Det behöver nödvändigtvis inte vara bukvattensot som föreslås även om det verkar som en trolig förklaring och av ngn anledning tror jag inte på det utan snarare på en mycket naturliga anledningen nämligen att dina fiskar förgiftats.
Bukvattensot har vad jag förstått ett långt utdraget sjukdomsförlopp där fiskarna borde uppvisat följande symtom :
[INDENT]Stadium 1 - matvägran
Stadium 2 - fisken verkar "hosta"
Stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring
Stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).[/INDENT]
Bukvattensot smittar men långsamt och eftersom alla dina fiskar nått stadium 4 innan de dött vilket inte är sannolikt tror jag att dina fiskar helt enkelt dött av njurkollaps (eng. DROPSY) d v s stress och undermålig vattenkvalité.
Skulle det vara fallet är det på sätt och vis både bra och dåligt, det positiva är att det är lätt att fixa genom att förbättra vattenkvalitén samt att det inte smittar. Det negativa är att det finns ingen återvändo d v s den fisk som drabbas av detta kommer att dö.
Det som händer med fiskar som drabbas av detta är att fiskens njurar inte längre förmår att rensa kroppen från gifter som nu istället blir kvar i kroppen, de inre organen kollapsar och fisken dör. Att då påbörja en medicinsk behandling baserad på en felaktig dignos kan därför t.o.m. bidra till denna sjukdom (eng. DROPSY) då alla mediciner belastar fiskarna njurar kraftigt.
Vanliga symtom på detta är följande :
Utstående fjäll, uppsvälld buk och kroppen i övrigt samt att fisken beter sig konstigt, full och slutar att att äta se nedanstående länk :
[INDENT]
http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#Dropsy[/INDENT]
Se över symtomen och i bästa fall kan du utesluta detta vilket skulle kunna vara skönt och en fråga som många ställt men som jag inte kunnat se om du svarat på nämligen temperaturen, vilken temperatur har du i baljan ?
nICKLAS.