Svullna magar?

#1 - 7 mars 2008 20:44
Mina malawi ciklider verkar fått svullna magar. Vet inte fall det kan vara bukvattensot?

Jag behandlade dem nyligen för bakteriell infektion. Min ena mal hade fenröta och dog tyvärr. Behandlade dem med Sera Omnipur. Några av malawisarna såg man på att dom hade någon slags bakteriell infektion på fjällen.

Men de ca 4st som hade det blev bättre, så trodde allt var lugnt.
Men nu börjar jag fundera på fall de har bukvattensot, tycker de har lite för svullna magar, vet inte.

Men dom är fortfarande pigga och vilda, ingen matvägrar, ingen simmar eller beter sig konstigt, inge "hostande" eller liknande. Kan dock ha sett trådig avföring, men det kanske kan bero på nå annat?

Va kan det vara? Är det bukvattensot ändå?
#2 - 7 mars 2008 20:52
Jag tror inte på bukvattusot. Den ger sig inte på alla fiskar samtidigt utan ett par, max 3fiskar åt gången. Du skriver att dom beter sig som vanligt. De drabbade fiskarna håller sig undan och flämtar.
Du tror inte att dom är övermatade?
#3 - 7 mars 2008 21:01
Ingen aning fall de kan vara övermatade, men tycker inte ja matat dem varken mera eller mindra som vanligt.
Däremot kom ja på att jag faktiskt har bytt foder, eller börjat med att komplettera med ett annat. Dom har bara fått räkmix innan, men nu har ja börjat ge dem Aquatic Nature- Spirulina pellets också. Det kanske är det?

Annons