Svullen siamensis + lite annat

#1 - 19 oktober 2006 07:02
Hej!

Upptäckte igår att en av mina Siamesiska algätare svullnat upp rejält om magen och ligger i stort sett stilla på botten. Samma sak hände för ett par månader sen med en annan siames (som jag sen fick avliva). Så jag undrar förstås vad det kan bero på.
Är siameserna känsliga för detta (ingen annan fisk har drabbats av det)? Eller kan det helt enkelt vara pga att de börjar bli gamla. Har haft de i 4 år ungefär, tycker inte det låter så mycket, men jag har ganska varmt i vattnet så de kanske åldras lite fortare? :confused: Eller är det vattenkvaliten som börjar bli dålig?

Har också en skalar där det ena ögat står ut lite sen en vecka tillbaka. Inget annat konstigt med den. Kan det räcka med att byta vatten lite oftare för att det ska bli bättre?

En av mina diskusar har "dimmiga" ögon, vad kan det bero på? Den har haft så i stort sett hela tiden sen jag köpte den. Kan den ha blivit blind? Den äter bra, så det verkar inte vara något annat fel på den.

Många frågor :D, men hoppas någon kan svara. Kan i och för sig tänka mig att det är vattnet som börjat bli lite dåligt, har börjat mata lite mer pga diskusarna (3ggr/dag) och jag har mycket småpartiklar i vattnet, så filtrena kanske inte hänger med. Men vattentesterna visar inget konstigt...
Bör man förresten rikta utblåsen på filtrena på något speciellt sett för att minska mängden småpartiklar i vattnet (har ett filter på varsin sida av karet)? Känns ju som att de här partiklarna bara cirkulerar runt i vattnet och aldrig går igenom filtrena [:o]...
#2 - 19 oktober 2006 07:37
samma hände alla mina honungsguramis, nu har alla dött. Det tog ett tag innan jag fattade vad som var fel, men det var vattenkvaliten. Vattnet stod för stilla på bottnen, dvs cirkulationen var för dålig.
Jag föreslår att du ser över kvaliten, kanske över vattenbytena till 2 ggr i veckan. Se till att cirkulationen är tillräcklig.

utstående ögat kan också ha med dålig vattenkvalite att göra. min ena månskensgurami fick utstående öga och han gick inte att rädda.

står fjällen ut på fisken?

Annons