Sydamerika akvarium!

#1 - 10 februari 2003 21:25
Jag planerar att starta sydamerika biotop i mott 540liters snart och har endel frågor:

1. Har nu "endast" en fluval 4 och en fluval 3 inner filter, skulle det räcka eller borde jag satsa på ett ytterfilter istället/oxå?

2. Hur ofta och hur stora vattenbyten bör man göra i ett sydamerika akvarium?

3. dessa är de fiskar som jag tänkt ha:
Altum scalare / vanlig scalare
diskus
ett stim av dolksticks tetror (tror jag dom heter)
några "sugmalar"
pansar malar

Vad tror ni om det här?
kom gärna med förslag på antal av varje art eller om nån inte passar osv.

4. Vad är skillnaden mellan Altum och vanlig scalare?

MVH Oskar
#2 - 10 februari 2003 22:28
1 Ytterfilter är bra, om du har de fiskarna du nämner kanske till och med nödvändigt.
2 Vattenbyten beror på hur många fiskar och hur mycket du matar, inte på vad du har för typ av biotop.
3 Fiskblandningen tycker jag verkar funka.
4 Om du inte kan se skillnad så tycker jag att du skall ta vanlig scalare, altum kostar ju 10 ggr mer.
MVH
Magnus
#3 - 11 februari 2003 07:10
1. Det bör räcka. Planerar du att köra torvfiltrering så kan ett ytterfilter vara ett bra komplement.
2. I mitt 540 liters sydamerika-kar gör jag normalt ett 20% vattenbyte varannan vecka. Men det beror på belastningen precis som Magnus säger.
3. Låter bra. Lite tveksam till Diskusen, men det finns de som kör liknande blandningar med bra resultat. Räkna inte med Diskuslek bara.
Scalare: ca 6 st
Diskus: ingen aning, ett par kanske?
Dolkstickstetror: 20-30 st
sugmalar: beror på hur mycket alger, 1-4 st
pansarmalar: beror på hur mycket du matar dem, 5 - 15 st
4. Förutom utseendet så tycker jag temperamentet är en stor skillnad där altumskalaren är betydligt lugnare. Har dock inte haft dem själv så ta den uppgiften med en nypa salt. Priser på altum har jag sett från 150:-/st för ungfiskar.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#4 - 11 februari 2003 07:21
Om du skall ha discusar skall du vända på Hasses rekommendation och ha 6-8 discusar och kanske 2 st Scalarer. Detta för att jag är tveksam till om discusar skulle klara konkurrensen från 6 st Scalarer. En sak till med discus, du kan aldrig kompromissa med discusarnas miljö, dvs. du måste ha 28-30 grader. En del pansarmalar gillar inte detta så kolla upp det innan du köper dem.

// Magnus
#5 - 11 februari 2003 08:28
Hej!

Jag har gjort en del efterforskningar ang vilka pansarmalar som skulle kunna passa bäst tillsammans med diskus. De krav jag ställt är att de först och främst ska tåla höga temperaturer och sedan även att de ska vara tåliga i övrigt och att de biotopmässigt inte ska vara helt tokiga. Här är min lista efter att ha kollat igenom pansarmalarna på Zoopet, Fishbase och I love corydoras:

1. Corydoras Haraldschulzi

2. Corydoras barbatus
Corydoras ampanensis
Corydoras araguiaensis
Corydoras hastatus
Corydoras polistictus

Märk väl att jag inte har erfarenhet av någon av arterna utan att detta är en helt teoretisk undersökning.

I övrigt tycker nog jag att det verkar tryggare att välja scalarer eller discus. Om du väljer diskus eller altumskalarer bör du nog satsa på ett bra ytterfilter också annars räcker det du har säkert bra.

Mvh

olof
#6 - 11 februari 2003 14:28
1. Pumparna som du har nu räcker nog ganska bra fast ett ytterfilter skulle nog inte vara helt fel. Själv skulle jag satsa på ett ytterfilter för att slipper byta vatten hela tiden.
2. Eftersom akvariet är ganska stort räcker det nog med att byta 30%-50& varje eller varannan vecka. (helst varje vecka)
3. Jag tycker du ska köpa en ganska stor grupp unga discusar och låta dem växa upp tillsammans. Då får du nog minst ett lekpar, om de får rätt vattenvärden och temperatur. Dessutom trivs unga discusar bättre i grupp. För övrigt verkar blandningen vara bra.
4. Altum är mycket snyggare än vanlig scalare. Dessutom har jag märkt att Altum är lugnare, som Hasse säger. Sen finns det ju Peru-altum som är nåt emellan scalare och altum (rätta mig om jag har fel). Altum är att föredra om man har discus.

Mvh Melina
#7 - 11 februari 2003 14:37
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Sen finns det ju Peru-altum som är nåt emellan scalare och altum (rätta mig om jag har fel).
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Peru-Altum är samma art som vanlig scalare, Pterophyllum scalare. Som jag förstått det så kommer den ursprungligen från amazonas i Peru, därav namnet Peru-delen av namnet. Beteendet är likvärdigt med vanlig scalare. Till utseendet så har de en liten "uppnäsa", därav Altum-delen av namnet, men inte lika markerad som riktig Altum, Pterophyllum altum.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --

Annons