134 2 st hanne + hona

Samt massor av växter, göder och har co2.

Det som är lite bökigt just nu är att jag har två lekpar av Skalererna och de leker varannan vecka. När de leker samtidigt är det minst sagt stressigt i burken för de övriga fiskarna.

Funderar på att avveckla Skalerna och skaffa fler dvärgciklider.
Skulle dessutom gärna byta ut neontetrorna mot rödmunstetra, dessa "stimmar" mycket bättre.

En åsikt/erfarenhet jag har är att inte ha för många bottenlevande fiskar, typ pansarmalar. Förutom att det rörs upp en massa skit från botten så upplever jag det som att det blir stessigt på natten för de fiskar som vilar på botten nattetid.
#5 - 30 augusti 2007 17:19
Om scalarerna du har är ett par så behöver du inte köpa fler, de kommer nog mest att störa paret i så fall, och paret kommer att bli mindre glada. Jag hade ett par som på ca ett dygn slog ihjäl två scalarer som jag släppte ner i samma akvarium.

Andra ciklider du skulle kunna ha är t.ex nyckelhålsciklider, kurvciklider (Laetacara curviceps, L. dorsiger), bolivianska fjärilsciklider, eller nå´n Apistogramma.

Ett stim Corydoras på botten är bra som "städare" då de äter mat som de andra fiskarna missar. Jag har för mig att de mest är dagaktiva, så de stör nog inte så mycket på natten.
#6 - 30 augusti 2007 17:40
Tack för svaren

Skulle det funka med ett stim till alltså, den tanken har jag inte ens haft intressant:)

Scalarerna är ett par så då skippar jag fler scalarer

Guramisarna vet jag att de inte är sydafrika men de får hänga med ändå (de är väldigt fina)
#7 - 30 augusti 2007 17:55
schackbrädes-ciklid

Om du har bra och stabila vattenvärden så kan jag rekommendera min personliga favorit. Har inga just nu, men det är bara en tidsfråga innan de simmar hos mig igen

schackbrädes-ciklid, Dicrossus filamentosus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=180
#8 - 30 augusti 2007 18:03
c90368 skrev:
Om du har bra och stabila vattenvärden så kan jag rekommendera min personliga favorit. Har inga just nu, men det är bara en tidsfråga innan de simmar hos mig igen

schackbrädes-ciklid, Dicrossus filamentosus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=180

Fin fisk, men vet ej om jag skall ge mig på en fisk som har svårighetsgrad 4 enligt artbeskrivningen:(
#9 - 30 augusti 2007 18:06
Jag har schackbrädesciklider, och de är trevliga. Han i affären sa, att när han får in vildfångade kan han förlora hur många som helst, men de här är odlade, och är betydligt tåligare.
#10 - 30 augusti 2007 18:11
Vänta tills du har haft en fiskuppsättning som fungerat ett antal månader eller ett halvår och du har hittat rutinerna för vattenbyten så vattenvärdena är stabila över tiden.
Då har du något att se fram emot:)

Men kom ihåg att lämna plats för dem, helst 4 – 5 stycken, när du planerar fiskbeståndet.
#11 - 30 augusti 2007 18:12
Micke_A skrev:
Jag har schackbrädesciklider, och de är trevliga. Han i affären sa, att när han får in vildfångade kan han förlora hur många som helst, men de här är odlade, och är betydligt tåligare.

ok, de är verkligen fina
#12 - 30 augusti 2007 18:16
ansjo skrev:
Jag skulle först och främst skaffa ytterligare ett gäng med någon tetra, tex 20-talet Rödmunstetra till de fiskar du har.

Sedan är det inte fel med några Bolivianska fjärilsciklider då de är betydligt lättare än de vanliga fjärilarna samt lite robustare än Apistogramma.

Skaffar du fler skalarer är det lite att tigga om bråk om du har otur, om det är ett lekpar du har nu.

Om jag skaffar ett stim till blir det inte lite rörigt då, det är ju inget jättekar jag har (375 liter). Det känns som mina sorgmanteltetror tar ganska stor plats redan.

Det skulle vara juste med ett stim som hade en lite annan kroppsform än sorgmantlarna tex rödmunnarna
#13 - 30 augusti 2007 18:19
c90368 skrev:
Vänta tills du har haft en fiskuppsättning som fungerat ett antal månader eller ett halvår och du har hittat rutinerna för vattenbyten så vattenvärdena är stabila över tiden.

Då har du något att se fram emot:)

Men kom ihåg att lämna plats för dem, helst 4 – 5 stycken, när du planerar fiskbeståndet.

Karet har varit igång ca 2 månader (fiskarna i karet är dock äldre) så jag väntar nog en stund med schackbrädorna
#14 - 30 augusti 2007 22:13
Ett 375 är ändå ganska stort, och du behöver inte skaffa ett 60 tal rödmunnar som jag har;). Det räcker gott med 10-15 st och du kommer se hur fint de stimmar i karet och de är nästan alltid tillsammans.
Enda nackdelen som jag kan se är dina sorgmantlar, en del kan bli fenbitare på äldre dar, men tetrorna ska nog hinna undan dessa.
#15 - 31 augusti 2007 14:51
ansjo skrev:
Ett 375 är ändå ganska stort, och du behöver inte skaffa ett 60 tal rödmunnar som jag har;). Det räcker gott med 10-15 st och du kommer se hur fint de stimmar i karet och de är nästan alltid tillsammans.

Enda nackdelen som jag kan se är dina sorgmantlar, en del kan bli fenbitare på äldre dar, men tetrorna ska nog hinna undan dessa.

Tack ansjo

Det blir nog rödmunnar i första hand de ser riktigt fina ut.:D
#16 - 31 augusti 2007 15:38
lmo skrev:
Tack ansjo

Det blir nog rödmunnar i första hand de ser riktigt fina ut.:D

Och goda, kanske scalarerna tycker så småningom. ;)
#17 - 31 augusti 2007 16:45
Jag har glödbandstetror i mitt akvarie där jag har skalare och detta går bra :) Men jag har köpt vuxna glödbandstetror.
#18 - 31 augusti 2007 16:48
Och goda, kanske scalarerna tycker så småningom. ;)

Jag har haft rödmunnar med hyffsat stora Altum utan att det hänt något, så den risken tror jag inte är så stor.

Annons